Busworld: hoe het allemaal begon
Een korte terugblik met Busworld-stichter Luc Glorieux
De jonge Luc Glorieux had al heel vroeg een passie voor geschiedenis. Hij moest en zou dat vak gaan studeren. En zo gebeurde het: hij kon niet naar de universiteit want hij had in zijn humaniora geen Latijn gedaan en toen moest dat nog voor geschiedenis. Hij koos dan maar voor de opleiding tot regent geschiedenis en studeerde daarna een jaar mililitaire geschiedenis in Parijs. Dat jaar in Frankrijk heeft hem gevormd: het hoofdvak “Strategie en taktiek” heeft hij later nog tientallen keren toegepast in zijn carriere, onder andere bij de oprichting van “Busworld”.
Een eigen Car & Bus-salon
Luc startte in onze sector in 1965, als Secretaris van de Beroepsvereniging van West-Vlaanderen (BAAV). Het idee om een wereldwijde vakbeurs voor bussen en cars op te richten, rijpte in het Autosalon in Brussel, in januari 1971. Om kwart voor zeven s’avonds kwam er een bewaker de bar van de stand van Jonckheere binnen en verplichtte iedereen om te vertrekken. Het sluitingsuur legde dat op. Luc was zo verbouwereerd en verontwaardigd dat de exposanten hun verkoopsgesprekken abrupt moesten afbreken, dat hij in de trein op weg naar Roeselare op het idee kwam om een eigen “Car & Bus”-salon te lanceren. Zonder opgelegd opgelegd sluitingsuur uiteraard. Hij zou die busbeurs in de gloednieuwe éne halle van Kortrijk organiseren. Op dat moment was “Busworld” avant la lettre geboren.
Eerste editie in 1971
Zo gezegd, zo gadaan: in november 1971 vond de eerste busbeurs in Kortrijk plaats, in één hal met een 20-tal autocars en autobussen ern een 10-tal toerismestand uit eigen en uit de omringende landen. Nadien liet Luc de toerismestands vallen in zijn voertuigenbeurs en lieten de organisatoren van toeristisch gerichte beurzen in de buurlanden, in ruil daarvoor, hun voertuigenstands vallen. Die gezamenlijke beslissing was een win-win voor alle beursorganisatoren en heeft er mee voor gezorgd dat de “Car & Bus”-beurs (bijgenaamd “Bar & Kus”) internationaal is door gebroken.
Busworld
Die internationale doorbraak maakte het nodig een nieuwe naam voor de beurs te kiezen (omwille van het feit dat in het Engels een “car” een personenwagen is). In het jaar 2000 werd de nieuwe naam “Busworld”.
50Een constante in deze beurs is tot op vandaag de “ambiance”, de gemoedelijke sfeer waarvoor het Busworld-team zorgt. Destijds is dat begonnen met een enthousiast bandje muzikanten dat door de gangen trok en alle standhouders aandeed. Het orkestje reisde mee naar de beursedities overal elders in de wereld, tot in China toe. Het heeft steeds voor de juiste sfeer gezorgd. Het bandje was er al bij van de eerste editie in 1971 en was actief tot op Busworld Europe in 2019. Toen nog in Kortrijk, waar de hallen ondertussen meegegroeid waren met Busworld, maar toch véél te klein werden. Waardoor de verhuis naar Brussel onvermijdelijk werd.
De Koning-Albert-I-bus
De goede relaties met het Koningshuis vormden een andere belangrijke pijler voor het groeiende succes van Busworld. Luc Glorieux heeft de Koning tientallen keren ontmoet en uitgenodigd. De Koning kwam Busworld ook bezoeken en openen. Daarnaast nam Luc 22 keer deel aan een economische missie onder leiding van de (toen nog prins) Koning. Hij leerde de (toen nog toekomstige) Koningin Mathilde kennen tijdens een missie in Seoul, de eerste missie sinds haar huwelijk.
Een mooie vriendschap ontstond, wat in 2014 leidde tot de creatie van de Koning-Albert-I-bus, die in dat herdenkingsjaar een rijdende tentoonstelling naar praktisch alle steden en gemeenten van het land, bracht. De Koning-Albert-I-car werd door Hunne Majesteiten ingehuldigd in het Koninlijk Paleis te Brussel, naar aanleiding waarvan Zijne Majesteit Luc benoemde tot Commandeur in de Kroonorde.
De missies waren een ideale vitrine voor de beurs over de hele wereld. De gevolgen daarvan zien we tot op vandaag: Busworld is alombekend en bloeit verder, sinds Luc’s pensioen in Brussel voortgezet door zijn oudste dochter Mieke
en buiten Europa, in de hele wereld dus, door een bekwame ploeg o.l.v. Vincent Dewaele.

En wat doet Luc vandaag?
Sinds zijn pensioen blijft hij een gepassioneerd reisleider, met een voorliefde voor zijn drie specialisaties: Parijs, Normandië (en dus W.O.-II) en Picardië (en dus W.O.-I)
Hij leeft zich uit in zijn bib van 12.000 boeken over de geschiedenis. 35 boeken over openbaar vervoer in Parijs hebben zeker een belangrijke plaats op zijn bureau.
Bedankt Luc Glorieux voor jouw engagement, en graag tot op Busworld in oktober!
Deel dit artikel met uw collega's
CAR & BUS E-ZINE
Online magazine over collectief personenvervoer over de weg en groepstoerisme.
Nieuws of publiciteit?
Contacteer ons via magazine@fbaa.be
