WAT VERWACHTEN WAALSE ONDERNEMERS NA DE CRISIS?

Sinds begin maart worden de autocar- en autobusbedrijven geconfronteerd met de zware gevolgen van de uitbraak van het coronavirus in België. We hebben gesproken met ondernemers uit alle hoeken van Wallonië en ondanks hun ongerustheid proberen ze allemaal met vertrouwen te kijken naar de toekomst.

Deel dit artikel online met jouw collega's

Wat verwachten de ondernemers na de crisis?

  • Pascal Van de Voorde (Fun Cars) verwacht in september een schaarste aan autocars omdat er meerdere aanvragen tegelijkertijd zullen worden ingediend. “De schoolreizen zullen niet meer georganiseerd worden in mei en juni, maar eerder in oktober. We zullen in die periode veel meer moeten werken dan nu.”

  • Florian Vanderhoudelingen (Jumbo Tourisme) verwacht eerder een terugkeer naar de fundamentele waarden van het leven. “Deze crisis zal haar sporen achterlaten en we zullen ons anders gedragen. Omdat we nu allemaal thuiszitten met ons gezin, kunnen we terugkeren naar de fundamentele waarden die we daarvoor niet meer dagelijks toepasten en zo meer aandacht schenken aan de mensen rondom ons.” En volgens hem zal dat ook het geval zijn bij de chauffeurs die zo met een groter gevoel van solidariteit zullen plaatsnemen achter het stuur.

  • Bij Voyages De Colnet is de chauffeur helemaal niet bang om dicht bij de passagiers te zitten. Er wordt daarentegen wel gedacht aan alle mogelijke hygiënemaatregelen die ervoor kunnen zorgen dat de passagiers niet meer bang zijn om in een autocar te stappen, bijvoorbeeld door een screening of door de autocars nog meer te reinigen. Florian denkt eveneens dat de autocars op een andere manier gereinigd zullen worden. “Misschien met producten waarmee virussen voorkomen kunnen worden. Mogelijkerwijs zullen we ook meer desinfecterende handgel aan boord hebben, vaker onze handen wassen, minder contact hebben met de mensen, enz.”

Waarom geen handvest met gemeenschappelijke praktijken?

Florian Vanderhoudelingen stelt het volgende voor: “Waarom zouden we niet al onze verschillende ervaringen verzamelen om een intern gemeenschappelijk handvest op te stellen dat door iedereen nageleefd zou worden? Op die manier zouden we ons allen in de toekomst beter kunnen beschermen. Het zou een goede zaak zijn mochten er gemeenschappelijke regels en praktijken zijn. Ik denk dan bijvoorbeeld aan algemene voorwaarden, processen, de manier van werken met het personeel en misschien zelfs de manier waarop de voertuigen worden onderhouden.”

Waarom geen prepaid system in de toekomst?

Pascal Van de Voorde denkt eraan om opnieuw een prepaid system te lanceren, zoals dat momenteel bestaat om trein- of vliegtuigtickets te kopen. Volgens hem zou dit systeem ervoor kunnen zorgen dat de onnodige annuleringen door klanten en de liquiditeitsproblemen bij een eventuele volgende crisis vermeden kunnen worden.

Zullen de autocarreizen meer of minder mensen aantrekken?

Charles-Henri de Colnet blijft optimistisch wat deze vraag betreft en beweert met veel enthousiasme dat de mensen het beu zullen zijn om thuis tussen vier muren te zitten en dat ze heel blij zullen zijn om opnieuw te kunnen reizen. “Wanneer de crisis achter de rug zal zijn, zullen de klanten helemaal niet terugdenken aan de crisis. Wanneer de crisis voorbij zal zijn, denk ik dat het leven weer zijn normale gangetje zal gaan. Ik denk niet dat de mensen niet meer zullen reizen vanwege de crisis”, denkt Charles-Henri. Hij voegt er zelfs nog het volgende aan toe : “Het zal de mensen motiveren om met ons te reizen. Wij bieden geen reizen aan naar grote hotelketens. De klanten kunnen ervan uitgaan dat er minder volk is in kleinere hotels, waardoor ze minder bang zullen zijn om met ons te reizen. Het bedrijf de Colnet maakt zich helemaal geen zorgen en zet in op de keuze van zijn bestemmingen en zijn partners die helemaal geen synoniem zijn van massatoerisme.

Anderzijds vraagt Florian zich af of de mensen zich in de toekomst niet zullen proberen te beschermen door hun gedragingen aan te passen om zo een nieuwe crisis te vermijden. “Beroepsmatig zal iedereen zich moeten aanpassen aangezien de chauffeurs toch wel in een erg afgesloten ruimte met de klanten zitten. Gaan we net als in andere landen ramen achter de chauffeur plaatsen zodat hij beschermd is tegen de klanten die achter hem zitten?” vraagt Florian zich af. Ook verwacht hij dat er in de toekomst een spontane angst zal ontstaan wanneer iemand plots begint te hoesten.