Eerste gelede e-bus geleverd aan De Lijn

SECTOR

De Lijn-stelplaats Leuven ontving de eerste twee gelede Iveco E-Ways.

De Lijn heeft in Leuven de eerste van 109 gelede Iveco E-Ways lagevloerbussen in gebruik genomen. Enkele privé-ondernemers, waaronder Keolis en Mandel Car, hebben reeds gelijkaardige voertuigen besteld.

Nadat De Lijn eerder al elektrische standaardbussen (12 m.) en midi-bussen (8,5 m.) in dienst nam, vervoegen nu de eerste gelede e-bussen het voertuigenpark. De eerste twee exemplaren van 109 gelede Iveco E-Ways werden voorgesteld in Leuven. Voor de zomer wordt een tachtigtal exemplaren geleverd. Rond de jaarwisseling moeten alle gelede bussen geleverd zijn om ingezet te worden in Leuven, Brugge, Zomergem, Sint-Niklaas, Hasselt, Genk en Tielt-Winge.

In november 2024 werd, binnen het raamakkoord dat De Lijn met Iveco sloot, nog een bijkomende bestelling van 32 exemplaren geplaatst wat het totaal brengt op 141 gelede Iveco E-Ways Elec tegen 2026.

Eerste stap in grootschalige vergroening en modernisering

Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder verduidelijkte dat deze gelede elektrische bussen – die weliswaar nog besteld zijn onder de vorige legislatuur – de eerste stap zijn in een grootschalige vergroening en modernisering van het voertuigenpark. “Dankzij een bijkomende investering van 400 miljoen euro, waarvan het grootste gedeelte voor e-bussen, realiseren wij een forse inhaalbeweging waarbij de gemiddelde leeftijd van de bussen op termijn daalt van 10 naar 7 jaar. Tegen het einde van deze legislatuur zal zowat de helft van de bussen van De Lijn nieuw zijn”.

Ann Schoubs, directeur-generaal van De Lijn, loofde het comfort van de nieuwkomers met onder andere usb-laadpunten voor de reizigers, een automatische oprijplaat voor minder mobiele reizigers, een verbeterde klimaatregeling en infoschermen voor actuele informatie.

Een oprijplaat voor minder mobiele reizigers wordt automatisch bediend door de chauffeur.

Vlaanderen investeert bijkomend 400 miljoen euro in De Lijn, waarvan het grootste gedeelte gaat naar e-bussen”.

Vlaams minister Annick De Ridder

Toenemende belangstelling van busexploitanten

Paul Mechele, business director Benelux bij Iveco, verheugde zich erover dat Iveco als marktleider deel mag uitmaken van deze vergroeningsoperatie bij De Lijn. “Wij zijn dan ook blij te horen dat er nieuwe aanbestedingen komen. Als reeds belangrijke partner van De Lijn gaan wij daarin zeker meedingen. Wij garanderen ook dat wij alle voertuigen leveren in overeenstemming met de laadinfrastructuur op de respectieve stelplaatsen”.

“Ondertussen noteren wij ook een toenemende belangstelling van privé-ondernemers voor onze voertuigen. Hoewel zij doorgaans kiezen voor een standaard 12 m.-variante van de Iveco Crossway, noteren wij nu ook de eerste bestellingen voor gelede Iveco E-Ways bij Keolis en Mandelcar.

“Blij dat wij met Iveco deel mogen uitmaken van de vergroeningsoperatie bij De Lijn”.

Paul Mechele

Van links naar rechts Lotte Van Staeyen en Ann Schoubs (De Lijn), Vlaams minister Annick De Ridder, Leuvens schepen Dirk Vansina en Paul Mechele (Iveco Bus).

Leuven klimaatneutraal tegen 2035

Leuvens schepen van mobiliteit Dirk Vansina juichte de voorstelling van de nieuwe, gelede, elektrische bussen in de universiteitsstad toe. “Vijf jaar geleden waren wij de eerste stad in Vlaanderen met volledige elektrische bussen. Vandaag zetten wij opnieuw een belangrijke stap met de eerste gelede, elektrische bussen. Dat is ook goed voor de leefbaarheid in onze stad waar alle voertuigen tegen 2035 emissievrij moeten rijden. Omdat De Lijn alleen op groene stroom rijdt, is er ook geen uitstoot bij de energieproductie. Deze introductie is er dan ook een met veel positieve aspecten die bijdragen tot de doelstelling van Leuven klimaatneutraal”.

Deel dit artikel met uw collega's

ONTDEK OOK IN DIT NUMMER

Pascal Plenevaux ontving het Gouden Stuur

Gratis inkomtickets Busworld

In vogelvlucht

Oldtimer weekend in Maldegem

Jonge 'welp' bij Reizen de Boeck

Feest '100 jaar bus' in Brussel

Eerste gelede e-bus bij De Lijn

Hoe is de bus in 60 jaar veranderd?

Reisinspiratie 2026

100 jaar oud Ford T-busje nagebouwd

Van vader op zoon in Eupen

Tetris spelen met bagage

Naamse busondernemers op Weekend in Champagne

Nieuwe autocar voor KSC Lokeren-Temse

Rij-impressie: Mercedes-Benz Tourismo Safety Coach

Het Sociaal Fonds Bus & Car en Logisticity.brussels bundelen hun krachten

Tools voor de energietransitie

Schoolvervoer: focus op veiligheid

Onze sector in de pers

Download en lees offline

CAR & BUS E-ZINE

Online magazine over collectief personenvervoer over de weg en groepstoerisme.

Nieuws of publiciteit?

Contacteer ons via magazine@fbaa.be