De Polder rijdt emissievrij door Antwerpen

In de lente van 2021 nam De Polder, dochteronderneming van Hansea, de eerste MAN Lion’s City-E in dienst. Sindsdien rijdt de elektrisch bus ritten voor De Lijn in Antwerpen en de Kempen. “We monitoren de ritten continu en overleggen samen met de ingenieurs waar we de bussen nog kunnen verbeteren,” zegt Patrick Bral, algemeen directeur van De Polder.

Deel dit artikel met uw collega's

De MAN Lion’s City-E van De Polder is de eerste bus van dit type die in België rijdt. “We werken al lang samen met MAN. Daarom waren we snel bereid om aan deze testcase mee te werken. Zowel MAN als De Polder kunnen zo veel ervaring opdoen,” legt Patrick Bral (links op de foto) uit. Aanvankelijk reed de bus enkel op lijn 36 tussen de Rooseveltplaats en Linkeroever. Al snel bleek dat de autonomie en de betrouwbaarheid van de batterij hoger lag dan gedacht. Daarop reed de bus ritten naar het noorden van Antwerpen tot 250 kilometer zonder opladen. “We hebben het bereik in verschillende omstandigheden getest. De resultaten daarvan zijn meer dan bevredigend. Je mag ervan uitgaan dat deze bus zeker 300 kilometer haalt.”

Grootste uitdaging is de infrastructuur

Dankzij het partnerschap kan de bus optimaal verbeterd worden. Patrick Bral geeft een voorbeeld: “De batterijen bevinden zich op het dak. Dat zorgt voor extra ruimte in de bus, maar dat heeft ook een effect op de wegligging, met soms een schommeleffect tot gevolg. Dat hebben de ingenieurs onder andere opgelost met een aanpassing van de vering. De ervaringen van de reizigers zijn positief. In het begin lieten we de bus incognito rijden. We vroegen de passagiers vervolgens om een reactie. Weinig reizigers beseften dat ze elektrisch reden, en ze vonden het een heel aangename ervaring.”

Voor De Polder is deze testbus een grote stap voorwaarts naar een toekomst die niet meer uit te stellen valt. “De grootste uitdaging zal het opschalen van de infrastructuur worden. Een elektrische bus laten rijden is geen probleem. Twee ook niet. Maar voor zestig bussen moet je de hele infrastructuur ombouwen, een nieuwe planning opzetten en een strategie voor de energiebevoorrading uitdenken. Dat is een enorm werk. We zijn daar volop mee bezig. Want de emissievrije toekomst zal er sneller zijn dan we soms denken,” besluit Patrick Bral.

Filip Cornelis is chauffeur bij De Polder en maakt deel uit van het testteam

“Voor zo’n toekomst teken ik”

“Ik had geen ervaring met het rijden met een elektrische bus. Daarom reden we de eerste ritten met een ingenieur van MAN. Die bracht ons enkele basisprincipes bij. In het algemeen rijdt de bus net zoals een dieselbus. Een belangrijk voordeel voor de chauffeur en de passagiers is dat de bus met minder schokken optrekt en afremt. Dat geeft een aangenamere rijervaring. De bus is ook stiller, behalve wanneer hij stilstaat. Zeker bij warm weer hoor je dan de koeling op het dak. Het voertuig is ook uitgerust met alle snufjes van een luxueuze personenwagen, zoals airco en USB-laadpunten. Voor zo’n toekomst teken ik.”

Traag optrekken

“De bus accelereert wat trager. Het vermogen van de bus mag van mij opgedreven worden. Maar dat vraagt extra energie en batterijcapaciteit. Dergelijke batterijen zijn zwaarder en duurder, waardoor het afstandsbereik weer daalt. Omwille van dat trage optrekken moet je als chauffeur meer proactief en defensief rijden, bijvoorbeeld bij het oversteken van kruispunten of bij het invoegen. Je moet goed in de verte kijken. Anderzijds is de bus uitgerust met systemen van actieve veiligheid. Die helpen de chauffeur ook in dergelijke situaties.”