
Eerste elektrische en diesel-elektrische autocars
Terugblik op Busworld Europe
Blikvanger bij VDL Bus Group was ook de Van Hool Astromega-dubbeldekker.
BUSWORLD
Batterij-elektrische autocars maken hun intrede maar het beperkte rijbereik en het tekort aan laadstation staan een doorbraak in de weg. Hybride diesel-elektrische autocars bieden uitkomst. Ondertussen worden diesel-autocars voorbereid op de introductie van de nog meer milieuvriendelijke Euro 7-motor.
E-autocars komen eraan
Daimler Buses presenteert de Mercedes-Benz eIntouro met LFP-batterijen en een middenmotor. Met een batterijcapaciteit tot 414 kWh is een actieradius tot 500 kilometer mogelijk. Er zijn twee lengtes beschikbaar, 12,18 en 13,09 meter, met tussen 50 en 63 zitplaatsen.
De MAN Lion's Coach 14 E is de eerste zuiver elektrische autocar van een Europese constructeur, voorzien van NMC-batterijen tussen 320 en 480 kWh, goed voor 650 kilometer. De e-autocar biedt plaats aan 63 passagiers zonder bagagebeperking in vergelijking met de dieselversie.
De Yutong IC12E intercitybus is 12,66 meter lang, heeft 61 zitplaatsen en beschikt over 4,5 m3 bagageruimte. Met een batterij van 465,99 kWh kan men tot 675 km rijden. De premium elektrische Yutong T14E is 13,97 meter lang, telt tot 59 zitplaatsen met een bagageruimte van 8 m³ en kan met 704 kWh batterijen tot 850 km rijden.
Otokar stelde de e-Territo intercitybus voor die beschikbaar is in 12,2 en 13 meter-varianten met plaats voor 57-63 personen. Met het moduleerbaar LFP-batterijpakket van 450 kWh kan men zo’n 500 km overbruggen. Ten behoeve van koetswerkbouwers zoals Caetano lanceerde Scania het nieuwe BEV-platform waarop zij onder meer batterij-elektrische autocars kunnen bouwen.

Milde diesel-hybride als werkbare oplossing
Steeds meer busbouwers reiken een compromis aan met een hybride diesel-elektrische autocar of denken eraan. Irizar stelt alvast de Scania Irizar i6S Efficient (PHEV) plug-in hybride voor. Deze drie-asser is voorzien van de nieuwe 13-liter Scania Super-aandrijflijn en kan tot 70 km zero-emissie rijden. De batterij daarvan kan voorafgaand via plug-in worden geladen maar onderweg kan men de opgewekte remenergie recupereren.
De MAN Lion's Intercity EfficientHybrid maakt gebruik van gelijkaardige hybride aandrijving.
Ook DAF Components gelooft in de mild-hybride oplossing en introduceerde daarvoor de Paccar MX-11 en MX-13 motoren. Voor een lagere CO2-uitstoot functioneren de MX-11 en MX-13 motoren ook op HVO-biodiesel. De mild-hybride oplossing is ontwikkeld in samenwerking met Driventic, voorheen Voith, en is al succesvol geïmplementeerd in 110 stadsbussen in Rome. Bij Cummins is de Cummins X10 Euro VI-motor compatibel voor hybride toepassingen.
Nog een tijdje dieselen
Daimler Buses pronkte met de 2025-varianten van de hoogdekker Setra 515 HD, de superhoogdekker S 516 HDH en de dubbeldekker S 531 DT. De Irizar i6S Efficient is de meest efficiënte touringcar in de geschiedenis van Irizar, met een nieuwe generatie vierwielaandrijving voor een extra brandstofbesparing tot 5%, tot 13% minder uitstoot, een gewichtsvermindering tot 950 kg en een verbetering van de aerodynamische coëfficiënt met 30%.
MAN stelde de Neoplan Skyliner 'Auwärter Edition' voor met zijn aerodynamische 'Sharp Cut'-design, hypergeavanceerde technologie en nostalgische kenmerken. De Neoplan Tourliner C geeft met zijn D2676 LOH-motor hoger vermogen en koppel, geoptimaliseerde aandrijflijn en 353 kW (480 pk) een brandstofbesparing tot 2,5%.
Met de Marcopolo Paradiso G8 1200 verwelkomt de Europese markt een nieuwe speler. De Braziliaanse fabrikant werkt daarvoor samen met Volvo Buses om autocars voor de Europese markt te bouwen op Volvo's B13R-chassis in zowel 4x2- als 6x2-configuraties. Volvo zal de verkoop en aftersales verzorgen via zijn eigen servicenetwerk. Marcopolo verwacht de eerste leveringen eind 2026.
VDL Bus Group onthulde de VDL Futura 3 die een strak, modern exterieur combineert met een sfeervol en functioneel interieur. Door een combinatie van geavanceerde voertuigtechnologie, aerodynamische verbeteringen en gewichtsreductie is de Futura 3 efficiënter dan ooit, met een brandstofbesparing tot 15%.

Daimler Buses gaat zelf laadstations voor autocars plaatsen
Aansluitend op de voorstelling van de Mercedes-Benz eIntouro kondigde Daimler Buses aan te starten met Omniplus Charge. Omdat overheden en nutsbedrijven talmen met de bouw van openbare laadstations voor elektrische autocars start Daimler Buses vanaf 2026 met openbare laadstations voor elektrische bussen en autocars op drukke toeristische locaties en nabij pretparken. In samenwerking met de regionale energie- en klimaatbeschermingsautoriteit NRW. Energy4Climate en de stad Keulen worden op ‘Buspark Cologne’ vier openbare snellaadpunten van 400 kW geïnstalleerd. Acht andere projecten worden bestudeerd voor onder andere Lüneburg en in de Tsjechische stad Brno.
Deel dit artikel met uw collega's
CAR & BUS E-ZINE
Online magazine over collectief personenvervoer over de weg en groepstoerisme.
Nieuws of publiciteit?
Contacteer ons via magazine@fbaa.be











