Een dag meerijden en aanvoelen of het chauffeursberoep bij u past

Acties van het Sociaal fonds in de praktijk

Deel dit artikel met uw collega's

Kandidaat-chauffeurs worden via Kiem vzw voorbereid op hun rij-opleiding. Gedurende één dag rijden zij, in deze getuigenis bij De Decker-Van Riet, mee en kunnen zij ervaren of buschauffeur wel iets voor hen is. En, het busbedrijf leert intussen de kandidaat-chauffeur al even kennen.

Eerste kennismaking met een kandidaat-chauffeur

Verspreid over vier stelplaatsen in Malderen, Aartselaar, Vilvoorde en Opwijk heeft De Decker-Van Riet zo’n 120 voertuigen waarmee zo’n 270 chauffeurs dagelijks de baan op gaan, en dat hoofdzakelijk in opdracht van De Lijn. “De instroom van chauffeurs is al jaren een probleem”, zegt HR-manager Sandra Debaets. “Wij kampen zoals veel busbedrijven met de vergrijzing van de chauffeurs en stellen ook vast dat jongeren nauwelijks solliciteren voor chauffeur. Daarom hebben wij de aanwervingskanalen uitgebreid en werken wij samen met Kiem vzw en de VDAB, waardoor de opleidingskost voor ons haalbaar blijft”.

Kiem vzw is een organisatie die mensen uit kansengroepen begeleidt naar een duurzame tewerkstelling in de vervoersector. Kandidaat-chauffeurs worden vooraf geëvalueerd en er wordt ook gepeild naar hun motivatie om er zeker van te zijn dat de slaagkans zo groot als mogelijk is. Gedurende negen weken worden zij voorbereid op de zevendaagse, intensieve, chauffeursopleiding van de VDAB. De vooropleiding omvat ook talenkennis, rekenen, routeplanning, informatie over het chauffeursberoep evenals een mee-rijstage in een busbedrijf. En daarvoor klopt Kiem regelmatig aan bij De Decker-Van Riet. Dergelijke mee-rijstage betekent voor het bedrijf ook een eerste kennismaking met een mogelijke kandidaat-chauffeur.

Eén dag meerijden op een lijndienst

“Een kandidaat-chauffeur rijdt één dag mee op een lijndienst maar dat zijn zeker niet de mooiste diensten op landelijke trajecten, geeft An Ploegaerts, HR-officer, aan. “Het kan een vroege of late dienst zijn richting Antwerpen of Brussel, op trajecten waar al eens problemen kunnen zijn. De kandidaat wordt geconfronteerd met de dagelijkse realiteit. Hoewel wij een beknopte evaluatie opstellen, en bijvoorbeeld al kijken of iemand tijdig aanwezig is, is het vooral de bedoeling dat de kandidaat oordeelt of buschauffeur worden iets voor hem of haar kan zijn. Wanneer iedereen positief is, wordt het traject voortgezet via het Sociaal Fonds of de VDAB”.

“Naar schatting één op de vijf kandidaat-chauffeurs die bij ons een dag heeft meegereden, klopt, enkele maanden later, na het behalen van zijn rijbewijs opnieuw bij ons aan”, blikt An Ploegaerts terug.

“Zeer goed voorbereid achter het stuur”

Mohammed Hamouti volgde twee jaar geleden een vooropleiding bij Kiem, finaliseerde zijn rij-opleiding en rijdt ondertussen bij De Decker-Van Riet. “De docenten hebben mij zeer goed begeleid en alles heel goed uitgelegd opdat ik mijn rijbewijs D kon behalen via de VDAB-opleiding. Het is een heel toffe job. De eerste dagen was ik wel bang om met een bus te rijden. Je moet mensen immers veilig naar werk, school of huis brengen. Het was toch wennen en vooral een zaak om meer vertrouwen te winnen in jezelf. Je hebt dan wel leren rijden maar je leert toch vooral bij door alle dagen in het verkeer te vertoeven. Rijden in België is niet echt een probleem, maar al die omleidingsroutes … Gelukkig worden wij daarover vooraf geïnformeerd en krijgen wij diverse plannetjes mee die aangeven hoe ik nu moet rijden in de regio Dendermonde-Brussel."

Elisabeth Salaets

Véronique Swijsen

Zet u uw bedrijf ook graag open voor meerij-stages of wenst u meer info?