Op reis met Kazou

“We vervoeren de belangrijkste lading die er bestaat.”

SECTOR

De voorbije zomer trokken meer dan 40.000 Vlaamse kinderen en jongeren op reis met Kazou, de jeugdwerkorganisatie van het gezondheidsfonds CM. Voor onze sector betekent dit meer dan 550 autocarreizen naar het buitenland en voor de binnenlandse vakanties meer dan 300 ritten, die door honderden chauffeurs van 18 ondernemingen worden uitgevoerd. De coördinatie van deze immense operatie ligt in handen van Francis Paulussen van Jacobs Autocars.

Sterk groepsgevoel

Net als de rush op tickets voor Tomorrowland en andere populaire festivals loopt het elk jaar opnieuw storm bij de opening van de inschrijvingen voor de Kazouvakanties. “We proberen kinderen en jongeren een unieke reiservaring te laten beleven”, verklaart Florence Slock van Kazou het succes van hun vakanties. ”Het uitzonderlijke aan onze reizen is de combinatie om al op vrij jonge leeftijd zonder ouders op vakantie te trekken naar bijzondere bestemmingen.” Ook het groepsgevoel is een sterke troef van een Kazoureis. Anders dan bij een kamp met de jeugdbeweging, waar jongeren elkaar vooraf al goed kennen, schrijven veel jongeren zich individueel in voor een reis met Kazou. “Maar ze keren terug als een hechte groep”, benadrukt Slock. “Onze vrijwilligers, die de reizen begeleiden, zetten sterk in op dat groepsgevoel. Tijdens onze vakanties ontstaan heel wat vriendschappen. Ook ouders hebben een groot vertrouwen in de begeleiding van onze reizen.”

En er spelen ongetwijfeld ook nostalgische motieven mee, want de organisatie bezorgt al vele generaties Vlamingen onvergetelijke momenten vakantieplezier. Kazou is in 1947 ontstaan uit de CM, dat in de beginjaren vakanties naar de bergen organiseerde onder de naam Preventieve Luchtkuren. In de jaren 1970 veranderde de naam naar Jeugd & Gezondheid, waarna het aanbod reizen geleidelijk aan uitbreidde. In 2006 volgde een grondige vernieuwing van de jeugdwerkorganisatie en veranderde de naam in Kazou.

“Vanaf 16 jaar kunnen jongeren reizen begeleiden, waardoor we toch spreken over 40.000 reizende kinderen en jongeren”

Florence Slock

Van Koksijde tot Kroatië

Deze zomer schreven 35.000 kinderen en jongeren in voor een Kazoureis.. “En daar komen ook nog 7.000 vrijwilligers bij die meereizen”, weet Slock. “Vanaf 16 jaar kunnen jongeren reizen begeleiden, waardoor we toch spreken over 40.000 reizende kinderen en jongeren. In de zomer organiseren we heel verschillende vakanties, die sterk variëren naargelang de leeftijdscategorie.” Bij Kazou reizen kinderen en jongeren altijd per leeftijdscategorie van 2 jaar. De jongste groepen zijn 7 en 8 jaar, de oudsten 17 en 18. “De jongsten blijven in België”, verduidelijkt Slock. “Naarmate ze ouder worden, reizen ze almaar verder. De leeftijd bepaalt ook de soort vakantie. Bij de jongsten ligt de nadruk op fantasie, creativiteit en sport en spel. Bij 15- en 16-jarigen doet avontuur het goed, en ook zon en zee in het zuiden van Europa op een bestemming als bijvoorbeeld Kroatië is populair bij de ouderen.”

Francis Paulussen van Jacobs Autocars.

Florence Slock met monitrice.

Florence Slock van Kazou.

Voor bijna alle Kazouvakanties wordt geopteerd voor transport met de autocar, wat tot best indrukwekkende cijfers leidt. Voor de voorbije zomer ging het over een totaal van meer dan 550 buitenlandse reizen, onderverdeeld in dagritten, meerdaagse pendels naar buitenlandse bestemmingen en meerdaagse reizen, waarbij de autocar en de chauffeur ter plekke bij de jongeren blijven. En daarbij komen dan ook nog eens de reizen tijdens de kerst-, krokus- en paasvakantie, waarbij het vaak om skireizen gaat. “Reizen met de autocar is goed voor het groepsgevoel”, reageert Slock. “Als je met het vliegtuig zou reizen, zit je met je groep vaak verspreid over het hele toestel. Met de bus vertrek je samen als groep aan de opstapplaats, er zijn de tussenstops en aan boord zijn er ook tal van mogelijkheden om elkaar beter te leren kennen. Monitoren spelen daar een belangrijke rol in.” Voorts kiezen ze bij Kazou ook voor duurzaamheid: “We streven naar zo weinig mogelijk ritten met lege bussen en zorgen voor een aaneenschakeling van onze vakanties: bussen nemen een groep mee, zetten die op de bestemming af en brengen een andere groep mee terug. Dat pendelsysteem wordt toegepast voor verschillende bestemmingen, zoals Kroatië en Spanje”.

“Er is een hele grote collegialiteit tussen de maatschappijen.”

Francis Paulussen

Geoliede machine

Voor de uitvoering van al hun autocarreizen rekent Kazou op de knowhow en ervaring van 18 autocarondernemingen. Het Genkse Jacobs Autocars geldt als coördinerende onderneming en de 17 anderen als onderaannemers. “Onze samenwerking met Kazou is begonnen met een reis voor het Limburgse verbond van Kazou naar Boedapest”, vertelt Francis Paulussen van Jacobs Autocars. “Er was toen net een nieuwe directie bij Kazou, die het aanbod van bestemmingen en hotels sterk wilde vernieuwen. Dankzij onze goed verlopen reis naar Boedapest kwam het aanbod om het vervoer te regelen voor hun nieuwe reizen. Dat was eerst een jaar op proef, waarna de samenwerking telkens is verlengd en uitgebreid. Intussen is het vervoer voor Kazou een geoliede machine.” Niet alleen tussen Kazou en Jacobs Autocars verloopt de samenwerking heel goed, Paulussen is ook opgetogen over de medewerking van de 17 collega-bedrijven: “Er is een hele grote collegialiteit tussen de maatschappijen, waardoor we erin slagen om met goed materiaal en ervaren chauffeurs veilige ritten uit te voeren. Dat is een vereiste. We vervoeren de belangrijkste lading die er bestaat/is. Indien nodig kunnen we snel schakelen. Denk maar aan de coronaperiode toen we onverwacht niet meer door Frankrijk mochten reizen en onze autocars hebben omgeleid.”

Een groot voordeel bij de samenwerking met Kazou is dat hun reizen vrij snel kunnen worden gegarandeerd. “Kazou is booming”, klinkt Paulussen enthousiast. “We kunnen vrij vroeg onze planning in elkaar steken. Al blijft het wel een hele week puzzelen om al die autocarreizen op elkaar af te stemmen en rekening te houden met welke bussen en chauffeurs er ter beschikking zijn. Bovendien zijn er ook capaciteitswijzigingen op bepaalde bestemmingen, waardoor de planning nooit geen copy-paste is.”

Een goede klik tussen monitoren en chauffeurs

Een operatie van meer dan 500 autocarreizen uitvoeren in een tijdspanne van twee maanden is keer op keer een huzarenstukje. “Aan het eind van elke zomer evalueren we”, legt Paulussen uit. “Waren er noemenswaardige ongevallen? Waren er pannes? Waren er problemen met chauffeurs? Of liep er iets mis met de slaapgelegenheden? En hoe is het probleem opgelost? Uiteraard zijn er in de loop van een zomer altijd onvoorziene omstandigheden, die bijsturing vragen. Zowel bij Kazou als bij ons bekijken en bespreken we dit allemaal heel grondig.”

Na al die jaren ervaring beseft Paulussen heel goed, dat een van de belangrijkste elementen voor het welslagen van een reis een goede klik tussen chauffeurs en monitoren blijkt te zijn: “Zij zijn samen onderweg. Een goede wisselwerking is van groot belang. We proberen daar rekening mee te houden en zullen nooit een onervaren chauffeur meesturen.”

Florence Slock van Kazou bevestigt: “Door de jarenlange samenwerking met firma’s en chauffeurs blijft de kennis behouden. Het is voor ons als reisorganisator heel fijn om zien dat chauffeurs met veel passie en professionalisme onze kinderen en jongeren veilig op bestemming brengen. Tijdens sommige vakanties blijven de bus en de chauffeur de hele reis ter plekke bij de jongeren. Dat schept vaak een hechte band. Een goede samenwerking tussen monitoren en de chauffeurs is heel veel waard. Veel chauffeurs rijden elk jaar met onze jongeren, waardoor ze onze eigenheid en onze jongeren goed begrijpen. We onderschatten trouwens niet dat het ook voor de chauffeurs een hele uitdaging is om met onze jongeren te reizen. Onze reizigers zijn jong, zingen graag, zijn uitgelaten en heel actief. Dus voor chauffeurs is dat niet altijd evident. Maar als ze de vibe goed aanvoelen, zorgen ze ervoor dat die jonge mensen een unieke ervaring mogen beleven. We zijn de chauffeurs daar bijzonder dankbaar voor.”

Chauffeur Miranda (Jacobs Autocars)

“Het is geweldig om zien hoeveel vriendschap er ontstaat vanaf het moment dat de kinderen onze autocar opstappen.”

“Tien jaar geleden bracht mijn allereerste reis voor Kazou me naar Gérardmer in de Vogezen”, herinnert Miranda zich nog heel goed. “Voor mij als Nederlandse was Kazou me toen nog totaal onbekend. We kennen dat concept in Nederland niet. Sindsdien reis ik elke zomer en winter voor Kazou. Het is geweldig om te zien hoeveel vriendschap er ontstaat vanaf het moment dat de kinderen onze autocar opstappen. Sommigen zijn alleen, anderen met twee, nog anderen met z’n drieën, maar door alles wat ze gedurende een week samen beleven zijn ze op de terugreis naar huis altijd een hele hechte groep. Dat vind ik nog altijd het mooiste van reizen met de kinderen en jongeren van Kazou.”

Miranda ervaart ook veel dankbaarheid van de jonge reizigers: “Momenteel reis ik met een groep van Kazou in Italië. We brengen onder meer een bezoek aan de stad Lucca, waar ik al meermaals was. Ik kan de jongeren daar alles aanwijzen, van een toiletstop tot waar ze onderweg iets kunnen drinken. Dat vergemakkelijkt de reis en weten ze te appreciëren. Ook de jongeren van JOMBA (Kazoureizen voor kinderen en jongeren met bijzondere aandacht) zijn heel dankbare passagiers. Aan het eind van de reis overladen ze me dan met tekeningen. Dat zijn mooie momenten!”

Deel dit artikel met uw collega's

ONTDEK OOK IN DIT NUMMER

Foto's uit het archief

‘Gouden Stuur’ Floris De Beer

In vogelvlucht

Julien Donche: directeur in transitie bij Leader Tourisme en topwaterpolospeler

40 jaar in dienst: Annie D’Handschotter

Volvo B58 Solenza Jonckheere vs Van Hool T16 Astronv

Op reis met Kazou

Busworld: hoe het allemaal begon

Busworld Vehicle Awards 2025

Gratis inkomtickets Busworld

Busworld Congress en ZEB Conference

Tachograaf verplicht handmatig invoeren

Boost je HR-beleid met een inclusieve werkvloer

Uw nieuws

Download en lees offline

CAR & BUS E-ZINE

Online magazine over collectief personenvervoer over de weg en groepstoerisme.

Nieuws of publiciteit?

Contacteer ons via magazine@fbaa.be