Les Voyages Leonard klaar voor de toekomst

ONDERNEMEN

In de aanloop naar de tachtigste verjaardag in 2026 wapent Voyages Léonard zich voor de verdere toekomst en profileert het zich voortaan als Les Voyages Léonard om de veelzijdigheid van de activiteiten te accentueren. Gelijktijdig wordt Léo Evasion geïntroduceerd als touroperatormerk.

“Omdat wij uiteenlopende activiteiten verrichten met autocarreizen, verhuring van autocars, reisbureau en touroperating en ook actief zijn op het vlak van mobiliteiten als onderaannemer voor Le TEC en als Flibco-luchthavenvervoer was het moment gekomen om na te denken hoe wij ons verder toekomstgericht kunnen positioneren”, zegt Benoît Charpentier, marketing en communicatiemanager. “Wij zijn enorm geëvolueerd als bedrijf maar voor velen blijven wij Voyages Léonard dat bekend is voor zijn autocarreizen. Omdat de samenleving en het reispatroon van de consument de voorbije jaren is gewijzigd, was het ook nodig om ons daar verder op af te stemmen en ons merkbeeld op te frissen zonder onze eigenheid van een klantgerichte, menselijke en vakbekwame onderneming uit het oog te verliezen”.

Moderne huisstijl

“De nieuwe merknaam Les Voyages Léonard laat ons toe om onze andere activiteiten beter te communiceren. Het is zeker geen koerswijziging, maar veeleer een natuurlijke evolutie, trouw aan wie wij zijn geworden. Gelijktijdig opent Les Voyages Léonard de deur naar nieuwe horizonten, verdere groei, ontwikkeling en verbetering zonder onze waarden te verloochenen en waarbij wij vertrouwen van onze klanten behouden en versterken”.

Ook worden merkbeeld en huisstijl aangepast. Enkele autocars werden reeds getooid in de meer moderne, dynamische lay-out. Bedoeling is alvast om alle recente voertuigen in de loop van volgend jaar een nieuwe uitstraling te geven.

Een rebranding die de interne dialoog stimuleert

“De rebranding heeft binnen de teams vanzelfsprekend heel wat vragen opgeroepen, zowel op strategisch als op operationeel vlak. De gesprekken gingen over zeer concrete thema’s: wat de overstap naar ‘Les Voyages Léonard’ betekent in het dagelijkse werk en in de manier waarop over het bedrijf wordt gecommuniceerd; hoe Léo Évasion duidelijk gepositioneerd kan worden ten opzichte van de andere activiteiten van de groep (transport, agentschappen, groepen, mobiliteit); en hoe de Léonard-geest — met haar kernwaarden van menselijkheid, samenwerking, kwaliteitsgerichtheid en durf — in de klantenrelatie tot uiting kan worden gebracht, ongeacht het specifieke beroep.

Daarnaast stond ook de vraag centraal hoe trouw te blijven aan het historische DNA, terwijl tegelijk wordt gekozen voor een meer eigentijds, duidelijker en inspirerender imago. Deze uitwisselingen hebben ertoe bijgedragen dat alle medewerkers zich konden scharen achter één gezamenlijke, gedeelde en gedragen visie.”

Nieuwe tools en een stapsgewijze opleiding

“De rebranding ging gepaard met de invoering van nieuwe, concrete tools: een helder merkplatform dat visie, belofte, kernboodschappen en tone of voice verduidelijkt; een tone of voice-gids om de interne en externe communicatie op elkaar af te stemmen; nieuwe commerciële en marketingmaterialen die coherenter en inspirerender zijn; en herwerkte digitale tools die processen vereenvoudigen en de klantervaring verbeteren.”

“De opleiding van onze medewerkers verliep op een stapsgewijze en collaboratieve manier, via teamworkshops, overlegmomenten en praktijkcases. Het doel was niet om een rigide kader op te leggen, maar om gemeenschappelijke referentiepunten aan te reiken en het gebruik van de tools in reële situaties te stimuleren, met als resultaat een gedeelde merkcultuur.”

Léo Evasion voor reisbureaus en reizen

“Ondertussen werden de reisbureaus omgedoopt tot Léo Evasion dat de vreugde van samen reizen, een warme, ontspannen sfeer, van ontdekken, beleven en herinneringen veel meer in de kijker plaatst. Léo Evasion laat ons toe om die merknaam volledig uit te spelen als ‘Tour Operator of the Future’. Wij kunnen op die manier klanten met vaak snel wijzigende verwachtingen en behoeften beter aanspreken en dat geruggensteund door onze jarenlange ervaringen”, aldus Benoît Charpentier.

Léo Évasion wordt tevens het nieuwe merk voor meer dan 250 suggesties voor begeleide verblijven, individuele rondreizen en cruises die beter zijn afgestemd op de hedendaagse behoefte aan ontdekking. Dit nieuwe merk omvat vier toegankelijkere collecties: Léo Discovery voor wie zijn horizon wil verruimen, Léo Relaxation voor wie wil uitrusten, Léo Vitality voor wie ten volle wil leven en Léo Emotions voor wie samen wil beleven.

Maar, ook op het vlak van mobiliteit wil Les Voyages Léonard verder groeien. Daarvoor kan men rekenen op de kennis en de ervaring van de Luxemburgse Sales-Lentz Group, waarvan men deel uitmaakt.

Deel dit artikel met uw collega's

ONTDEK OOK IN DIT NUMMER

Autocaristen herontdekken de Ardennen

FCBO-opleidingen: kwalitatiever dankzij inzichten

Multiobus: heropbouw van de stelplaats

Guy De Schepper: bus- en treinbestuurder

Ideeën voor groepsuitstappen

Les Voyages Leonard klaar voor de toekomst

Onze sector in de pers

Download en lees offline

CAR & BUS E-ZINE

Online magazine over collectief personenvervoer over de weg en groepstoerisme.

Nieuws of publiciteit?

Contacteer ons via magazine@fbaa.be