Rijden met een bus van toen: de SETRA S8

Rij-impressie met FCBO-instructeur Danny De Wilde

Deel dit artikel met uw collega's

Tijdens de 70ste verjaardag van SETRA in juli, kreeg FCBO-instructeur Danny De Wilde de kans om met verschillende oldtimers te rijden in het Duitse Neu-Ulm, de basis van Daimler Buses. Hij nam onder meer plaats in de SETRA S8. Terug naar vervlogen tijden zonder stuurbekrachtiging, met amper gesynchroniseerde versnellingen en zonder airco. Voor veel mensen die geen eigen auto hadden was de bus één van de enige reismogelijkheden. Met slechts 100 pk en het toenmalige wegennet waren autocarreizen alvast een avontuur.

Rijden met de SETRA S8

De bus, in topstaat, reed met een rustig tempo doorheen de straten en in het heuvelland. Niet verwonderlijk want een moderne auto heeft meer vermogen dan deze SETRA S8. Ondanks de afwezigheid van stuurbekrachtiging is het voertuig verbazingwekkend goed te sturen als men anticipeert op de manoeuvres. Zoals het stuur tijdig al rijdend in de goede richting zetten wanneer je wenst te parkeren.

Chauffeurspost

Van ergonomie had men toen weinig gehoord. De wijzerplaten waren uitgefreesd in de vlakke boordplaat voor de chauffeur en de stoel was niet geveerd. De versnellingsbak was wel ‘gesynchroniseerd’ maar liet zich toch liefst schakelen bij het juiste toerental. Naar het patroon van de versnellingen was het vaak zoeken maar die lieten zich, rekening houdend met de leeftijd van het voertuig, toch goed schakelen.

Bekijk hieronder de video van Danny aan het stuur (zonder geluid)

This video has been disabled until you accept marketing cookies.Manage your preferences here or directly accept targeting cookies

Setra viert dit jaar haar 70-jarig bestaan

Impressie als passagier

De SETRA S8 is een typisch model van toen met de vele ruitjes tussen wand en dak (vergelijkbaar met de iconische T1 van VW). Slechts enkelen werden tijdens de restauratie vervangen door plexiglas. Door de vele ramen hadden de passagiers een goed zicht rondom maar dit gaf wel de nodige warmte binnenin wanneer de zon even doorbrak. Gelukkig waren er voldoende gordijntjes aanwezig. Het viel op dat het interieur snel afkoelde wanneer men begon te rijden. Dit dankzij voldoende verluchtingsmogelijkheden omdat, typisch aan die tijd, bijna alle ramen open konden om een aangename ‘verkoeling’ te hebben.

Toerisme in de jaren 1950-1960 was alvast een avontuur. Rijden met een autocar is in 70 jaar sterk geëvolueerd met allerlei technieken en rijhulpsystemen, maar rijden met oldtimers blijft pure nostalgie.

TECHNISCHE GEGEVENS SETRA S8

  • Bouwjaar 1954
  • 29+1PL
  • 6-cilinder in lijn Henschel 512 DJ
  • 100 pk
  • 5 versnellingen maar net iets anders… van ZF makelij ( AK 5-33 )