Integratie van nieuwe chauffeurs bij Groep Waaslandia

Deel dit artikel met uw collega's

“Een doordacht onthaalbeleid is essentieel om nieuwe chauffeurs in dienst te kunnen houden”, klinkt het bij Groep Waaslandia.

Kandidaat-chauffeurs opvolgen na hun meerijstage

Groep Waaslandia telt zo’n 200 voertuigen verspreid over vijf stelplaatsen, en is een belangrijke vervoerpartner van De Lijn. Het bedrijf zet actief in op een onderbouwd onthaalbeleid voor nieuwe chauffeurs. “Kandidaat-chauffeurs stromen vaak in na een meerijstage van één dag, via initiatieven van het Sociaal Fonds, VDAB en Kiem. Omdat het soms lang duurt alvorens zij hun rijbewijs behalen, proberen wij in die tussentijd het contact te behouden met positief ingestelde kandidaat-chauffeurs. We peilen sporadisch naar de vorderingen in hun opleiding”, geeft manager Ben Van den Branden aan. “Noem het een vorm van ‘pre-boarding’ waarvan wij hopen dat zij nadien bij ons aankloppen voor hun stage of effectief komen solliciteren. Wel ervaren wij dat je chauffeurs uit de regio van de stelplaats gemakkelijker kan behouden omdat hun woon-werkverplaatsing relatief beperkt is, wat zeker speelt bij vroege en late diensten”.

Wanneer chauffeurs starten bij Groep Waaslandia, ontvangen zij een uitgewerkte onthaalbrochure. Daarin vinden zij terug bij wie zij terecht kunnen voor planning, in de garage en op de administratie. Verder worden hierin alle reiswegen beschreven en wordt ook de perronindeling aan de stations vermeld. Samen met hun mentor nemen zij de onthaalmap door.

Er ook als verantwoordelijke zijn voor nieuwe chauffeurs

“Idealiter worden kandidaat-chauffeurs begeleid door twee of drie mentoren, opdat wij hen zo objectief mogelijk kunnen beoordelen. Elk heeft immers zijn rijstijl, en de mentoren geven vaak ook aan op welke lijnen zij goed kunnen functioneren. Wanneer zij een positieve beoordeling krijgen, geven wij hen een jaarcontract dat nadien kan worden omgezet in een contract voor onbepaalde duur. Vaak zie je al vanaf het begin hoe toegewijd zij zijn”, stelt Ben Van den Branden. “Stiptheid is één aspect, maar ecologisch verantwoord en veilig rijden primeert. Als chauffeur ben je immers verantwoordelijk voor 140 reizigers. Je ziet ook hoe sommigen echt fier zijn om een bus te mogen besturen. Zij letten erop dat hun uniform goed zit, want het draagt bij tot de uitstraling”.

“Tussentijds houden wij een functioneringsgesprek. Dat is vooral bedoeld om naar hen te luisteren, hoe zij zichzelf zien evolueren, hoe zij ons als bedrijf ervaren. Ik probeer zoveel als mogelijk tussendoor met hen te praten wanneer ik hen ontmoet in het kantoor, in het chauffeurslokaal, op de parking. Onze mentoren zijn heel belangrijk in de begeleiding van nieuwe chauffeurs, maar je moet er ook als verantwoordelijke zijn voor hen en bijvoorbeeld aanwezig zijn wanneer zij hun eerste vroege shift aanvatten. Wij bewaken het familiale karakter van ons busbedrijf. Onze bussen hebben een nummer, maar de mensen die eraan werken en die ermee rijden zijn medewerkers die zich goed moet voelen in ons bedrijf. Daarom is het zo belangrijk dat je tijd maakt voor informele praatjes”.

Elisabeth Salaets

Véronique Swijsen

Zühal Altinkaya

Werkt uw bedrijf ook graag een onthaalbeleid uit?

De sectorconsulenten helpen u graag mee met het uitwerken van een onthaalbeleid, gaande van een onthaalprocedure, onthaalbrochure, mentor-opleidingen tot het uitwerken van diverse opleidingsplannen.

Meer info op de website van het Sociaal Fonds of contacteer elisabeth.salaets@sociaalfonds.be, veronique.swijsen@sociaalfonds.be en zuhal.altinkaya@fondssocial.be.