Het Sociaal Fonds Bus & Car en Logisticity.brussels bundelen hun krachten

SECTOR

Dit voorjaar werden negen nieuwe chauffeurs in recordtijd opgeleid dankzij een nauwe samenwerking tussen de Pool Opleiding Werk (POW) logisticity.brussels en het Sociaal Fonds Bus & Car. De opleiding werd gesubsidieerd door het Europees Sociaal Fonds.

Wat doet Logisticity.brussels?

Als antwoord op deze vraag legt Rudy Soudan, Directeur Partnerships & Communications, uit dat de POW Logisticity.brussels als taak heeft de organisatie, ontwikkeling en promotie van opleidingen, tewerkstelling en informatie op het vlak van logistiek, transport en de Haven van Brussel te vergemakkelijken.

Aangezien het beroep van autobus- en autocarchauffeur op de officiële lijst van de knelpuntberoepen staat, heeft Logisticity.brussels financiering aangevraagd bij het Europees Sociaal Fonds via het Herstelplan voor Europa om de opleiding toegankelijk te maken voor werkzoekenden die om verschillende redenen ver van de reguliere arbeidsmarkt staan. In drie en een halve maand hebben negen kandidaten hun kostbare toegangskaart behaald na een opleiding in de verkeersregels, het behalen van het theoretische en praktische VAK, deelname aan de rijopleiding op de weg en het volgen van basiscursussen Nederlands.

Opleiding bij de Road Academy

De Road Academy is gespecialiseerd in het opleiden van beroepschauffeurs voor bussen en touringcars en ook voor vrachtwagens voor goederenvervoer. Bruno Gomez, directeur van de Road Academy, legt uit dat hij enkele weken voor de start van deze training een Iveco Crossway had verkregen om zijn wagenpark aan opleidingsvoertuigen uit te breiden. De theoretische cursussen 'wegcode' en 'VAK-theorie', evenals de 'manoeuvres' en 'VAK-praktijk', werden gegeven op hun locatie in Zellik, vlakbij de Brusselse ring. Aangezien er een groot tekort is aan examinatoren in Brussel, was Road Academy verplicht om kandidaten in te schrijven in verschillende examencentra in Wallonië om hun rijexamen af te leggen binnen de tijdslimiet die werd bepaald door het ambitieuze project , gesteund door Logisticity.brussels en het Sociaal Fonds Bus & Car. In totaal nam de opleiding rijbewijs + VAK 3,5 maand in beslag.

De rol van ons Sociaal Fonds

Aangezien de opleiding van deze kandidaten gebeurde in het kader van het FPIe-programma (in Vlaanderen IBO: Individuele BeroepsOpleiding, in Wallonië PFI: Plan de Formation-Insertion), ging Zühal Altinkaya, HR-adviseur van het Sociaal Fonds Bus & Car, op zoek naar bedrijven die aan dit project zouden kunnen deelnemen. Onder de PFIe-regeling zijn bedrijven verplicht om de kandidaten in dienst te nemen voor een periode die minstens gelijk is aan de duur van de opleiding. Zühal nam ook de opvolging van de kandidaten tijdens hun opleiding op zich. Ze onderhield voortdurend contact tussen de bedrijven en de kandidaten. Sinds eind mei rijden sommige kandidaten hop-on hop-off bussen in Brussel voor Tootbus, anderen werken voor Keolis en één chauffeur rijdt voor Star Voyages in Waterloo. Een sterk punt van deze unieke ervaring is dat de kandidaten hun rijbewijs hebben behaald in minder dan vier maanden.

Beleving van de kandidaten

We hadden de gelegenheid om vier kandidaten te ontmoeten. Ze waren allemaal blij dat ze hadden deelgenomen aan de opleiding tot autobus/autocarchauffeur. In het begin waren ze wat terughoudend, omdat sommigen van hen al langdurig werkloos waren. Eens ze in contact waren geweest met de bedrijven, nam hun motivatie echter aanzienlijk toe. Ook al hadden ze wat moeite met het verwerken van de theorie, het enthousiasme en het geduld van hun instructeur deden hen goed. Hetzelfde geldt voor het praktische gedeelte: het leren manoeuvreren viel hen in het begin echt wel moeilijk, maar op de openbare weg leerden de kandidaten echt hun voertuig kennen. Ze zijn allemaal dankbaar dat ze de kans hebben gekregen om een vak te leren waarin ze zich goed voelen en dat ze op deze manier weer actief aan het werk kunnen gaan.

Bekijk hun getuigenissen hier:

Het Sociaal Fonds en Logisticity.brussels zijn heel blij met het succes van dit project en blijven bij de overheid lobbyen om de capaciteit van de Brusselse examencentra uit te breiden en het aantal examinatoren te verhogen, een beroep waaraan ook een tekort is.

Deel dit artikel met uw collega's

ONTDEK OOK IN DIT NUMMER

Pascal Plenevaux ontving het Gouden Stuur

Gratis inkomtickets Busworld

In vogelvlucht

Oldtimer weekend in Maldegem

Jonge 'welp' bij Reizen de Boeck

Feest '100 jaar bus' in Brussel

Eerste gelede e-bus bij De Lijn

Hoe is de bus in 60 jaar veranderd?

Reisinspiratie 2026

100 jaar oud Ford T-busje nagebouwd

Van vader op zoon in Eupen

Tetris spelen met bagage

Naamse busondernemers op Weekend in Champagne

Nieuwe autocar voor KSC Lokeren-Temse

Rij-impressie: Mercedes-Benz Tourismo Safety Coach

Het Sociaal Fonds Bus & Car en Logisticity.brussels bundelen hun krachten

Tools voor de energietransitie

Schoolvervoer: focus op veiligheid

Onze sector in de pers

Download en lees offline

CAR & BUS E-ZINE

Online magazine over collectief personenvervoer over de weg en groepstoerisme.

Nieuws of publiciteit?

Contacteer ons via magazine@fbaa.be