Gegevens voor tachograaf verplicht handmatig invoeren

BUSWORLD

ONZE FCBO-EXPERTS

Pascale Verdoy

Danny De Wilde

Ruben Elsen

Frank Lambrichts

Siemen Van Cauwenbergh

Geert Aerts

Dit e-zine brengt een artikelenreeks waarin een expertenpanel – samengesteld uit zes FCBO-instructeurs – hun visie geven op onderwerpen die leven bij bus- en autocarchauffeurs.

Digitale tachografen worden almaar slimmer en registreren steeds meer informatie. Niettemin moet je – zeker bij de iets oudere types – nog aardig wat gegevens handmatig invoeren of bevestigen. Een belangrijke taak want 80% van de overtredingen is een gevolg van bedieningsfouten of onvolledige informatie.

Eigenlijk is het principe heel eenvoudig: alles wat niet automatisch door de tachograaf op de bestuurderskaart wordt geregistreerd, moet je handmatig toevoegen. Wanneer je de dienst aanvat, vraagt de tachograaf om alle andere activiteiten toe te voegen zoals rustperiodes of andere werkzaamheden die je hebt verricht. Bij het einde van de rit en het verwijderen van de bestuurderskaart uit de tachograaf wordt gevraagd om de daarop volgende andere activiteiten of rustperiodes in te voeren tot het einde van de dienst of de tijd van de laatste activiteit alvorens een nieuwe opdracht aan te vatten. De chauffeur is wettelijk verplicht om al die gegevens in te voeren voor een correcte en volledige registratie van de rij- en rusttijden.

Vrijstelling tot trajecten van 50 kilometer

Lijnbussen en schoolbussen zijn – onder bepaalde voorwaarden – vrijgesteld van de plaatsing en het gebruik van een tachograaf. In het geregeld en bijzonder geregeld vervoer geldt de vrijstelling voor enkelvoudige trajecten van maximaal 50 kilometer. Voor lijnbussen is dat het traject tussen begin- en eindhalte. In het leerlingenvervoer geldt die beperking in Vlaanderen vanaf de opstapplaats van het eerste kind maar in Wallonië is dat vanaf het depot of de vertrekplaats van de schoolbus tot aan de schoolpoort. Bij werknemers- of bedrijfsvervoer start het traject vanaf de opstapplaats van de eerste werknemer tot aan het bedrijf.

Wanneer een traject langer is dan 50 kilometer moet je dat handmatig invoeren in de tachograaf.

Voor bijzonder geregeld vervoer (leerlingen- en werknemersvervoer) is het belangrijk dat de chauffeur ook een kopie van het respectieve vervoerscontract bij zich heeft.

Opletten met combinatie van lijn- of schooldiensten met toerisme

Maar, wanneer een autocar met tachograaf als schoolbus wordt ingezet, is het opletten. Wanneer de chauffeur met dat voertuig uitsluitend als schoolbus wordt gereden, is er geen probleem. Anders wordt het wanneer de chauffeur er 1 dag op 56 dagen mee rondrijdt als zuivere autocar voor bijvoorbeeld een daguitstap. In dergelijke situatie moeten de werkzaamheden van de overige 55 dagen manueel worden ingevoerd!

Van zodra de chauffeur of het voertuig gemengd vervoer doet – overdag rijden met een lijnbus en ’s avonds of in het weekend een pendelrit naar sneeuw of zon – moet hij of zij handmatig invoeren dat er voorafgaand voor De Lijn of LeTec werd gereden.

Naar de stelplaats of het tankstation en het uitvoeren van testritten

De handmatige invoer moet ook gebeuren wanneer je met de school- of bedrijfsbus waarmee je dagelijks van huis uit vertrekt naar het tankstation, de garage of het depot moet rijden!

Van zodra je in het depot of de stelplaats bent, schakel je in België de tachograaf op ‘Out’. Hierdoor kan men het voertuig nog binnen het bedrijfsterrein verplaatsen om er bijvoorbeeld mee naar het tankstation, de wasstraat of de werkplaats te rijden. Als een mecanicien er een testrit mee wil maken, of buiten het bedrijfsterrein moet gaan tanken, dan moet hij daarvoor zijn mecanicienskaart in de tachograaf plaatsen.

Aandachtspunten

  • Sinds februari 2022 moeten chauffeurs de landcode invoeren bij elke grensovergang! Bij de nieuwste slimme tachografen – smart tacho 2 - gebeurt dat automatisch met behulp van het navigatiesysteem. Bij wat oudere toestellen moet je die code handmatig invoeren. Op het einde van de dienst voer je de landcode in van het land waar je de dienst hebt beëindigd.
  • Selecteer de juiste landcode en gebruik voor Frankrijk F en niet FR want dat zijn de Faröer-eilanden! Weet ook dat de Spaanse autonome regio’s aparte codes hebben en het niet volstaat om de landcode E in te tikken voor heel Spanje: Andalusië (AN), Aragon (AR), Catalonië (CAT), Castillië-Léon (CL), Castillië-La Mancha (CM), Baskenland (PV), Murcia (MU), Navarra (NA), Madrid (M)
  • Met de pijltjestoetsen geef je de juiste begin- en eindtijd van de dienst of de laatste activiteit(en) in sinds de bestuurderskaart uit de tachograaf is gehaald.
  • Respecteer de tijdsduur van de rustpauzes en ga niet opnieuw rijden in de 15e of de 45eminuut. Wacht liever één of twee minuten om er zeker van te zijn dat de tachograaf niet registreert dat de rusttijd voortijdig werd onderbroken.
  • Voer de handmatige invoer correct en volledig uit opdat je werkzaamheden juist worden geregistreerd. Op die manier vermijd je overtredingen en voorkom je vaak torenhoge boetes want men kan tot 56 dagen terug kijken. Wanneer er een hiaat zit in je tijdsregistratie zal het tachograafscherm dat weergeven als ‘Geen handmatige invoer geregistreerd’.
  • Wanneer je een betaalde activiteit niet manueel kan invoeren in de tachograaf omdat zij niets te maken heeft met je werk als chauffeur, zorg er dan voor dat je beschikt over een attest waarin die activiteit van begin- tot einduur wordt vermeld.
  • Het rijden zonder kaart, het rijden met de kaart van iemand anders of het rijden met een beschadigde kaart leidt tot hoge boetes en juridische vervolging. Vraag bij beschadiging tijdig een vervangende kaart aan.

Deel dit artikel met uw collega's

ONTDEK OOK IN DIT NUMMER

Foto's uit het archief

‘Gouden Stuur’ Floris De Beer

In vogelvlucht

Julien Donche: directeur in transitie bij Leader Tourisme en topwaterpolospeler

40 jaar in dienst: Annie D’Handschotter

Volvo B58 Solenza Jonckheere vs Van Hool T16 Astronv

Op reis met Kazou

Busworld: hoe het allemaal begon

Busworld Vehicle Awards 2025

Gratis inkomtickets Busworld

Busworld Congress en ZEB Conference

Tachograaf verplicht handmatig invoeren

Boost je HR-beleid met een inclusieve werkvloer

Uw nieuws

Download en lees offline

CAR & BUS E-ZINE

Online magazine over collectief personenvervoer over de weg en groepstoerisme.

Nieuws of publiciteit?

Contacteer ons via magazine@fbaa.be