
Drie nieuwe e-bussen bij B&C in Turnhout
Deel dit artikel met uw collega's
MAN Lion’s City 10 E overbrugt 370 km stadsverkeer
Vanuit de Hansea-depots van B&C in Turnhout en VBM in Lommel vertrekken dagelijks vier MAN Lion’s City 10 E. De 10,5 meter lange elektrische e-bus toont zich uiterst wendbaar in het stadsverkeer. Met een volgeladen 400 kWh-batterijpakket rijdt de stadsbus onafgebroken van ’s morgensvroeg tot laat in de avond en worden 370 km feilloos overbrugd.
De voorbije zomer nam Hansea vier MAN Lion’s City 10 E in gebruik. Drie daarvan werden gebaseerd bij B&C in Turnhout en rijden er op de twee stadslijnen. De vierde bus werd toegewezen aan VBM in Lommel. Johan Mertens, manager B&C, blikt tevreden terug op de eerste maanden. “Sinds 2014 zetten wij drie 10 meterdieselbussen in die toch 30 liter per 100 km verbruikten. In juli zijn wij overgeschakeld op de MAN Lion’s City 10 E, nadat wij eerder al de MAN Lion’s City 12 E en 18 E hadden opgenomen in het voertuigenpark. Sinds juli halen wij met de E-stadsbus een gemiddeld verbruik van 0,78 kWh, terwijl dat met de 12 meterstandaardbus iets meer dan 0,8 kWh is. Omdat er op de stadslijnen veelvuldig wordt geremd, recupereren wij 0,38 kWh/km energie”.
Feilloos voor 370 km met 400 kWh vollading
De 5 NMC-batterijpakketten op het dak hebben samengeteld een capaciteit van 400 kWh, die weliswaar wordt begrensd op 80% ontlading of ‘depth of charge’ (DoD). “Volgeladen en op 80% van de beschikbare capaciteit, heeft het voertuig een rijbereik van 370 km”, vervolgt Johan Mertens. “De stadslijnen rijden tussen ongeveer 7 u. en 23.30 u. Het langste traject, wanneer de bus de hele dag rondrijdt en de chauffeurs wisselen, bedraagt zo’n 370 km. Afhankelijk van weersomstandigheden, verkeerssituatie en aantal reizigers houden wij ’s avonds zo’n 10% over bovenop de 20% begrensde capaciteit. Ideaal voor het verbruik zijn droge dagen van 17-18°C, zo stellen wij vast. Bij ritten van 250 km blijft tussen een kwart en één derde beschikbaar, afhankelijk van de rijstijl van de chauffeur. Wij boeken mooie resultaten”.
Johan Mertens, manager B&C, en Geert Van Impe, sales director bus&coach, bij de oplevering van de MAN Lion’s City 10 E voor Hansea-dochter B&C in Turnhout.
Veel meer gelijkenissen dan verschillen met de MAN Lion’s City 12 E
De MAN Lion’s City 10 E is een variante op de 12 meterstandaardbus. Tussen voor- en achteras werd een module van 1,6 m uit gehaald waardoor de wielbasis wordt gereduceerd tot 4,4 m. De overbouw voor- en achteraan is even groot als bij de 12 meterbus waardoor chauffeurs er vertrouwd mee kunnen maneuvreren. Omdat de bus werd ingekort tussen de assen bedraagt de buitenste draaicirkel slechts 8,62 m tegenover 10,75 m bij een 12 meterbus. De MAN Lion’s City 10 E beschikt over dezelfde aandrijflijn en alle componenten of onderdelen zijn onderling uitwisselbaar met de andere Lion’s City E. Daardoor vertoont de MAN Lion’s City 10 E veel meer gelijkenissen dan verschillen met zijn iets grotere broer, de MAN Lion’s City 12 E.
Kris Bernaerts, garageverantwoordelijke en chauffeur over de nieuwe Lion's City 10 E
Voor de 10,5 meter lange MAN Lion’s City 10 E werd een standaard 12 meterbus ingekort. Achteraan op de foto de gelede MAN Lion’s City 18 E.
De MAN Lion’s City 10 E beschikt over 31 comfortabele zitplaatsen in uitvoering voor De Lijn.
Correct laden blijft belangrijk

Compact en met een korte draaicirkel is de MAN Lion’s City 10 E uitermate geschikt voor kleinere, vaak historische, steden en dat zonder in te boeten aan chauffeurs- en reizigerscomfort.
Kris Bernaerts, garageverantwoordelijke en chauffeur bij B&C, bevestigt dat de chauffeurs heel tevreden zijn over de nieuwkomer. “Elektrisch rijden, is sowieso anders dan met een dieselbus. In samenspraak met MAN ProfiDrive heeft elke chauffeur een persoonlijke opleiding gekregen en werd ook aangeleerd hoe men energie kan recupereren tijdens het rijden. Samen met de plantons zien wij erop toe dat de bussen bij aankomst in het depot juist worden ingeplugd en geladen kunnen worden. Wij hebben die vollading echt wel nodig om de dag rond te kunnen rijden”.
“De chauffeurs rijden er graag mee, ook al omdat de chauffeurspost iets ruimer is dan voorheen. Het is ook gemakkelijk rijden omdat de overbouw voor- en achteraan dezelfde is gebleven, net zoals de breedte van 2,55 m. Draaicirkel en wendbaarheid zijn zeer goed waardoor je vlot kan rijden in stadscentra met rotondes, asverschuivingen en geparkeerde voertuigen. De Optiview-camera’s geven een heldere kijk, maar het is toch wennen na jarenlang rijden op spiegels”.

Kris Bernaerts ziet erop toe dat de elektrische bussen plichtsbewust en correct worden geladen om hun dagtaak aan te kunnen.
In stadscentra voelt de MAN Lion’s City 10 E zich opperbest en wordt tot 0,38 kWh/km gerecupereerd door het veelvuldig remmen.
Voor de MAN Lion’s City 10 E werd er een module tussen voor- en achteras uitgehaald, waardoor het overhangend gedeelte voor- en achteraan hetzelfde blijft.
MAN Lion’s City 10 E
- 31 zit- en minimaal 14 staanplaatsen in uitvoering De Lijn.
- Electronic Stability Program (ESP) standaard aanwezig.
- NMC-batterijen: 4 pakketten (320 kWh), 5 pakketten (400 kWh).
- Depot charging.
- Volledig uitwisselbare MAN-componenten met 12 meterstandaardbus.