Elektrisch rijden

MULTIOBUS nodigt collega’s van sector uit

Deel dit artikel met uw collega's

Enkele dagen na de officiële inhuldiging van zijn tien bijkomende e-bussen, heeft MULTIOBUS de collega-ondernemers van de sector uitgenodigd om in de stelplaats van Tienen een kijkje te komen nemen en ervaringen uit te wisselen over elektrisch rijden.

Olivier Van Mullem, zaakvoerder van MULTIOBUS, verwelkomde zijn collega’s en lichtte de diverse redenen toe waarom de groep Multiobus gestart was met de elektrificatie van de vloot.

De eerste aanzet met het huren van een bus was bedoeld om de rijeigenschappen van een elektrische bus te kunnen vergelijken met die van diesel aangedreven voertuigen. De aanschaf nadien van twee e-bussen moest gedurende meer dan anderhalf jaar meer inzicht geven in het laadproces, de benodigde laadinfrastructuur, het energieverbruik en allerlei nevenaspecten.

De uiteindelijke beslissing tot het elektrificeren van een eerste stelplaats en de aankoop van 10 gloednieuwe elektrische lijnbussen werd ingegeven door de onomkeerbare beslissing van De Lijn om tegen 2035 overal in Vlaanderen elektrisch te rijden.

De boodschap van Olivier Van Mullem naar de collega’s was heel duidelijk:

“Wacht er niet mee, maar begin er eerder vandaag mee dan morgen.”

Patrick Westelinck, Afgevaardigd Bestuurder van de FBAA, nam ook het woord om te benadrukken hoe belangrijk het is voor de exploitanten die voor De Lijn rijden om zich voor te bereiden op de onafwendbare elektrificatie van de vloten. Het is essentieel voor hen om nu al ervaring op te doen. De ondernemers waren duidelijk geïnteresseerd in het verhaal van MULTIOBUS, getuige ervan waren de vele vragen die werden gesteld.

Cameraspiegels: de voordelen volgens MULTIOBUS

De collega’s van de sector werden ook uitgenodigd om in te stappen voor een rit in de omgeving. Buiten de stilte in de bus, de luxueuze zetelaankleding en het geweldige koppel, vielen bij de stuurpost vooral de schermen die de spiegels vervangen op. De chauffeurs van MULTIOBUS zijn erg opgetogen met de dodehoekcamera en met het zicht in het donker dat veel beter is dan bij klassieke spiegels. Op de vele streeklijnen, met soms schaarse openbare verlichting, is dit een geweldig pluspunt voor de verkeersveiligheid.

Luister hieronder naar de toelichting van een ervaren MULTIOBUS-chauffeur:

This video has been disabled until you accept marketing cookies.Manage your preferences here or directly accept targeting cookies