Midibussen worden milieuvriendelijker

Terugblik op Busworld Europe

De Otokar Navigo blijft één van de meest favoriete midibussen.

BUSWORLD

Midibussen winnen aan populariteit omdat zij, afhankelijk van hun uitvoering, veelzijdig kunnen worden ingezet als vip-bus, schoolbus, kleine stadsbus of flexbus voor vraagafhankelijk openbaar. Milieuvriendelijke, batterij-elektrische varianten duiken steeds meer op.

Midibussen blijven populair

Mini- en midibussen worden vaak ingezet voor korte tot middellange trajecten. In een basisversie rijden zij vaak als schoolbus, varianten met lage vloer worden ingeschakeld in het openbaar vervoer terwijl luxueus ingerichte exemplaren inspelen op het toenemend aantal kleinere groepen dat een, soms meer exclusieve, autocarreis wil maken. Dikwijls worden zij aangepast voor het vervoer van rolstoelgebruikers die dankzij een, al dan niet, automatisch gestuurde oprijplaat vlot in en uit de bus kunnen rijden. Steeds meer merken bieden ondertussen een batterij-elektrische variante aan of een midibus die rijdt op CNG. Een meer grootschalige verspreiding van milieuvriendelijke midibussen komt er zeker aan.

Gespecialiseerde koetswerkbouwers ontwerpen vaak erg luxueuze midibussen op basis van het chassis en de cabine van de Mercedes-Benz Sprinter.

De Anadolu Isuzu Novo Volt wordt ook aangeboden met elektrische aandrijving.

De Iveco eDaily, één van de eerste batterij-elektrische Europese midibussen.

Eigen voertuigen of gebouwd op chassis

Naast eigen voertuigen van busconstructeurs, zoals de Iveco Daily, de Mercedes-Benz Sprinter Tourer of de MAN TGE minibus, werken gespecialiseerde koetswerkbouwers varianten uit op basis van het chassis van de Iveco Daily of de Mercedes-Benz Sprinter.

Bij voornoemde voertuigen bevindt een eventuele kofferruimte zich meestal achteraan, afgescheiden van het reizigerscompartiment. Bij de hogere midi-bussen, vaak gebouwd door Turkse constructeurs, wordt de bagage onderaan opgeborgen. In België scoort Otokar met de Navigo die door de busbouwer wordt omschreven als Europa’s meest favoriete midibus. De Turks-Japanse joint-venture Anadolu Isuzu pakte uit met de compacte, elektrisch aangedreven Novo Volt. Temsa plaatste dan weer de vernieuwde Prestij in de kijker.

Temsa toonde in première de nieuwe Prestij-midibus.

Deel dit artikel met uw collega's

ONTDEK OOK IN DIT NUMMER

Terugblik op Busworld Europe in 10 punten

Busworld: Elektrische bussen

Busworld: Midibussen

Busworld: Autocars

Busworld: Toekomst

Avondopleiding tot buschauffeur

Trainer Geert Aerts gaat blikt terug

Gouda: zoveel meer dan kaas

Vernieuwde Volvo 7900 E

De evolutie van de lijnbus

Viamotive zet Higer, Tremonia en Temsa op de kaart

De EcoDesign Coach

Terugblik Awards chauffeurs en mecaniciens 2025

Terugblik op het Gala van de bus- en autocarsector

100 jaar Pullman Bus

Koksijde: het beste van de kust en de Westhoek

Download en lees offline

CAR & BUS E-ZINE

Online magazine over collectief personenvervoer over de weg en groepstoerisme.

Nieuws of publiciteit?

Contacteer ons via magazine@fbaa.be