
IN VOGELVLUCHT

V.l.n.r. : Markus Söder, Frederik Zohm, Alexander Vlaskamp en Michael Kobriger, Markus Wansch
MAN opent batterijfabriek in Nürnberg
MAN Truck&Bus opende in Nürnberg een nieuwe fabriek voor de serieproductie van batterijen. Daarmee is het de eerste Duitse constructeur van bedrijfsvoertuigen die zelf zijn batterijen produceert. Van april 2025 zullen er op grote schaal hoogspanningsbatterijen worden geproduceerd in de fabriek waarin zo’n 100 miljoen euro werd geïnvesteerd en waar zo’n 350 personen zullen werken. In de aanvangsfase zullen er tot 50.000 batterijen per jaar worden geproduceerd. Afhankelijk van hoe de markt zich ontwikkelt, wordt deze capaciteit verhoogd tot 100.000 batterijen in 2030.

Mercedes eIntouro op Busworld Europe 2025
Daimler Buses kondigde tijdens de eMobility Days in Berlijn de komst aan van de Mercedes eIntouro. De elektrisch aangedreven intercitybus wordt uitgerust met LFP-batterijen van CATL (in plaats van Akasol zoals voor de Mercedes eCitaro) met een maximale capaciteit van 414 kWh voor twee batterijpakketten. De Mercedes eIntouro wordt officieel voorgesteld op Busworld Europe 2025 in Brussel en kan vanaf voorjaar 2026 worden geleverd. Er worden een 12,18 meter en een 13,09 metervariante aangeboden. Vanaf 2026 komt ook het NMC4-batterijpakket beschikbaar voor de Mercedes eCitaro.

IVECO Crossway Elec als intercity- en schoolbus
Iveco Bus brengt een elektrisch aangedreven intercity- en schoolbusvariante uit van de Crossway Low Entry Elec. Opdat klanten de nieuwkomer op een flexibele wijze kunnen inzetten afhankelijk van hun vervoersnoden wordt die aangeboden met 3 tot 6 batterijpakketten met een maximale reikwijdte van 450 tot 500 km. Uitgangspunt bij uittekening van de Crossway Elec als intercity- en schoolbus was het maximaal behouden van de kofferruimte zoals die beschikbaar is bij de diesel- of gasvariante. Het resultaat is 6,2 m3 kofferruimte in de 13 meter-variante (61-63 passagiers) en 5,1 m3 in de 12 meter-uitvoering (57 passagiers). Daartoe worden de batterijpakketten verdeeld over het chassis (tot 4 pakketten voorbij de achteras) en het dak (2 pakketten). De Iveco Crossway Elec als intercity- of schoolbus wordt geleverd vanaf de tweede helft van 2025.