De nieuwe Mercedes Intouro: een veelzijdige tweeverdiener

Rij-impressie met FCBO-instructeur Danny De Wilde

Deel dit artikel met uw collega's

Mercedes biedt een totaal vernieuwde tweeverdiener aan in vier lengtes, van 10,80 m, 12,20 m en 13,10 m twee-assers tot een drie-asser van 14,90 m. Er zijn vier uitvoeringen beschikbaar van basis lijnvoertuig tot zeer ‘aangeklede’ bijna-touringcarversie met koelkast, internetrouter, enz. In België zal dit voertuig vooral een weg vinden naar het personeelsvervoer, het schoolvervoer en het toerisme dichtbij huis. Bagage voor een weekendje weg past onderin.

Twee testvoertuigen

Onze FCBO-instructeur kon met 2 versies van het voertuig (de 12,20 m en 13,10 m tweeassers ) rijden. De ene bus was voorzien van een geautomatiseerde Mercedes Powershift-versnellingsbak en aangekleed met alle luxe, de andere Intouro was uitgerust met de nieuwe ZF Ecolife 2 automaat maar uitgevoerd in “Franse” configuratie met tot 63 passagiersplaatsen. Elke comfortniveau kan besteld worden ongeacht de lengte van het voertuig of de gekozen aandrijflijn.

De chauffeurspost

Het dashboard is ergonomisch en overzichtelijk. De tachograaf werd goed in het zicht van de bestuurder geplaatst. Storende geluiden bleven achterwege. De chauffeur moet wel even zoeken waar hij zijn spullen kan achterlaten (smartphone, portefeuille, reisdocumenten, ….), hiervoor is weinig plaats voorzien.

De Intouro was tijdens de test uitgerust met een dodehoeksensor die toch iets te overactief was. Hij reageerde niet enkel op voetgangers en fietsers, maar ook op verlichtingspalen, struiken e.d. Een vibratie in de stoel en een rode driehoek in de A-stijl attendeert de chauffeur op het mogelijk gevaar. Liever iets te actief dan niet aanwezig natuurlijk, een mooie bijdrage aan de verkeersveiligheid.

Intelligente remsystemen

De nieuwe Intouro is uitgerust met het nieuwste ABA-5 (Active Brake Assist 5e generatie) dat de bus zonder ingreep van de bestuurder tot volledige stilstand kan brengen, zowel voor stilstaande als bewegende hindernissen. Denk maar aan fietsers en voetgangers.

Mercedes heeft een elektrisch gestuurde parkeerrem ingebouwd die nu in veel personenauto’s aanwezig is. Een intelligente functie voorziet dat de chauffeur deze niet vergeet te gebruiken. Als hij de bus parkeert en de parkeerrem vergeet in te schakelen, is er gevaar. Deze ‘human error’ zou ertoe kunnen leiden dat de bus begint te bewegen. Van zodra de chauffeur de veiligheidsgordel losmaakt of de zitplaats verlaat, springt de elektronische parkeerrem automatisch op. Ook bij het uitschakelen van de motor.

De halterem schakelt ook automatisch in wanneer de chauffeur stilstaat aan bijvoorbeeld de verkeerslichten. Simpelweg door het rempedaal wat dieper in te trappen. Bij het vertrekken schakelt de halterem automatisch uit. We hebben toch even de vraag gesteld waarom Mercedes de spiegels niet heeft vervangen door camera’s, zoals bij hun vrachtwagens. Ze hebben er nog geen homologatie voor. We zien ze alleszins graag komen, want in het stadsverkeer zijn camera’s zeker een veiligheidsmeerwaarde.

Verschil in versnellingsbak

Het grootste verschil in rijden tussen de twee testvoertuigen was de versnellingsbak. Het rijden met de Intouro met de Mercedes Powershift geautomatiseerde manuele versnellingsbak verliep minder soepel en met tractieverlies op sommige momenten. In een typische tweeverdiener die vaak vertrekt en stopt en ook stadsverkeer aandoet is dit een minder voor de hand liggende keuze. De ZF Ecolife 2 automaat presteerde beter en het gebruikscomfort was hoger.

Het voertuig geeft een veilig en kwalitatief gevoel. De bediening van het voertuig is prima. Men hoeft de handen niet van het stuurwiel weg te nemen om essentiële zaken te bedienen. Alles is goed zichtbaar en staat waar u het verwacht. Het zicht vanuit de chauffeurspost is goed. Mercedes heeft zijn voertuigen aangepast aan de uitdagingen van de coronapandemie met o.a. glazen wanden die de chauffeur scheiden van de passagiers, contactloze ontsmetting dispensers, en de airco’s worden met HEPA-filters uitgerust. Als men dan weet dat de lucht in de autocar om de twee minuten wordt ververst, is er maar één besluit: de autobus/autocar is het veiligste vervoermiddel zowel in het verkeer als om te reizen in deze corona-periode.

(+) PLUSPUNTEN

+ kwaliteit van de afwerking

+ soepele hernemingen

+ uitstekende Ecolife 2 automaat

+ ABA-5 en dodehoekassistent

+ uitrusting ter bestrijding van corona

(--) MINPUNTEN - weinig bergruimte voor de chauffeur

- (nog) geen camera’s i.p.v. klassieke spiegels

- beperkte kofferruimte door middendeur

- opties kunnen de prijs flink laten stijgen