Oldtimer weekend 3&4 mei in Maldegem

DOSSIER: Een eeuw busvervoer

BUSWORLD

Deze foto is genomen in de omgeving van het NMVB tramstation te Overijse. De chassis zijn van het merk Auto-Traction Minerva. Ze hadden een koetswerk van Franco-Belge.

In 1925 reed de eerste officiële buslijn in België tussen het Jourdanplein in Etterbeek en Overijse, via Oudergem. Wat begon als een eenvoudige verbinding tussen dorpen, groeide uit tot een onmisbaar netwerk.

De pionierlijn

In 1924 kreeg de NMVB het recht om buslijnen te exploiteren, weliswaar alleen als aanvulling of vervanging van tramlijnen. De lijn van Etterbeek naar Overijse was oorspronkelijk gepland als een tramlijn maar die is er nooit gekomen. Daarna zijn er niet doorgezette plannen geweest om er een trolleybuslijn van te maken. Er waren zelfs al twee trolleybussen geleverd. Uiteindelijk werden het autobussen. De 13 Minerva autobussen voor de eerste NMVB-buslijn Etterbeek – Overijse in eigen beheer werden in 1925 en 1926 geleverd.

In 1931 moesten alle nieuwe buslijnmachtigingen ofwel aan de NMVB of aan de spoorwegen (NMBS) gegund worden. Deze buslijnen moesten echter wel op hun beurt aan busexploitanten verpacht worden. Met de afbouw van het buurtspoorwegnet werd het busnet flink uitgebreid en nieuwe routes werden ingesteld.

Van Hool A120P met DAF-motor en Wilson half-automaat uit 1976

Een feestelijk old-timer weekend

Op 3 en 4 mei was het feest in Maldegem om 100 jaar openbare buslijnen in België te herdenken. Dankzij de inzet van de vzw Nostalbus kon iedereen een hele dag meerijden met oude bussen. Vanuit Maldegem waren er ritten naar Eeklo en naar Brugge.

Buiten een lichtblauwe MIVG-stadsbus uit Gent, waren er verschillende types afkomstig van de Buurtspoorwegen in het historische roodcrème, oranjewit en in De Lijn-kleuren, allemaal deskundig gerestaureerd. Sommige chauffeurs waren ook aangekleed met vroegere uniformen, dit gaf nog een beetje extra sfeer.

Van Hool 420 HA met Fiat-motor uit 1964 van de Buurtspoorwegen, Brossel A99 DAR met Leyland-motor met een Van Hool-carrosserie uit 1958 van de Brusselse MIVB, Van Hool 420 HA met Fiat-motor en Voith-transmissie uit 1964 in de bruin-crème kleuren van de Antwerpse MIVA.

Jonckheere Transcity carrosserie op een Volvo B10-chassis met Volvo-motor en Voith-transmissie. Bouwjaar 1990.

Van Hool A360 met MAN-motor en ZF-transmissie uit 1999. Bus 3768 heeft een groot deel van haar carrière reclame gedragen voor de “museumlijn”. Een project van De Lijn waarmee men de aandacht vestigde op het feit dat men met de West-Vlaamse lijnen 68 en 69 verschillende musea kon bezoeken.

Van Hool AU124 met Cummins-motor en Voith-transmissie. Deze korte (10,25 m) stadsbus uit 1976 ging na de splitsing van de Buurtspoorwegen over naar de TEC bij het stadsnet van Charleroi.

Deel dit artikel met uw collega's

ONTDEK OOK IN DIT NUMMER

Pascal Plenevaux ontving het Gouden Stuur

Gratis inkomtickets Busworld

In vogelvlucht

Oldtimer weekend in Maldegem

Jonge 'welp' bij Reizen de Boeck

Feest '100 jaar bus' in Brussel

Eerste gelede e-bus bij De Lijn

Hoe is de bus in 60 jaar veranderd?

Reisinspiratie 2026

100 jaar oud Ford T-busje nagebouwd

Van vader op zoon in Eupen

Tetris spelen met bagage

Naamse busondernemers op Weekend in Champagne

Nieuwe autocar voor KSC Lokeren-Temse

Rij-impressie: Mercedes-Benz Tourismo Safety Coach

Het Sociaal Fonds Bus & Car en Logisticity.brussels bundelen hun krachten

Tools voor de energietransitie

Schoolvervoer: focus op veiligheid

Onze sector in de pers

Download en lees offline

CAR & BUS E-ZINE

Online magazine over collectief personenvervoer over de weg en groepstoerisme.

Nieuws of publiciteit?

Contacteer ons via magazine@fbaa.be