De EcoDesign Coach

Winnaar van de wedstrijd voor beste autocarreis

SECTOR

Tijdens Busworld is het symbolische startschot gegeven voor een nieuwe editie van de BAAV-wedstrijd voor hogescholen, waarbij tweedejaarsstudenten toerisme een origineel en haalbaar reisconcept voor de autocar bedenken en in detail uitschrijven. Vorig schooljaar behoorde een groepje studenten van de Brugse hogeschool VIVES tot de winnaars met het vernieuwende concept van de ‘EcoDesign Coach’.

Aandacht voor autocarreizen

“We zijn dit schooljaar aan onze 14de editie toe”, vertelt een enthousiaste BAAV-secretaris Jan Deman, die eerst terugblikt naar de begindagen van de wedstrijd. “Bij mijn aanstelling stelden we vast dat in een bacheloropleiding Toerisme en Recreatiemanagement de autocar slechts drie uur aan bod kwam. Tijdens een driejarige opleiding was dat wel heel weinig.” Daarbij kwam ook dat de autocarsector toen heel moeilijk jonge mensen bereikte. “Hun perceptie was dat de autocarsector iets voor senioren was”, legt Deman uit. “Een derde aanleiding was dat we toen binnen onze sector een tekort aan productvernieuwing vaststelden.”

“De wedstrijd maakt echt wel deel uit van de opleiding van de studenten”

Jan Deman

In samenspraak met de Vlaamse hogescholen, die een opleiding Toerisme en Recreatiemanagement organiseren, werd veertien jaar geleden een eerste editie van deze BAAV-wedstrijd gelanceerd. Sindsdien is in grote lijnen niets aan het basisconcept veranderd: Studenten werken in groep een autocarreis uit, waarbij in dat project de leerstof van theoretische vakken als marketing, prijscalculatie en productontwikkeling kan worden toegepast. “De wedstrijd maakt echt wel deel uit van de opleiding van de studenten”, benadrukt Deman. “Belangrijk hierbij is ook dat de reis moet gericht zijn op hun eigen doelgroep, de 19- tot 23-jarigen.”

Trends bij een jonger reispubliek

De voorwaarde om een reis voor eigen doelgroep te ontwikkelen, is een heel belangrijk aspect van de wedstrijd. “Zo leren we wat de studenten zelf een aantrekkelijke reis vinden”, verduidelijkt Deman. “En dat inzicht gaat veel verder dan de bestemming. Op basis van hun prijscalculatie zien we onder meer waar ze geld willen aan uitgeven. Opvallend daarbij is dat het jongere reispubliek vandaag niet op activiteiten bespaart, maar wel op accommodatie.”

Voor hun opdracht krijgen de studenten de hulp van een begeleider, die werkzaam is bij een autocaronderneming. Die begeleider waakt er over dat het reisproject tot een financieel haalbaar voorstel evolueert en in een later fase misschien ook daadwerkelijk uitvoerbaar is. “Andersom laten we de studenten ook de marketingstrategie van het begeleidende bedrijf doorlichten”, voegt Deman toe. “Een autocarbedrijf wil met nieuwe producten misschien wel een jonger publiek aanspreken, maar heeft er misschien niet de juiste kanalen voor. We merken dan ook dat in het jaar na de wedstrijd sommige deelnemende bedrijven hun marketing aanpassen.”

Op basis van de ingediende autocarreizen zijn nog meer trends merkbaar. Zo zien we dat er minder gebruik wordt gemaakt van de klassieke reisleider. In de plaats komt een expert. “Voor een fotografiereis bijvoorbeeld is een professioneel fotograaf mee aan boord”, concretiseert Deman. “Onderweg aan boord naar de volgende tussenstop worden de gemaakte foto’s dan geëvalueerd. De tijd aan boord wordt meer en meer benut.” Ook evenementen spelen een almaar belangrijke rol. Er wordt naar een bepaalde bestemming gereisd om daar dan bijvoorbeeld een muziekfestival bij te wonen.

Winnaars Vives

Partner van het eerste uur

Elk van de deelnemende hogescholen selecteren drie groepjes studenten, die met hun autocarreisproject mogen meedingen naar een mooie reischeque. “Maar het gaat om zoveel meer dan die prijs”, stelt An Kestier, praktijklector Toerisme en Recreatiemanagement VIVES hogeschool Brugge. “Met onze hogeschool zijn we er al van het eerste uur bij. Elk jaar doen we met 30 à 40 studenten mee. We maken er multidisciplinaire teams van en koppelen er leerdoelen aan vast. We gaan zelfs nog verder dan het wedsrijdregelement vereist. We vragen de studenten een volledig marketing- en communicatieplan op te stellen voor hun autocarreis.”

Voor VIVES hogeschool Brugge ging de overwinning aan het eind van het voorbije schooljaar 2024-2025 naar Rane Fockenier, Kim Robert, Amber Brinckman en Bodhi Laroy, die met hun innovatieve reisconcept ‘EcoDesign Coach’ een achtdaagse autocarreis langs Berlijn, Kopenhagen en Amsterdam uitwerkten. Voor hun autocarproject maakten ze gebruik van een autocar zoals in het VTM-programma ‘Bestemming X’.

“Met onze hogeschool zijn we er al van het eerste uur bij. Elk jaar doen we met 30 à 40 studenten mee.”

An Kestier

Duurzaam reisconcept

Een autocar met zowel een zitplaats als een slaapcabine voor alle inzittenden spreekt net zoals in het tv-programma tot de verbeelding maar de studenten hebben er een heel eigen invulling aan gegeven. Ze zijn gegaan voor een duurzame reis, die ze thematisch en geografisch vorm hebben gegeven met eco-design en fashion upcycling. In hun voorwoord omschrijven ze die visie heel kordaat: “Jongeren verzetten zich tegen de wegwerpcultuur en zoeken actief naar oplossingen om de afvalberg te verkleinen. Ze geven de voorkeur aan milieuvriendelijke alternatieven en kiezen bewust voor een verantwoorde manier van reizen die het milieu minder belast en bijdraagt aan een meer verantwoorde manier van reizen.”

Het uitgestippelde reisparcours van de EcoDesign Coach leidt naar eco-design hotspots, waar deelnemers de kans krijgen om vintage winkels te bezoeken, workshops bij te wonen, en ook nieuwe materialen en technieken leren kennen.

“Een van hun slaapcabines hebben ze bewust niet verkocht”, voegt Kestier toe. “In de plaats daarvan hebben ze die cabine gebruikt om er een showcase van te maken. Op die manier kunnen deelnemers hun realisaties van tijdens workshops en ateliers aan elkaar laten zien. Ik vond dat heel slim bekeken van onze studenten.”

Kestier kijkt intussen al uit naar de ideeën en concepten, die de studenten dit jaar zullen uitwerken: “Deze BAAV-wedstrijd voor hogeschoolstudenten toont perfect wat onze opleiding wil bereiken: studenten die actuele trends omzetten in creatieve, haalbare en commerciële toeristische producten.”

Deel dit artikel met uw collega's

ONTDEK OOK IN DIT NUMMER

Terugblik op Busworld Europe in 10 punten

Busworld: Elektrische bussen

Busworld: Midibussen

Busworld: Autocars

Busworld: Toekomst

Avondopleiding tot buschauffeur

Trainer Geert Aerts gaat blikt terug

Gouda: zoveel meer dan kaas

Vernieuwde Volvo 7900 E

De evolutie van de lijnbus

Viamotive zet Higer, Tremonia en Temsa op de kaart

De EcoDesign Coach

Terugblik Awards chauffeurs en mecaniciens 2025

Terugblik op het Gala van de bus- en autocarsector

100 jaar Pullman Bus

Koksijde: het beste van de kust en de Westhoek

Download en lees offline

CAR & BUS E-ZINE

Online magazine over collectief personenvervoer over de weg en groepstoerisme.

Nieuws of publiciteit?

Contacteer ons via magazine@fbaa.be