Voormalig topwielrenner wordt buschauffeur

Jarenlang draaide Peter Farazijn mee in de kop van het internationale wielerpeloton. Na zijn sportcarrière koos hij voor een plaats achter het stuur van een lijnbus. Deze zomer toert de intussen 52-jarige West-Vlaming rond met de KOERSbus, een rijdende tentoonstelling over het WK wielrennen.

Deel dit artikel met uw collega's

In het spoor van zijn vader

“Koersen heeft nooit aangevoeld als werken”, evalueert Farazijn. “Je bent altijd ergens onderweg in de wereld. Elke koers is een feest.” Maar op een dag eindigt die avontuurlijke sportcarrière en voor veel sporters dreigt dan het gevreesde ‘zwarte gat’. Niet zo voor Farazijn die meteen koos voor een job als vrachtwagenchauffeur: “Dankzij contacten binnen het wielrennen kon ik aan de slag een bedrijf gespecialiseerd in bakkerijgrondstoffen.”

Na anderhalf jaar als vrachtwagenchauffeur te hebben gewerkt, besliste Farazijn om het als buschauffeur te wagen. Een weloverwogen beslissing zo blijkt: “Mijn vader en mijn nonkel hebben hun hele leven voor De Lijn gewerkt. Ik heb als kind niets anders gezien en herinner me dat ik soms met mijn vader mocht meerijden. Die goede ervaringen hebben meegespeeld om me kandidaat te stellen bij De Lijn. Maar nog voor ik daar aan mijn opleiding kon beginnen, was er hier in Diksmuide een vacature bij een busonderneming. Ik heb toen niet getwijfeld om er voor te gaan.”

Vrijheidsgevoel

Intussen werkt Farazijn al 14 jaar bij het bedrijf Katriva, dat onderdeel is van Hansea. Twintig chauffeurs zijn er in dienst en rijden uitsluitend in opdracht van De Lijn. Farazijn is tevreden dat hij voor een job als buschauffeur heeft gekozen: “Een van de mooie dingen als buschauffeur is dat je niet de hele dag binnen zit. Ik zou daar zot van worden. Met de bus rijden geeft me een gevoel van vrijheid. Uiteraard moet je een bepaalde route volgen en de timing in het oog houden, maar er zit geen chef op je vingers te kijken.”

This video has been disabled until you accept marketing cookies.Manage your preferences here or directly accept targeting cookies

In vergelijking met zijn job als vrachtwagenchauffeur weet Farazijn ook de uurregeling te appreciëren: “Zodra je je planning kent, weet je hoe laat je gedaan hebt. Dat was met de vrachtwagen niet altijd het geval. Wel zitten we hier bij Katriva met veel gesplitste shiften door de ritten voor De Lijn. Soms zit er tot 5 uur tussen. Maar ik woon slechts op een 1 km. Tussen twee shiften trek ik er nog vaak met de fiets op uit. Dat houdt me fit. Sommige passagiers blijven me trouwens zien als coureur. Ze maken graag een praatje met me over de koers, zeker tijdens de voorjaarsklassiekers en de Tour de France. Door corona is dat sociaal contact momenteel weggevallen. Hopelijk kunnen we snel terug naar zoals het was voor corona.”

Zomer 2021: On the road met de KOERSbus

Naar aanleiding van het WK wielrennen in Vlaanderen liet KOERS, het museum van de wielersport in Roeselare, een bus ombouwen tot een rijdende tentoonstelling over het WK wielrennen. Deze zomer toert Peter Farazijn als chauffeur rond met de KOERSbus, in opdracht van het museum. De zetels werden uit de bus gehaald en in de plaats kwamen kasten en rekken met affiches, foto’s, wielertruitjes en andere memorabilia van Belgische wereldkampioenen en de voorbije wereldkampioenschappen die in ons land werden betwist. Om de Belgische wielerfans helemaal warm te maken voor het WK wielrennen, dat eind september plaatsvindt, maakt de KOERSbus al in juli een indrukwekkende Ronde van België.

Altijd paraat

Voor koersliefhebbers blijft het een memorabel moment: Peter Farazijn die geëscorteerd door zwaantjes en omringd door honderden journalisten het startpodium van de Tour de France in Luik bereikt. “Dat was me nogal een hectische dag”, blikt Farazijn terug, terwijl hij op zijn smartphone naar foto’s van de Tour 2004 zoekt.

“Ik was ’s ochtends nog met mijn zoontje naar de rally van Ieper aan het kijken, toen ik totaal onverwacht door mijn ploegdirecteur werd opgeroepen om alsnog aan de Tour deel te nemen. Halsoverkop pakte ik mijn valies en reisde het hele land door om nog op tijd van start te kunnen gaan in de proloog.” Dat lukte en zonder specifieke voorbereiding reed Farazijn die Tour uit. Straf! In 1994 won Farazijn op de citadel van Namen de Grote Prijs van Wallonië en in 1997 eindigde hij als eerste Belg in de Tour.