
Een blik in de bus van de toekomst
Terugblik op Busworld Europe
BUSWORLD
Een stadsbus als een comfortabele lounge, een chauffeur die plaats neemt in een cockpit, reizigers die via hologrammen op de ramen toegangskaartjes bestellen en een voertuig dat automatisch aan de kant wordt gezet wanneer de chauffeur een medisch probleem krijgt. Enkele voorbeelden van de bus van de toekomst.
Lounge-stadsbus met hologrammen
Unvi toonde met de lichtgewicht C26 een avant-gardistisch concept van een stadsbus die van een rit in de stad een beleving maakt en die ertoe kan leiden dat mensen de auto laten staan en zich willen neervlijen in de bus. Van zodra de deuren openen, wordt u veeleer onthaald in een lobby met warme wandbekleding en een uiterst sfeervolle verlichting met zelfs twee plafondluchters. De conceptbus kan worden uitgevoerd op diverse chassis en met verschillende aandrijvingen.


Het interieur van de Unvi-conceptbus oogt als een salon.
De chauffeurspost, of beter gezegd het onthaal, van de Unvi-conceptbus.
In samenwerking met Zeiss stelde Hübner holografische toepassingen waarmee u deuren kan openen en informatie projecteren op de glaspartijen van ramen en deuren. Dat kan een overzicht zijn van de halten langsheen het traject of van de verschillende beschikbare tickets. Eventueel gecombineerd met een QR-code krijgt u toelichting over toeristische sites langs het parcours en kunt u meteen een ticket boeken, maar dat kan ook voor een concert of toneelstuk dat wordt aangekondigd. Opdat kinderen de busrit leuk zouden vinden, is er een aparte pagina met spelletjes, waarbij ‘Bus-snake’ op de ruit kan worden gespeeld.

Hologrammen van Hübner-Zeiss die op de ruiten worden geprojecteerd, informeren je over het Atomium.
Voor comfortabele nachtelijke busreizen stelt Butterfly Flexible Seating Solutions (Butterfly Seating) de Coach Sleeper Seat voor. In minder dan 10 seconden kunnen twee premium relaxfauteuils worden omgebouwd tot een privélounge of een volledig twee meter lang bed.
Stoppen zonder chauffeur en sturen vanuit de cockpit
MAN ontwikkelde met de MAN SafeStop Assist een gecontroleerd en gefaseerd noodstopsysteem waarbij de autocar zichzelf aan de kant zet in noodsituaties. Denk hierbij aan situaties waarin de chauffeur door medische problemen of onvoorziene situaties niet meer in staat is om zelf te handelen. Rijhulpsystemen worden met mekaar gecombineerden brengen de autocar geleidelijk tot stilstand. MAN SafeStop Assist wordt automatisch geactiveerd wanneer de chauffeur in slaap valt of onwel wordt en bijvoorbeeld geen handelingen meer verricht aan het stuur. Wanneer de autocar stil staat, wordt de binnenverlichting ingeschakeld en openen de deuren.

De premium-relaxzetel van Butterfly tover je in een oogwenk om in een bed. – Foto Butterfly.
De toekomstige chauffeurspost zou er, volgens Molead, wel eens helemaal anders kunnen uitzien. Zij ontwikkelden een intelligente cockpit voor bus- en autocarchauffeurs. Tal van instrumenten, elektronische spiegels, videobewaking en een achteruitrijcamera samengebracht in een nieuw en gestructureerd geheel dat is uitgebreid met spraakbediening en geavanceerde rijhulpwaarschuwingen. Het systeem vermindert ook tal van bedieningsstappen door chauffeurs wat het rijcomfort en de veiligheid aanzienlijk verbetert.
Rijden zonder chauffeur
Hoewel autonome voertuigen wereldwijd reeds beperkt commercieel worden ingezet, moeten er nog veel technische en juridische obstakels worden overwonnen en moet ook de veiligheid ervan worden gegarandeerd. Niettemin is de evolutie ingezet en lijkt de bus of autocar zonder chauffeur niet meer zo veraf. Niet geheel onverwacht maakt Imagry voor de technologie erachter gebruik van artificiële intelligentie.
De Turkse busbouwers Otokar en Karsan behoren alvast tot de pioniers. Otokar heeft zijn e-Centro succesvol getest in Hongarije en wacht op een type-goedkeuring. De e-Atak van Karsan rijdt al in het Noorse Stavanger en in Rotterdam en gaat weldra ook in Parijs rijden. Ook het Chinese Yutong rijdt al met een autonome bus die dankzij het 5G-netwerk vanop afstand wordt bestuurd.
Weldra start een proefproject in Leuven, zeven jaar na een project op Brussels Airport.
Autonomous Systems onthulde SmartDepot, een systeem waarmee bussen zelfstandigdoor de stelplaats kunnen rijden – om te wassen, op te laden, te onderhouden en te parkeren – zonder chauffeur aan boord.

De e-Atak van Karsan rijdt volledig autonoom.
Deel dit artikel met uw collega's
CAR & BUS E-ZINE
Online magazine over collectief personenvervoer over de weg en groepstoerisme.
Nieuws of publiciteit?
Contacteer ons via magazine@fbaa.be



