Naar Groot-Brittannië met Brexit- en corona-controles: uit het chauffeursleven gegrepen

“Was het vroeger prettig om het Kanaal over te steken, dan is het sinds 1 oktober, met zorgen en stress” , getuigt Daniël Mullers, die als één van de eerste Belgische autocarchauffeurs het Kanaal overstak sinds de Brexit.

Deel dit artikel met uw collega's

Versterkte controles in Groot-Brittannië

“Wij werden als Flixbus wel redelijk gecontroleerd. Het duurde soms wel wat langer omwille van problemen met identiteitsdocumenten of bagage maar het verliep vrij vlot. Dat komt ook omdat wij langs een checkpoint gaan voor wij de Eurotunnel of de ferry nemen en we zo als chauffeur gerust kunnen zijn dat er geen verstekelingen zijn of bagageproblemen zullen opduiken”, licht Daniël Mullers, chauffeur bij Staf Cars toe.

“Nu mag je blij zijn wanneer je minder dan 6 uren vertraging hebt. Alle controles zijn aangescherpt. Franse politiediensten en douaniers werken zoals voorheen, maar de Britten controleren paspoorten extra op hun authenticiteit, iets wat wij niet kunnen doen. Soms halen ze een gezin van de bus wanneer de kinderen in het paspoort van de ouders staan en geen eigen paspoort hebben maar soms mag het dan weer wel tot zij 4 jaar oud zijn. Omdat wij internationale passagiers vervoeren zijn er paspoorten en corona-documenten uit verschillende landen met verschillende richtlijnen. Hoewel er met de Britten is afgesproken dat wij bij individuele controles na een halfuur mogen verder rijden, wordt het paspoort van de chauffeur in beslag genomen tot de controles voorbij zijn”.

Oppassen met PLF-documenten en PCR-testen

Bij vertrek vanuit Calais worden na de grenscontrole de instapkaarten overhandigd en de PLF-documenten gecontroleerd. “ Wanneer passagiers daarop hebben ingevuld dat zij met Flixbus naar Londen reizen, worden die documenten ongeldig verklaard want zij moeten P&O Ferries als vervoerder ingeven en Dover als aankomstplaats vermelden. Dit zorgt ervoor dat men alle documenten opnieuw moet aanvragen en invullen, wat gemakkelijk leidt tot 3-4 uren vertraging, afhankelijk van de beambte en het al dan niet accepteren van bijgeschreven correcties na online registratie”. “Bij aankomst in Dover rijzen er soms opnieuw problemen omdat corona-PCR-testen door de opgelopen vertraging ouder zijn dan 24u of 48u”, vervolgt Daniël Mullers. “Wanneer wij in Londen aankomen, mogen wij naar een hotel rijden om 9 uren te rusten. Met mijn co-chauffeur spreek ik af dat wij onze verplichte rust in de bus nemen omdat onze rijtijden anders verder oplopen en wij de volgende dag met nog meer vertraging moeten vertrekken”.

Iedereen gevaccineerd en passagierslijsten overtikken

“Tot 22 oktober heb ik de ritten slechts viermaal kunnen rijden zoals voorzien in de dienstregeling. Iedereen had een vaccinatiebewijs of kon geldige PCR-testen en de juiste documenten voorleggen waardoor de PCR-controles vlot verliepen. Samen met mijn collega doe ik er alles aan om de PLF-documenten van de reizigers in orde te brengen. Wij informeren hen hierover aan de halten, kijken de documenten na en vullen die opnieuw in wanneer er onjuiste vermeldingen op staan. Omdat veel reizigers geen Engels spreken, vragen wij hen om mekaar daarin te helpen. Dat werkt zeer goed en het zorgt voor tijdwinst bij de grenscontroles waardoor wij de voorziene overtocht kunnen halen. Wij tikken de handgeschreven passagierslijsten over en drukken die netjes af. Als vaste chauffeur ken je de controleurs al een beetje, en zij jou ook, waardoor het soms wat vlotter gaat. Uiteraard moeten zij hun controles doen en het kan altijd dat je er wordt uitgepikt”.

Snuffelhonden zoeken naar voedsel

“Onlangs waren wij in Calais al uitgebreid gecontroleerd en werden wij er bij aankomst in Dover uitgepikt. Iedereen en alle bagage moest uit de bus”, vertelt Daniël Mullers. “Alle luiken en kastjes werden geopend, panelen werden losgeschroefd en zelfs wasbakjes in het toilet werden gedemonteerd. Er kwamen snuffelhonden aan te pas om in de bagage naar voedsel te zoeken. Als je vraagt wat de controlediensten uitvoeren, doet men daar heel geheimzinnig over. Ik heb al driemaal meegemaakt dat men de bus binnenste buiten heeft gekeerd”.

Chauffeurs vormen één team

“Voor ons als chauffeur is het echt fijn dat wij kunnen rekenen op de ondersteuning van ons bedrijf Staf Cars. Zij zorgen voor de nodige begeleiding voor en tijdens de ritten”, besluit Daniël Mullers. “Zij streven ernaar dat de twee chauffeurs een team vormen dat goed op mekaar is afgestemd. Dat levert tijdwinst op en zorgt ook voor een prettige reis”.