Staf Cars focust op beleving aan boord

“Gezinnen zijn een groot groeipotentieel”

©Boumediene Belbachir

Deel dit artikel met uw collega's

“Ik wil niet met andere autocarbedrijven in dezelfde vijver vissen,” zegt Paul Cremers, zaakvoerder van Staf Cars uit Pelt. “Ik wil vooral mensen die niet met de bus willen reizen naar onze autocars lokken.” Voor het Peltse busbedrijf, dat gespecialiseerd is in autocarreizen over lange afstand, vormt de beleving in de bus de sleutel voor het aantrekken van nieuwe klanten.

Beleving in de bus

Lang geleden ging Paul Cremers met een autocar op huwelijksreis naar Benidorm. Terug in België was zijn conclusie duidelijk: dit nooit meer. “En dat is bij autocarklanten vandaag jammer genoeg soms nog het geval. Dat komt omdat we te lang zijn blijven hangen in de successen van de jaren tachtig. Een autocarreis was geslaagd als de chauffeur goed reed, de airco werkte en er veel beleving buiten de bus was. Maar de beleving in de bus werd vergeten.

” Staf Cars was één van de eerste busbedrijven die het belang van comfort in de bus inzagen. Ze introduceerden de royal class. In plaats van 80 konden er nog 66 passagiers in een dubbeldekbus meereizen, maar in ruil kregen ze meer plaats. Later volgden first class en dream line class waarbij telkens een aantal stoelen weggenomen werd voor meer plaatscomfort. “We rekenen aan de klant enkel de kostprijs van dat extra comfort door. Extra marge nemen we daar niet op. We geloven immers dat we op die manier nieuwe klanten aantrekken, reizigers die anders de bus niet zouden overwegen. Daar zit de winst voor ons.”

Een nog hoger kwaliteitsniveau bereiken

De Dream Line Class is geen eindpunt. In de niet zo verre toekomst ziet Paul Cremers nachtbussen Europa doorkruisen in een nog ruimere opstelling van de stoelen. Nog minder passagiers op een bus dus, maar met nog meer luxebeleving. “Passagiers hebben nog meer ruimte en kunnen zelf beslissen wanneer ze hun zetel ombouwen tot een bed. Dat opent perspectieven om in een Europa een netwerk uit te bouwen, dat vooral ’s nachts opereert.” Ook op het vlak van catering wil Staf Cars autocarreizen op een hoger kwaliteitsniveau brengen. “Vandaag rijden er op lange afstanden al hostessen mee die dranken en kleine snacks aanbieden aan de reizigers. We kijken hoe we deze ervaring nog kunnen verbeteren.”

©Boumediene Belbachir

‘Duurzaam’ en ‘veilig’ promoten

Tot slot breekt Paul Cremers een lans om de busreis nog meer als duurzaam en veilig alternatief te promoten. “Dat is de sleutel om jonge veertigers en gezinnen weer warm te maken voor de bus. In de leeftijdscategorie van 25 tot 55 jaar scoren we minder goed. Net deze mensen zijn bekommerd om de ecologische uitdagingen waar we voor staan. Als we hen kunnen overtuigen dat de bus de meest groene en veilige manier van reizen is, dan denk ik dat we nog een mooi groeipotentieel hebben.”