Viamotive zet Higer, Tremonia en Temsa op de kaart

De Temsa Prestij, een gloednieuwe midibus automatische versnelling en goed voor 29+1 plaatsen.

BUSWORLD

Als Benelux-invoerder wil ViaMotive de Higer-lijnbussen en -autocars, de Tremonia-midibussen en de Temsa-autocars op de kaart zetten. Dat lukt alvast aardig want bij enkele privé-ondernemers rijden al de eerste Lijn-bussen, terwijl de Mercedes-Benz Tremonia flink wordt gevraagd als schoolbus of luxe-midibus.

ViaMotive verhuisde in het voorjaar van Heist-op-den-Berg naar een volwaardige site met 6 garagepoorten en een ruime parking op een bedrijvensite in Boortmeerbeek. “Gelijktijdig hebben wij onze activiteiten beter gestructureerd”, geeft Jochen Van de Keer, sales&development-verantwoordelijke aan. “Met ViaMotive zetten wij in op de verkoop van nieuwe voertuigen van Higer, Tremonia en Temsa. ViaMotive Technics staat in voor onderhoud, en dat ook voor bussen van derden. Business Finance Europe is actief op het vlak van financiering, aan- en verkoop van tweedehandsbussen”.

De Mercedes-Benz Tremonie rijdt bij menig ondernemer als school- of flexbus, dan wel als luxueus uitgevoerde midibus.

Lijnbus wordt geleverd op zes maanden

“In 2020 zijn wij verdeler geworden van de openbaar vervoer-bussen van Higer en hebben wij ook deelgenomen aan aanbestedingen van De Lijn”, vertelt Jochen Van de Keer. “Wij hebben daarvoor een tiental dagen samengezet met Higer om die bus te laten uittekenen. Op drie maanden was de Higer Azure 12 gebouwd en binnen de zes maanden na de ondertekening van de bestelbon werd zij afgeleverd aan de klant. Technisch is deze zero-emissiebus een voertuig zonder franjes, met vertrouwde Europese technologie van onder meer WABCO, ZF en Hanover.

­“Met Tremonia stellen wij bus- en autocar­ondernemers de bekende Mercedes-Benz midibussen op Sprinter voor”.

Jochen Van de Keer

De aandrijving gebeurt met behulp van betrouwbare LFP-batterijen van de vijfde generatie die een centrale motor aansturen in plaats van naafmotoren. Het is een relatief eenvoudig voertuig om aan te werken, en als er toch een probleem is, komt binnen de kortste keren een technicus van Higer ter plaatse die hier ook resideert. Ondertussen hebben wij de eerste Higer Azur 12s geleverd aan De Duinen (Hansea), aan het voormalige Ganda Cars en werken wij nu een bestelling van Waaslandia af. Bij Geo-Sylvae Tours rijdt inmiddels een elektrische Higer Intercity in opdracht van de Europese School in Brussel”.

“De Higer Azur-lijnbus wordt gebouwd met Europese technologie van onder meer WABCO, ZF en Hanover”.

Jochen Van de Keer

Populaire Tremonia-schoolbussen en luxe-midibussen

Met Tremonia biedt ViaMotive de bekende Mercedes-Benz Sprinter-midibussen aan die voorheen door de Duitse constructeur werden gebouwd in Dortmund. Zij hebben het bedrijf en de site verkocht aan Tremonia Mobility dat de productie heeft voortgezet. ViaMotive heeft sinds november 2023 al tientallen exemplaren verkocht in uiteenlopende uitvoeringen die naar keuze als dieselvoertuig of elektrische bus kunnen worden aangekocht. Zo rijden er school- en flexbussen bij onder andere De Decker-Van Riet, De Wilg, Herman&Vandamme, Bourdon en gemeente Libramont. Luxueuze midibussen werden onder meer geleverd aan Bell Tours, Robby Cars, Keolis, Hansea, Lauwers, Peltax en Rantour

Temsa met naverkoopdienst

Sinds november 2023 is ViaMotive ook de invoerder van het Turkse Temsa, verschillende jaren een vertrouwd beeld bij menig busbedrijf maar de laatste jaren alleszins minder zichtbaar. “Wij hebben hiervoor een goede samenwerking opgezet, inclusief de bevoorrading van wisselstukken. Busondernemers waren het vertrouwen in het merk wat verloren door problemen met de naverkoopdienst maar die zijn nu weggewerkt. Met DAF-motoren, net zoals de Van Hool-autocars, zijn de Temsa’s goede en mooi geprijsde voertuigen. Wij hebben er inmiddels toch al zo’n 15 geleverd aan onder andere Nazareth Cars, Van Bogget, de gemeente Frasnes-les-Anvaing en Forem. Van de nieuwe Prestij SX Automaat rijdt een exemplaar bij Huur Een Stuur”.

“Als invoerder bieden wij verspreid over de drie merken alle bustypes aan van midibus, over lijnbus tot autocar”, besluit Jochen Van de Keer. “Het enige wat nog ontbreekt in ons gamma is een dubbeldekker-autocar”.

De Higer Azur 12 elektrische lagevloerbus in uitvoering De Lijn rijdt al bij De Duinen en weldra ook bij Waaslandia.

Deel dit artikel met uw collega's

ONTDEK OOK IN DIT NUMMER

Terugblik op Busworld Europe in 10 punten

Busworld: Elektrische bussen

Busworld: Midibussen

Busworld: Autocars

Busworld: Toekomst

Avondopleiding tot buschauffeur

Trainer Geert Aerts gaat blikt terug

Gouda: zoveel meer dan kaas

Vernieuwde Volvo 7900 E

De evolutie van de lijnbus

Viamotive zet Higer, Tremonia en Temsa op de kaart

De EcoDesign Coach

Terugblik Awards chauffeurs en mecaniciens 2025

Terugblik op het Gala van de bus- en autocarsector

100 jaar Pullman Bus

Koksijde: het beste van de kust en de Westhoek

Download en lees offline

CAR & BUS E-ZINE

Online magazine over collectief personenvervoer over de weg en groepstoerisme.

Nieuws of publiciteit?

Contacteer ons via magazine@fbaa.be