Feest '100 jaar bus' in Brussel

DOSSIER: één eeuw busvervoer

BUSWORLD

100 jaar openbaar busvervoer in België

Een eeuw geleden werd tussen de Brusselse gemeente Etterbeek en het centrum van Overijse de eerste buslijn van ons land ingehuldigd. Naar aanleiding van die historische verjaardag organiseerden de vrijwilligers van het Brussels Trammuseum in samenwerking met de MIVB, De Lijn, TEC en tal van erfgoedorganisaties, musea en busbouwers een feestelijk jubileumweekend met de retrobussen als de grote sterren.

De Brossel Jonckheere was een standaardbus type II van de Buurtspoorwegen waarvan er honderden werden gebouwd in verschillende uitvoeringen.

De Brossel Jonckheere was een standaardbus type II van de Buurtspoorwegen waarvan er honderden werden gebouwd in verschillende uitvoeringen.

De Brossel Jonckheere was een standaardbus type II van de Buurtspoorwegen waarvan er honderden werden gebouwd in verschillende uitvoeringen.

De Brossel Jonckheere was een standaardbus type II van de Buurtspoorwegen waarvan er honderden werden gebouwd in verschillende uitvoeringen.

De Brossel Jonckheere was een standaardbus type II van de Buurtspoorwegen waarvan er honderden werden gebouwd in verschillende uitvoeringen.

De Brossel Jonckheere was een standaardbus type II van de Buurtspoorwegen waarvan er honderden werden gebouwd in verschillende uitvoeringen.

De Brossel Jonckheere was een standaardbus type II van de Buurtspoorwegen waarvan er honderden werden gebouwd in verschillende uitvoeringen.

De Brossel Jonckheere was een standaardbus type II van de Buurtspoorwegen waarvan er honderden werden gebouwd in verschillende uitvoeringen.

De Brossel Jonckheere was een standaardbus type II van de Buurtspoorwegen waarvan er honderden werden gebouwd in verschillende uitvoeringen.

De Brossel Jonckheere was een standaardbus type II van de Buurtspoorwegen waarvan er honderden werden gebouwd in verschillende uitvoeringen.

De Brossel Jonckheere was een standaardbus type II van de Buurtspoorwegen waarvan er honderden werden gebouwd in verschillende uitvoeringen.

De Brossel Jonckheere was een standaardbus type II van de Buurtspoorwegen waarvan er honderden werden gebouwd in verschillende uitvoeringen.

De Brossel Jonckheere was een standaardbus type II van de Buurtspoorwegen waarvan er honderden werden gebouwd in verschillende uitvoeringen.

De Brossel Jonckheere was een standaardbus type II van de Buurtspoorwegen waarvan er honderden werden gebouwd in verschillende uitvoeringen.

Koninklijk decor

Op zaterdagnamiddag 14 juni vond tegenover het Koninklijk Paleis in Brussel een grote tentoonstelling plaats met maar liefst 35 bussen uit het hele land. Nietsvermoedende Brusselaars en toeristen keken heel verbaasd op, toen al die bussen kwamen aangereden en hun plaatsje op het Paleizenplein zochten. Voor busliefhebbers was dit het ideale moment om foto’s te maken van al die bussen, waarvan er een aantal soms al enkele decennia geleden duizenden kilometers op onze wegen hebben afgelegd.

Nostalgie op vier wielen

De meest opvallende bus was ongetwijfeld bus 515. Het onderstel van deze retrobus dateert uit 1939, terwijl de rest van het voertuig meteen na de Tweede Wereldoorlog is afgewerkt. Ook de aanwezige televisieteams gingen door de knieën voor zoveel nostalgie op vier wielen en opteerden voor prestentaties en interviews in deze bus.

Openbaar vervoer in evolutie

Ook de andere aanwezige bussen, die door musea en erfgoedorganisaties als het Vlaams Tram- en Autobusmuseum (VlaTAM), het Musée des Transports en commun de Wallonie (MTCW), Patrimoine Bus & Car, Groupe Amical Bus & Car en NostalBus in hele goede staat worden onderhouden, genoten van heel wat aandacht. En naast al de historische voertuigen waren ook de meest moderne elektrische modellen op de afspraak. Die combinatie van oude en moderne bussen zorgde voor een representatief beeld van de evolutie in het openbaar vervoer met de bus in ons land.

Rondrit met retrobus

Een voltreffer tijdens dit evenement waren ook de historische busritten. Vier retrobussen van de MIVB reden af en aan om bezoekers op te pikken en er een rondrit door onder meer de Europese wijk mee te maken. En zo een historische bus in de straten van Brussel zorgt voor veel bekijks!

Historisch parcours

De tweede dag van het feestweekend ging van start met een rally van bijna twintig retrobussen, die het historische traject tussen Etterbeek en Overijse volgden. Dankzij een livetrack kon de historische rally op de voet worden gevolgd door de inwoners van de gemeenten waar de rally passeerde.

Geslaagd weekend

Van Overijse ging de colonne naar het Brussels Trammuseum in Woluwe, waar net als een dag voordien aan het Koninklijk Paleis een tentoonstelling van retrobussen plaatsvond. Verder verzorgden retrobussen ritten op lijn 36 tussen het Brussels Trammuseum en Konkel. “Mede door de reportages in de journaals van VRT, RTL en de Brusselse zenders op zaterdag was het zondag een overrompeling”, blikt Antoine Ertveldt, coördinator van het evenement, tevreden terug. “Het is een zeer geslaagd weekend geweest, dat we dankzij de inzet van heel veel vrijwilligers hebben kunnen realiseren.”

De Brossel Jonckheere was een standaardbus type II van de Buurtspoorwegen waarvan er honderden werden gebouwd in verschillende uitvoeringen.

De Brossel Jonckheere was een standaardbus type II van de Buurtspoorwegen waarvan er honderden werden gebouwd in verschillende uitvoeringen.

De Brossel Jonckheere was een standaardbus type II van de Buurtspoorwegen waarvan er honderden werden gebouwd in verschillende uitvoeringen.

De Brossel Jonckheere was een standaardbus type II van de Buurtspoorwegen waarvan er honderden werden gebouwd in verschillende uitvoeringen.

De Brossel Jonckheere was een standaardbus type II van de Buurtspoorwegen waarvan er honderden werden gebouwd in verschillende uitvoeringen.

De Brossel Jonckheere was een standaardbus type II van de Buurtspoorwegen waarvan er honderden werden gebouwd in verschillende uitvoeringen.

De Brossel Jonckheere was een standaardbus type II van de Buurtspoorwegen waarvan er honderden werden gebouwd in verschillende uitvoeringen.

De Brossel Jonckheere was een standaardbus type II van de Buurtspoorwegen waarvan er honderden werden gebouwd in verschillende uitvoeringen.

De Brossel Jonckheere was een standaardbus type II van de Buurtspoorwegen waarvan er honderden werden gebouwd in verschillende uitvoeringen.

De Brossel Jonckheere was een standaardbus type II van de Buurtspoorwegen waarvan er honderden werden gebouwd in verschillende uitvoeringen.

De Brossel Jonckheere was een standaardbus type II van de Buurtspoorwegen waarvan er honderden werden gebouwd in verschillende uitvoeringen.

Busrit naar Europese wijk

Wie dit eeuwfeest voor de eerste Belgische buslijn heeft gemist, kan deze zomer toch nog een beetje de nostalgische sfeer van 100 jaar busvervoer opsnuiven. Op weekenddagen is het Brussels Trammuseum geopend en elke zondag staan er historische busritten naar de Europese wijk op het programma.

Deel dit artikel met uw collega's

ONTDEK OOK IN DIT NUMMER

Pascal Plenevaux ontving het Gouden Stuur

Gratis inkomtickets Busworld

In vogelvlucht

Oldtimer weekend in Maldegem

Jonge 'welp' bij Reizen de Boeck

Feest '100 jaar bus' in Brussel

Eerste gelede e-bus bij De Lijn

Hoe is de bus in 60 jaar veranderd?

Reisinspiratie 2026

100 jaar oud Ford T-busje nagebouwd

Van vader op zoon in Eupen

Tetris spelen met bagage

Naamse busondernemers op Weekend in Champagne

Nieuwe autocar voor KSC Lokeren-Temse

Rij-impressie: Mercedes-Benz Tourismo Safety Coach

Het Sociaal Fonds Bus & Car en Logisticity.brussels bundelen hun krachten

Tools voor de energietransitie

Schoolvervoer: focus op veiligheid

Onze sector in de pers

Download en lees offline

CAR & BUS E-ZINE

Online magazine over collectief personenvervoer over de weg en groepstoerisme.

Nieuws of publiciteit?

Contacteer ons via magazine@fbaa.be