Een elektrische bus laat je niet zomaar rijden

Tijdens een Bus Technology Day in Antwerpen informeerde MAN busondernemers over de nieuwe elektrische technologie en wat er allemaal komt bij kijken. Ritten en trajecten moeten nauwgezet worden geanalyseerd en afgetoetst met de laadmogelijkheden in het depot. Dat bussen gedurende de dag nog amper op een vaste lijn rijden, maakt rittenplanning gecompliceerder.

Deel dit artikel met uw collega's

Plaats en kilometers winnen

MAN lichtte uitgebreid toe hoe nieuwe technologie wordt geïntegreerd in de MAN Lion’s City Efficient Hybrid en de nieuwste MAN Lion’s City E in 12- en 18-metervariante. Talrijke componenten werden geïntegreerd in het chassis terwijl het dak werd volgelegd met batterijen. Daardoor is ook het motorcompartiment achteraan in het interieur verdwenen, worden er vier zitplaatsen gewonnen en heeft de bus terug een volledige achterbank. Na uitgebreide testprogramma’s worden de e-bus gepositioneerd met een operationele inzetbaarheid van 350 km (weldra 400 km), een plug-in-laadsysteem voor 150 kWh en een batterij met een verwachte levensduur tot 10 jaar.

Wat komt er kijken bij elektrisch rijden?

Aansluitend werd beklemtoond dat er bij een elektrische exploitatie heel wat meer komt kijken. Zo moeten buslijnen worden geanalyseerd, moet worden gekeken naar traject, topografie, klimaat en bezettingsgraad van de bus doorheen de dag. Een geoptimaliseerde laadplanning om piekverbruiken te vermijden en batterijen te sparen, wordt een belangrijke uitdaging. Mogelijk moeten ritten enigszins anders worden ingepland of moet er al eens van bus worden gewisseld omdat batterijen uitzonderlijk kortstondig moeten worden bijgeladen.

Efficiënt en comfortabel van korte stadslijn naar lange voorstadslijn

In het kader van een proefproject rijdt sinds februari van dit jaar een MAN Lion’s City 12 E bij De Polder in Antwerpen. “Aanvankelijk hebben wij de bus ingezet op de korte lijn 36, vanaf de Rooseveltplein via de Waaslandtunnel naar Linkeroever”, vertelt Patrick Bral, directeur van De Polder. Het is een typische stadslijn met behoorlijk wat halten en soms druk verkeer. In het begin werden wij wel geconfronteerd met enkele technische problemen maar die zijn zeer snel opgelost door de busbouwer. Ondertussen draait de elektrische bus volop mee in de rittenplanning en zetten wij ze ook in op langere trajecten vanuit Antwerpen naar Vremde”.

This video has been disabled until you accept marketing cookies.Manage your preferences here or directly accept targeting cookies

“Opdat wij zouden weten hoe klanten het reiscomfort in een elektrische bus ervaren, hebben wij kaartjes met een QR-code gemonteerd, die zij kunnen inscannen waarna zij hun mening kunnen geven. De commentaren waren heel lovend."

Geen vaste ritten

Verschillende busondernemers voerden aan dat de voorgestelde simulaties voor overschakeling naar een elektrische lijndienst nauwelijks realistisch zijn voor de Belgische markt. Terwijl busondernemers in het buitenland op vaste lijnen rijden, worden in België vervoerspakketten aanbesteed. Daardoor rijdt een bus gedurende de dag op verschillende trajecten, waardoor je logistiek terecht komt in een ander verhaal.