Busworld viert zijn 50 jaar

De oorspronkelijk groots opgezette viering voor 50 jaar Busworld – in 1971 opgestart als Car&Bus-salon – werd door de coronacrisis beperkt tot een kleinschalig maar aangenaam verjaardagsfeest in de hal van Kortrijk Xpo waar het ooit allemaal begon.

Deel dit artikel met uw collega's

Aanwezige busbouwers en hun oldtimers

Busbouwers die er in 1971 bij waren, of althans de bedrijven die inmiddels deel uitmaken van de huidige constructeursgroepen, stelden in de oude hal 1 naast hun gloednieuwe autocars ook een oldtimer op van toen. Bezoekers konden genieten van de nostalgie en de glimmende koetswerken van een Van Hool Fiat 314 (1964), een Jonckheere Volvo B58 (1973), een Neoplan Cityliner N116 (1972) en een Setra S9 (1959). Op een groot scherm werd ook een film getoond over 50 jaar Busworld.

Gefeliciteerd!

Tijdens het avondfeest, waaraan zo’n 180 gasten deelnamen, blikten organisatrice Mieke en Luc Glorieux, stichter van de beurs, evenals Busworld-voorzitter Redgy Deschacht terug en tevens vooruit naar 2023 wanneer Busworld opnieuw kan plaatsvinden als de wereldvakbeurs in Brussels Expo.

Ook werden verschillende personen in de bloemetjes gezet die – in normale omstandigheden – anno 2021 hun laatste Busworld zouden meemaken, net na of kort voor hun pensionering. Felicitaties waren er voor Chantal Lobert (Brussels Expo), Delphine Bloemen (VDL Bus&Coach) evenals voor drie personen die jaar en dag bij bus- en autocarbedrijven aanklopten om hun nieuwste voertuigen aan te prijzen: Johan Lermytte (MAN), Chris Brems (Van Hool) en Eric de Roy (Volvo).