BUSWORLD

Vernieuwde Volvo 7900 E op Busworld
De eerste elektrische Volvo 7900 E ‘De Lijn’, die onder licentie van Volvo Bus bij MCV in Caïro werd gebouwd, verschijnt weldra in het straatbeeld. Dat Volvo Bus België sterk gelooft in de nieuwkomer bewijzen de tien stock-voertuigen én de voorstelling ervan op de Busworld-stand van MCV.
Kort na de voorstelling van een eerste Volvo 7900 E in uitvoering ‘De Lijn’ in 2023 wijzigde het hoofdkantoor van Volvo Bus zijn strategie. De Zweedse constructeur zou voortaan focussen op levering van chassis en motoren en voor het bouwen van bussen en autocars gaan samenwerken met externe koetswerkbouwers. Concreet werden bestellingen afgewerkt in de Volvo-busfabriek in Wroclaw (Polen), waarna de hele fabriek werd ‘verhuisd’ naar MCV in Caïro waarmee Volvo Bus een samenwerkingsakkoord had afgesloten.
“In de praktijk kwam het erop neer dat de productie werd opgeschort omdat men de installaties in Wroclaw moest ontmantelen, verschepen en heropbouwen in Caïro”, licht Hans Pattijn, directeur Volvo Bus België, toe. “Voor ons viel die beslissing eerder ongelukkig omdat wij de Volvo 7900 E ‘De Lijn’ aan het promoten waren in het vooruitzicht van de toenmalige nieuwe aanbesteding van De Lijn, die leidde tot de verregaande vergroeningvan het voertuigenpark bij exploitanten”.
“Het is en blijft een Volvo-bus”
Inmiddels heeft MCV de eerste Volvo’s 7900 E, in 12- en 18-meter-uitvoering, gebouwd. “Weet je dat de eerste honderd exemplaren zijn gebouwd voor de Benelux? In Vlaanderen is de eerste Volvo 7900 E ‘De Lijn’ bestemd voor Demuynck&Vansteelandt. Voortgaande op de positieve reacties die wij in 2023 ontvingen, hebben wij tien stock-voertuigen ‘De Lijn’ laten bouwen”, vervolgt Hans Pattijn.

“Hoewel de Volvo 7900 E bij MCV wordt gebouwd, is en blijft het nog altijd een integrale Volvo-bus”.
Hans Pattijn
“Belangrijk om weten, is dat het nog altijd een Volvo-bus is. Wij hebben het voertuig ontwikkeld, wij bepalen hoe de bus gebouwd moet worden, hoe zij eruit moet zien en wij staan in voor commercialisering en naverkoopdienst, net zoals dat voordien was. Waar de bussen voordien in Polen werden gebouwd, rijden zij nu van de band bij MCV in Caïro. Terwijl voertuigen, zoals de Volvo Jonckheere Transit 2000, destijds beide namen in het beeldmerk voerden, zie je nu uitsluitend Volvo staan. Chassis, aandrijflijn, stuurpost en remmen worden nog steeds gemaakt in Boras (Zweden). Wij selecteren ook alle onderdelen en MCV bouwt er een complete bus mee volgens onze richtlijnen”.
Type-voertuig voor LeTEC wordt overwogen
De Volvo 7900 E ‘De Lijn’ die nu beschikbaar is, verschilt nauwelijks van de variante uit 2023, waardoor men niet geconfronteerd kan worden met eventuele kinderziekten. De bus kreeg een hertekend frontpaneel mee, waarin sensoren keurig zijn verwerkt. Ook werd het elektronica-platform vernieuwd en werd gekozen voor een digitaal dashboard, zoals je dat al had in de Volvo 9700-autocars. Gelijktijdig werd de bus voorzien van alle door de Europese regelgeving verplichte veiligheids- en rijhulpsystemen.
“Van zodra wij meer informatie hebben over het bustype dat de Waalse vervoersmaatschappij zou wensen bij zijn exploitanten kunnen wij een aangepaste Volvo 7900 E ‘LeTEC’ voorstellen”, stelt Hans Pattijn. “Tot op heden opteerden zij voor ‘low entry’ maar blijft dat ook zo of kiezen zij voor ‘low floor’. Hoeveel deuren willen zij? Welke basisuitrusting is noodzakelijk? Wanneer die vragen beantwoord zijn, komt er een Volvo 7900 E ‘LeTEC’. Weldra zal MCV naast de 12- en de 18-meter lagevloerbus Volvo 7900 E ook de Volvo 8900 E met lage instap (low entry) bouwen. In Vlaanderen zijn veel exploitanten overgestapt van ‘low entry’ naar ‘low floor’, in Wallonië was de ‘low entry’ tot nog toe veel gevraagd”.
Autocars in samenwerking met externe busbouwers
Terwijl er voor de Volvo 7900 E-lijnbussen een leveringstermijn is van zowat een jaar, blijft het nog wachten op integrale Volvo-autocars, waarvan de eigen productie eveneens werd opgeschort. Voorlopig is enkel de Volvo 9700-dubbeldekker beschikbaar die wordt gebouwd door Carrus in Lieto (Finland). “Internationaal is de vraag ernaar zeer groot en loopt de leveringstermijn op omdat de fabriek draait op zo goed als volle capaciteit”, geeft Hans Pattijn aan.
“Voor de autocars willen Volvo Bus enerzijds samenwerken met externe koetswerkbouwers die eenzelfde kwaliteit en dienstverlening als Volvo Bus nastreven. Ter zake worden internationaal gesprekken gevoerd maar het gaat niet om exclusieve samenwerkingen. Wel noteert Volvo Bus externe vragen van busbouwers die geïnteresseerd zijn in de Volvo i-Shift automatische versnellingsbak, die een stevige reputatie heeft, en in de 13-litermotorvan de Volvo FH-truck die een topproduct is inzake zuinigheid en efficiëntie. Anderzijds gaan wij de Volvo 9700 opnieuw zelf bouwen in de Volvo-fabriek in Mexico. Wij verwachten dat de eerste voertuigen voor de Europese markt er ten vroegste in 2027 zullen zijn”.
Deel dit artikel met uw collega's
CAR & BUS E-ZINE
Online magazine over collectief personenvervoer over de weg en groepstoerisme.
Nieuws of publiciteit?
Contacteer ons via magazine@fbaa.be




