
IN VOGElVLUCHT

Carross'Center viert 20 jaar en opent eerste OMNIplus eBus werkplaats in België
Carross'Center vierde op 28 mei zijn 20-jarig bestaan in Saint-Ghislain. Het familiebedrijf, opgericht in 2005 in Blaton met twee medewerkers, telt vandaag 40 personeelsleden en werkt uitsluitend voor de bussector. Bij die gelegenheid werd aangekondigd dat Carross'Center, naast Daimler Buses Belgium, de eerste erkende OMNIplus eBus servicewerkplaats in België wordt. De nieuwe infrastructuur is uitgerust voor elektrische en toekomstige waterstofbussen, met onder meer een hoogvolt-werkplek, een mobiel laadstation en speciaal opgeleide technici. Carross'Center blijft zich richten op het volledige dienstenpakket voor touringcars en bussen, met klanten in heel België en Frankrijk.

Eerste elektrische bus voor Le TEC rijdt bij Voyages Leonard
Voyages Léonard uit Barchon heeft de primeur van de eerste volledig elektrisch aangedreven gelede lijnbus in de kleuren van Le TEC. De keuze viel op een gloednieuwe Iveco E-Way, van hetzelfde type als de gelede e-bussen die geleidelijk worden ingezet bij De Lijn. De Iveco E-Way is voorzien van negen batterijpakketten van elk 69,3 kWh waardoor een operationele actieradius van meer dan 300 kilometer kan worden gehaald. Voyages Léonard, die in 2019 zijn gestart met busdiensten voor Le TEC, gaat de 18 meter lange Iveco E-Way inzetten op de lijnen in en rond Luik en Wezet (Visé).

MAN pioniert met eerste Europese elektrische autocar
MAN Truck&Bus heeft al eerste Europees merk een prototype van een volledig elektrisch aangedreven autocar gebouwd. De MAN Lion’s Coach 14 E wordt in première voorgesteld tijdens Busworld Europe in Brussel (van 4 tot 9 oktober). De MAN Lion’s Coach 14 E heeft een rijbereik tot 650 kilometer dankzij een batterijcapaciteit tot 534 kWh, geleverd door de NMC-batterijpakketten uit de eigen MAN-fabriek in Nürnberg. Dankzij een aangepast design wordt de luchtweerstandscoëfficiënt beperkt tot 0,31 wat vergelijkbaar is met die van een compacte SUV. De e-autocar biedt plaats aan 61 passagiers zonder in te boeten op comfort en bagage in vergelijking met een diesel-autocar. De serie-productie van de 13,9 meter lange MAN Lion’s Coach 14 E drie-asser start in 2026 in het Turkse Ankara. Stapsgewijze wordt het aantal beschikbare varianten uitgebreid.
Deel dit artikel met uw collega's
ONTDEK OOK IN DIT NUMMER
CAR & BUS E-ZINE
Online magazine over collectief personenvervoer over de weg en groepstoerisme.
Nieuws of publiciteit?
Contacteer ons via magazine@fbaa.be
