Autocaristen diversifiëren activiteiten

Creatief de crisis tegemoet

De coronapandemie heeft ertoe geleid dat de hele wereld zichzelf moet heruitvinden. De sector van het personenvervoer, die al bijna twee jaar zwaar wordt getroffen, ontsnapt evenmin aan dit fenomeen. Passion Voyages en Jumbo Tourisme besloten daarom om out-of-the-box te denken.

Deel dit artikel met uw collega's

Het financiële probleem te boven komen

Thierry Delcourt, sinds 2008 aan het hoofd van zijn eenmansbedrijf Passion Voyages in Chastre, moest een creatieve oplossing vinden voor de crisis. "Mijn eerste prioriteit was om het financiële probleem te boven te komen dat inherent was aan mijn enige autobus," zegt hij. « Aangezien ik enkel actief was in het pure toerisme, zonder schoolvervoer, stond mijn professioneel leven volledig stil door de coronapandemie en de eerste lockdown. Toen kwam het idee om mij te lanceren in het vervoer van goederen. ”

Na de inspanning volgt geruststelling

Het opstartproces ging echter moeizaam, vertelt Thierry. "Nadat het ministerie mijn vakbekwaamheidsdossier in orde had gebracht, moest ik een borgsom van 9.000 euro betalen. Hoewel ik geen passagiers meer vervoerde, kon mijn borg niet worden aangewend voor deze extra activiteit. Maar toen al deze stappen eenmaal waren gezet, kon ik half november 2020 weer vijf dagen per week aan de slag in het nationale of internationale vervoer.”

"Eind juni 2021 reed ik weer rond met de bus, terwijl ik mijn andere activiteit behield. Het grote voordeel is dat ik de dienstregeling van de touringcars maanden van tevoren vastleg, terwijl ik het goederentransport op weekbasis regel. Nu heb ik dus twee complementaire activiteiten. Maar de situatie blijft wankel. De toeristische sector is nog afwachtend", concludeert hij.

Om nieuwe dynamiek in te blazen en het moreel op te krikken

Deze diversificatie is geen op zichzelf staand voorbeeld. Florian Vanderhoudelingen, directeur van Jumbo Tourisme, licht de redenen voor deze keuze toe vanuit zijn kantoor in Péruwelz in Henegouwen. "De coronapandemie dwong ons om onszelf in vraag te stellen en opnieuw uit te vinden. Ik wil de continuïteit van het familiebedrijf en vooral de banen van onze chauffeurs veiligstellen", vervolgt deze touringcarondernemer, die een tiental voertuigen in dienst heeft. "Aangezien wij actief zijn in de toeristische sector, de exploitatie van de Flixbus-lijnen en het schoolvervoer, heeft de lockdown ons hard getroffen, zoals geldt voor de hele sector.“

"In het voorjaar van 2021 besloot ik de toegang tot het beroep van vrachtvervoerder, die ik in 1999 had verkregen, te activeren. Los van het financiële aspect vond ik het belangrijk om enkele van de chauffeurs in mijn team die ook over een CE-rijbewijs beschikten aan het werk te kunnen houden. Moreel gezien was het voor iedereen belangrijk om te zien dat er weer een zekere dynamiek ontstond. Na verschillende zoektochten in een wereld die ik toen nog niet kende, kreeg ik de kans om een contract in de wacht te slepen bij een bedrijf uit Henegouwen gespecialiseerd in logistiek. Het vervoer van zeecontainers tussen Antwerpen, België en Frankrijk begon voor Jumbo Trans in mei 2021. “

'Truck'-activiteit tijdelijk opgeschort

“ Vanwege de hervatting van onze toeristische activiteiten in de tweede helft van het jaar, hebben we de 'truck'-activiteit momenteel opgeschort. Het liefst zitten onze chauffeurs weer achter het stuur van hun bus en zien ze de glimlach verschijnen van de klanten die ze vervoeren, wat niet onterecht is. Deze goederentransportactiviteit maakt echter nog steeds deel uit van onze toekomstplannen. Na deze twee jaar ben ik ervan overtuigd dat wij in verschillende sectoren actief moeten zijn om klaar te zijn voor een dergelijk scenario in de toekomst. Ik wil mijn hele team bedanken en ook onze leveranciers die hebben bijgedragen tot deze diversificatie door ons geschikte formules aan te bieden waardoor wij deze nieuwe activiteit zo goed mogelijk hebben kunnen lanceren," besluit hij.