Bouw mee aan het opleidingsaanbod van morgen

FCBO-opleidingen: kwalitatiever dankzij inzichten vanuit het werkveld

SECTOR

In nauw overleg met chauffeurs, ondernemers en andere actoren uit onze sector heeft het FCBO, het belangrijkste opleidingscentrum voor autobus- en autocarchauffeurs in ons land, de voorbije jaren haar aanbod opleidingen gestadig uitgebreid. En met succes. In 2025 zijn maar liefst 3.000 opleidingen georganiseerd en aan bijna 10.000 chauffeurs werd een attest afgeleverd met het oog op de vakbekwaamheid (code 95).

Inhaalbeweging

Levenslang leren is uitgegroeid tot een evident concept op de huidige arbeidsmarkt, die door digitalisering en tal van andere factoren permanent in verandering is. Binnen onze sector zijn chauffeurs verplicht om elke 5 jaar minstens 35 uur opleiding te volgen om op die manier hun rijbewijs D met vakbekwaamheid te behouden. De invoering van die code 95 heeft bijgevolg sinds 2008 voor een veel grotere nood aan opleidingen gezorgd.

“We gaan na of er iets moeten worden aangepast en of er nood aan bijkomende modules en opleidingen is.”

Elisabeth Salaets, senior coördinator van het FCBO

Meer dan 15 jaar later heeft het FCBO daarin een grote knowhow opgebouwd en evolueert het aanbod opleidingen mee met de noden uit de sector. “Met het FCBO zijn we een inhaalbeweging aan het maken”, vertelt Elisabeth Salaets, senior coördinator van het FCBO. “In de eerste cyclus van de code 95 (2008-2015) was de prioriteit om er voor te zorgen, dat al onze chauffeurs werden gevormd om hun rijbewijs te kunnen behouden. Alle opleidingen waren toen nieuw. In een tweede cyclus zijn er wel wat wijzigingen geweest, o.a. op vlak van de praktijk.” Aan de verplichte opleiding voor de chauffeurs werd toen een halve dag praktijk 1 op 1 toegevoegd, wat een grote impact had op de capaciteit. Voor het FCBO was het in die periode een hele uitdaging om de opleidingen zodanig te organiseren om alle chauffeurs tijdens hun opleiding ook 3u30 achter het stuur te laten zitten. “Nu zijn we in een stabielere periode”, verduidelijkt Salaets. “Er is ruimte om te kijken of onze modules nog actueel zijn. We gaan na of er iets moeten worden aangepast en of er nood aan bijkomende modules en opleidingen is. We zitten ook met een arbeidsdeal, waarbij bedrijven van 1 naar 5 opleidingen per jaar moeten gaan. Het betreft dan niet altijd opleidingen in het kader van de code 95, maar ook die andere opleidingen kunnen door het FCBO worden georganiseerd.”

Voorbeelden uit het werkveld

Voor de aanpassing van een module of het samenstellen van een nieuwe opleiding rekent het FCBO op de inzichten en de ervaringen van mensen uit de sector. “We zetten tegenwoordig volop in op kwaliteitsbewaking en kwaliteitsvergroting”, legt Salaets uit. “We organiseren werkgroepen, waar verschillende partijen, die betrokken zijn met onze sector op worden uitgenodigd om na te denken over een bepaald thema. En het is op die manier dat de inhoud van een nieuwe module tot stand komt”.

Nieuw: omgaan met beperkingen

Een recent voorbeeld van een nieuwe module, die via deze manier van werken door het FCBO is ontwikkeld, is het vervoer voor passagiers met een beperking of gedragsstoornis. “Die module is vooral gericht op schoolchauffeurs”, licht Salaets toe. “Tijdens die opleiding krijgen chauffeurs meer inzichten in een aantal beperkingen of gedragsstoornissen, die zich kunnen manifesteren bij de kinderen in hun bus. Het gaat dan bijvoorbeeld over autisme en ADHD. Een kind met autisme is aan het eind van een schooldag wel eens overprikkeld en dat vergt een specifieke aanpak. Dankzij de cursus leren chauffeurs op een positieve manier om te gaan met die kinderen, waardoor ze de rit in alle veiligheid kunnen uitvoeren.”

Nieuw: diversiteit in de bus

Een andere module, die volgens Salaets is ontwikkeld is na een concrete vraag uit de sector, is ‘Omgaan met diversiteit’: “We hebben twee jaar geleden een werkgroep samengesteld met chauffeurs, instructeurs, ondernemers en vertegenwoordigers van Brussel Mobiliteit. Met al die mensen, die beschikken over de nodige informatie om ons te kunnen helpen, hebben we een brainstorm gedaan. We hebben die info gebundeld en zijn er mee aan de slag gegaan.”

Nieuw: fit en gezond op de baan

Een andere nieuwe module is er gekomen na verontrustende cijfers van het Sociaal Fonds inzake de hospitalisatie van werknemers. Daaruit blijkt dat vijftig procent van de hospitalisatiedossiers van werknemers uit onze sector te maken hebben met cardiovasculaire, musculoskeletale en gastro-intestinale aandoeningen. De oorzaak daarvan ligt voor de hand: veel zitten, slecht eten en te weinig beweging. Om die slechte levensstijl aan te pakken, is nu in samenwerking met een externe partner de module ‘Fit en gezond de baan op’ uitgewerkt. Dit is een module van 7 uur en is erkend binnen de code 95. “Op die manier blijven we ons aanbod opleidingen diversifiëren”, besluit Salaets.

Bekijk het aanbod van FCBO-opleidingen

In de komende vakantieperiodes organiseert het FCBO verschillende opleidingen, waarop individueel kan worden ingeschreven:

Overzicht van alle geplande opleidingen

Laat FCBO weten welke opleiding u als chauffeur mist — vul nu het formulier in.

Alle ideeën zijn waardevol en kunnen het vertrekpunt vormen voor nieuwe modules. Ze worden louter ter inspiratie aan het FCBO bezorgd en gelden niet als officiële aanvraag voor opleidingen.

Deel dit artikel met uw collega's

ONTDEK OOK IN DIT NUMMER

Autocaristen herontdekken de Ardennen

FCBO-opleidingen: kwalitatiever dankzij inzichten

Multiobus: heropbouw van de stelplaats

Guy De Schepper: bus- en treinbestuurder

Ideeën voor groepsuitstappen

Les Voyages Leonard klaar voor de toekomst

Onze sector in de pers

Download en lees offline

CAR & BUS E-ZINE

Online magazine over collectief personenvervoer over de weg en groepstoerisme.

Nieuws of publiciteit?

Contacteer ons via magazine@fbaa.be