Rij-impressie:

Mercedes-Benz Tourismo Safety Coach 2024 SEB

BUSWORLD

ONZE FCBO-EXPERTS

Ruben Elsen

Frank Lambrichts

Geert Aerts

Impressies van FCBO-instructeurs Geert Aerts, Ruben Elsen en Frank Lambrichts

Daimler Buses stelde de zesde generatie van de Mercedes-Benz Tourismo Safety Coach voor aan het Car & Bus e-zine en de FCBO-instructeurs. Vrijwel alle beschikbare en veiligheids- en rijhulpsystemen werden voor de eerste maal in twintig jaar gemonteerd in een Mercedes-Benz-autocar. De toepassingen reiken verder dan de Europese regelgeving inzake veiligheid van voertuigen (GSR-B 2024) en tekenen daarmee een nieuwe standaard uit ter bescherming van chauffeur, reizigers en andere weggebruikers.

Chauffeur beter waarschuwen en informeren

Tal van veiligheids- en rijhulpsystemen werden de voorbije jaren almaar verder ontwikkeld en geoptimaliseerd en vervolgens samengebracht in wat nu wellicht de meest veilige autocar op de weg is. Zo reageert de Active Brake Assist 6 performanter dan voorheen en geeft de Sideguard Assist 2 meer acurate waarschuwingen en dat ook voor voetgangers, fietsers en andere voertuigen die zich aan de linkerzijde (kant chauffeur) bevinden.

Voortaan waarschuwt de Frontguard Assist ook bij lage snelheden voor personen of voorwerpen die zich direct voor de autocar bevinden. Naast tal van andere, actieve én passieve, veiligheidssystemen springt vooral het 360° camerasysteem om volledig rond de bus te kijken in het oog. Haarscherpe en heldere beelden worden vertoond op de schermen die de buitenspiegels vervangen.

FCBO-instructeur Frank Lambrichts over de camera’s

De stuurpost kan overigens individueel worden afgesteld opdat zowel een chauffeur met korte benen als een collega met een lengte van 2 meter zich even comfortabel kunnen neervlijen.

FCBO-instructeur Ruben Elsen over het chauffeurspost

Handige kitchenette met in trede verwerkte afvalsorteerbak

In het stijlvolle interieur met 44 luxueuze zetels in 2+2-opstelling springt het keukenblok in het oog. Bovenaan bevindt zich een ruime koelbox waarin je een grote voorraad drankjes kan opbergen. Net eronder, bereikbaar via het trapje van de middendeur, vind je een kitchenette met een koffiezetapparaat voor 40 kopjes, een waterkoker en een gootsteen.

Achter de toegang heb je een centrale opbergruimte die van buitenaf kan worden geladen via de klep, maar die van binnenuit bereikbaar is via het rolluik. In de treden is een afvalsorteerbak met twee kleppen verwerkt; de bijhorende containers met vuilniszakken kunnen worden verwijderd via het 8,7 m3 grote koffercompartiment. Leuk gevonden om die sorteerbakken bereikbaar te maken via de treden maar mogelijk toch risicovol voor de onachtzame passagier die zich mistrapt wanneer hij bij het uitstappen nog wat in de sorteerbak wil smijten.

Omdat chemische toiletten op termijn wellicht verboden worden kan het toilet worden omgeschakeld tussen chemische reiniging en waterspoeling.

De Brossel Jonckheere was een standaardbus type II van de Buurtspoorwegen waarvan er honderden werden gebouwd in verschillende uitvoeringen.

De Brossel Jonckheere was een standaardbus type II van de Buurtspoorwegen waarvan er honderden werden gebouwd in verschillende uitvoeringen.

De Brossel Jonckheere was een standaardbus type II van de Buurtspoorwegen waarvan er honderden werden gebouwd in verschillende uitvoeringen.

De Brossel Jonckheere was een standaardbus type II van de Buurtspoorwegen waarvan er honderden werden gebouwd in verschillende uitvoeringen.

De Brossel Jonckheere was een standaardbus type II van de Buurtspoorwegen waarvan er honderden werden gebouwd in verschillende uitvoeringen.

De Brossel Jonckheere was een standaardbus type II van de Buurtspoorwegen waarvan er honderden werden gebouwd in verschillende uitvoeringen.

De Brossel Jonckheere was een standaardbus type II van de Buurtspoorwegen waarvan er honderden werden gebouwd in verschillende uitvoeringen.

De Brossel Jonckheere was een standaardbus type II van de Buurtspoorwegen waarvan er honderden werden gebouwd in verschillende uitvoeringen.

De Brossel Jonckheere was een standaardbus type II van de Buurtspoorwegen waarvan er honderden werden gebouwd in verschillende uitvoeringen.

De Brossel Jonckheere was een standaardbus type II van de Buurtspoorwegen waarvan er honderden werden gebouwd in verschillende uitvoeringen.

De Brossel Jonckheere was een standaardbus type II van de Buurtspoorwegen waarvan er honderden werden gebouwd in verschillende uitvoeringen.

Motor en transmissie afgestemd op gebruik als touringcar

De Mercedes-Benz Tourismo Safety Coach 2024 is een 12,3 meter lang demo-voertuig met twee assen. De Euro VI Mercedes-Benz OM 470 zescilinder-in-lijn motor levert 335 kW (456 pk) uit een cilinderinhoud van 10,7 liter met een maximumkoppel van 2200 Nm. Daarmee vertoont de motor ook een grote trekkracht bij een laag toerental. Het vermogen wordt overgebracht door de volledig geautomatiseerde Mercedes-Benz GO 250-8 achttraps PowerShift-transmissie. Met een progressieve afstand tussen de versnellingen en een brede spreiding van de overbrengingsverhoudingen leent deze transmissie zich perfect voor touringcars.

Aangevuld met de anticiperende cruisecontrol (Predictive Powertrain) die de positie van autocar en het hoogteprofiel van de weg herkent, grijpt de PPC in op de transmissie en kiest die proactief de juiste versnelling op het juiste moment en laat die de autocar zonodig zelfs uitbollen zonder weerstandsverlies.

FCBO-instructeur Geert Aerts over het motorcompartiment

Pluspunten

  • 360°-camerasysteem met heldere beeldschermen
  • overzichtelijk en vereenvoudigd dashboard
  • rijdt heel zacht en gemoedelijk
  • voldoende ruimte in stuurpost voor handbagage chauffeur
  • elektronisch bedienbare comfortabele reisleidersstoel
  • tussenwand in motorcompartiment scheidt warme zone af van andere delen

Minpunten

  • veel veiligheids- en rijhulpsystemen zijn optioneel
  • klassieke, scharnierende kofferkleppen

Besluit

Met de Mercedes-Benz Tourismo Safety Coach tilt Daimler Buses de actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen en rijhulpsystemen naar een nieuwe standaard, zij het dat die in het vooruitzicht van de strengere GSR-normen in 2026 grotendeels optioneel worden aangeboden.

Deel dit artikel met uw collega's

ONTDEK OOK IN DIT NUMMER

Pascal Plenevaux ontving het Gouden Stuur

Gratis inkomtickets Busworld

In vogelvlucht

Oldtimer weekend in Maldegem

Jonge 'welp' bij Reizen de Boeck

Feest '100 jaar bus' in Brussel

Eerste gelede e-bus bij De Lijn

Hoe is de bus in 60 jaar veranderd?

Reisinspiratie 2026

100 jaar oud Ford T-busje nagebouwd

Van vader op zoon in Eupen

Tetris spelen met bagage

Naamse busondernemers op Weekend in Champagne

Nieuwe autocar voor KSC Lokeren-Temse

Rij-impressie: Mercedes-Benz Tourismo Safety Coach

Het Sociaal Fonds Bus & Car en Logisticity.brussels bundelen hun krachten

Tools voor de energietransitie

Schoolvervoer: focus op veiligheid

Onze sector in de pers

Download en lees offline

CAR & BUS E-ZINE

Online magazine over collectief personenvervoer over de weg en groepstoerisme.

Nieuws of publiciteit?

Contacteer ons via magazine@fbaa.be