
De nieuwe MAN Lion’s Intercity LE: het beste van twee werelden in één bus
Rij-impressie met FCBO-instructeur Danny De Wilde
Met de Lion’s Intercity LE voegt MAN een nieuw model toe aan zijn gamma. Niet ter vervanging van een vorig type, maar wel om een leemte op te vullen die de constructeur vaststelde. “Deze bus combineert het beste van twee werelden,” zegt Geert Van Impe, sales director van MAN. Benieuwd stapten wij de Lion’s Intercity LE op voor een testrit.
Breed inzetbare bus
Die ‘LE’ in de naam staat voor Low Entry. Een comfortabele lage instap is een typisch kenmerk van een stadsbus waar vaak moet op- en afgestapt worden, ook door ouders met jonge kinderen, met buggy’s of rolstoelen. Het voorste gedeelte van de Lion’s Intercity LE is dan ook een comfortabele lagevloerbus zoals we die dagelijks zien rijden in onze steden.
Voorbij de achterste deur krijgt de bus echter het uitzicht van een autocar. Drie treden zorgen voor een opmerkelijke verhoging van de vloer. Die ingreep biedt een grotere capaciteit aan zitplaatsen in dat achterste gedeelte en is gestoeld op het model Intercity van MAN. “Door deze twee bustypes in één model te combineren, hebben we een breed inzetbare bus gebouwd. We zien dit voertuig vooral zijn nut bewijzen bij shuttlediensten, schoolvervoer of als tweeverdiener,” aldus Geert Van Impe van MAN.
Comfort voor chauffeur
Met FCBO-instructeur Danny De Wilde reden we vanuit het MAN-hoofdkwartier in Asse over de Brusselse ring en kronkelend door de heuvels van het Pajottenland. “Wat mij meteen opvalt is dat de stuurpost goed doordacht opgebouwd is. Alles wat je nodig hebt, zit bij de hand. Je moet nooit je ideale zitpositie verlaten om iets te bedienen,” merkt Danny op. Met zijn 1m90 heeft onze instructeur ook ruim voldoende plaats – en dat is niet altijd evident met die lichaamslengte. Nog meer chauffeurscomfort ervaren wij op de hobbelwegen met verschillende drempels in Vlezenbeek en Lennik. “De demping zit echt goed. Ik ken de wegen hier. Niet elke busrit voelt hier op dat vlak even aangenaam aan.”
This video has been disabled until you accept marketing cookies.Manage your preferences here or directly accept targeting cookies
Wendbaar en stabiel
Onderweg is Danny gaandeweg meer en meer te spreken over de adaptieve cruise control (ACC). “Die is echt intelligent afgesteld. Hij reageert heel soepel en enkel wanneer het nodig is. Wanneer op de autosnelweg bijvoorbeeld een sneller rijdende auto voor je invoegt, remt de bus niet af. Dat hoeft ook niet. In de dorpscentra reageert de ACC wel accuraat op obstakels,” legt Danny uit. Ook de combinatie van de D15-motor met de ZF EcoLife 2 volautomaat werkt vlekkeloos. “De motor en de versnellingsbak zijn als een goed huwelijk. Ze moeten elkaar aanvoelen. Dat is hier zeker het geval.” En ondanks de lange wielbasis –we reden met een model van ruim 12 meter—heeft de bus een korte draaicirkel.
Bekijk in de video de draaicirkel van de bus.
This video has been disabled until you accept marketing cookies.Manage your preferences here or directly accept targeting cookies
This video has been disabled until you accept marketing cookies.Manage your preferences here or directly accept targeting cookies
Zelfs op de vele smalle rondpunten in het Pajottenland was de bus voldoende wendbaar om ze vlot te nemen. “Het is een goede keuze van MAN om voor een onafhankelijke voorwielophanging te kiezen. Dat maakt de bus toch wendbaar en stabiel, zelfs in scherpe bochten.” Dat is zeker niet overbodig, want er bestaat ook een model van 13 meter en in de toekomst komt er ook een type van 14 meter.
Modulair uit te rusten
De Lion’s Intercity LE is zeer modulair uit te rusten; van een eenvoudige schoolbus tot een luxueuze bus voor langere ritten. Elke optie heeft zijn prijskaartje, maar wie voor de eenvoudige basisuitrusting kiest, kan wat dat betreft de knip op de beurs houden. “Neem nu de rijplaat voor rolstoelen bij de achterdeur. Je hebt de duurdere uitvoering die automatisch door een druk op een knop uitschuift, maar net zo goed is er de goedkope optie voor een eenvoudige plaat die handmatig naar buiten wordt geklapt,” geeft Geert Van Impe als voorbeeld.
Onze testbus heeft een basisuitvoering, maar ook die kan onze testinstructeur bekoren. “Alle buitenspiegels zijn toch verwarmd. Ze bieden een zeer goed zicht. Op de autosnelweg kon ik zelfs in de rechterzijspiegel een auto opmerken die twee vakken rechts van me reed. Ik vind het wel jammer dat de linkerzijspiegel niet met een gelijkaardige groothoekspiegel is uitgerust. De keuze om de binnenverlichting tijdens het rijden enkel boven de zetelrij achter de chauffeur te laten branden, lijkt een detail. Maar het vermijdt wel storende weerkaatsing in de voorruit. Een goeie ingreep.”
Meer City of Intercity?
De bus kan tot 98 passagiers vervoeren (in het 12-meter model), afhankelijk van het aantal zitplaatsen waarvoor gekozen wordt. Want ook die configuratie is erg flexibel. Er is een uitvoering met eenvoudige handrails aan het plafond, maar ook optioneel met bagagerekken. Je kan kiezen voor digitale passagiersinformatie of niet; voor een 70 of 80-serie bandenmaten; voor drie verschillende deurtypes; voor drie verschillende uitvoeringen van de 9 liter dieselmotor (280, 330 of 360 pk). Deze Lion’s Intercity LE maakt op die manier waar wat ze belooft: een bus die het beste van twee werelden verzoent. Het is aan de klant zelf om te bepalen wat hij van elke wereld meer of minder benadrukt wilt zien. Een keuze voor iets meer intercity of toch maar meer city? Met deze Lion’s Intercity LE lijkt MAN voor elke soort busonderneming een gepast antwoord klaar te hebben.
(+) PLUSPUNTEN
+ Rijdt soepel dankzij adaptieve cruise control
+ Centraal geplaatst chauffeursdisplay geeft veel info zonder focus op de weg te verliezen + Geen typische rammelgeluiden dankzij zeer goede demping + Zeer wendbaar dankzij onafhankelijke ophanging van de vooras + Geen storende weerkaatsing van binnenverlichting in voorruit
(--) MINPUNTEN - Plaatsing scherm achteruitrijcamera hindert zicht - Linkerbuitenspiegel zou beter ook met een extra groothoekspiegel uitgerust worden - Vele nuttige en comfortabele opties, maar die hebben wel hun prijs
Onze testbus
- Model : MAN Lion’s Intercity LE
- Lengte: 12,45 m
- Motor: 6-cilinder dieselmotor D15
- Motorkracht: 243 kW (330 pk)
- Maximaal koppel: 1400 Nm bij 900-1600 tr/min
- Transmissie: ZF 6 AP 1420 EcoLife 2 automatische transmissie met geïntegreerde retarder (D/N/R/1/2/3)
- Wielen: 275/70 R22.5 staal