WAT MET DE HEROPSTART VAN DE AUTOCARREIZEN?

Vlaamse ondernemers aan het woord

Hoe gaan de ondernemers de heropstart van hun activiteiten aanpakken? We hielden een video-interview met 8 moedige Vlaamse ondernemers uit verschillende provincies, die met hun getuigenis iedereen uit de sector een hart onder de riem willen steken. Hieronder volgt een selectie daaruit.

Deel dit artikel online met jouw collega's

Volgens Carmen Vannieuwenhuyse van Van Eyken Tours zal het tijd vragen om iedereen terug vertrouwen te geven om bij mekaar te komen en te reizen. De overheid zal ook duidelijk moeten maken wat er kan en wat niet, en hoe het autocarvervoer dient te gebeuren. Hoeveel passagiers zullen er bijvoorbeeld in de autocar mogen plaatsnemen? Het is essentieel dat zodra mogelijk te weten. Wel is het een lichtpunt voor haar dat de scouts en Chiro in Vlaanderen hun reizen voor de zomer nog steeds verder blijven voorbereiden.

Sam Van Uytfang van Fimatour belt zijn klanten, zoals schooldirecteurs en verantwoordelijken van personeelsvervoer, pro-actief op om de geplande opdrachten te verschuiven in de plaats van ze te annuleren. Hij heeft hierdoor veel meer persoonlijk contact met hen, en heeft het gevoel dat hij zo dichterbij zijn klanten staat. Bovendien appreciëren zij het dat ze hun opdrachten kosteloos kunnen verschuiven en annuleren. Sam hoopt in alle geval om zo snel mogelijk zijn voertuigen terug te kunnen gebruiken waarvoor ze eigenlijk zijn gemaakt: om mensen te vervoeren voor een leuke tijd samen en een leuke herinnering!

Charlotte Eelbode van De Meibloem belt net zoals Sam Van Uytfang haar klanten op, om de reizen die gepland waren tot einde juni uit te stellen. De meeste klanten gaan hierop in. Meerdaagse reizen naar het buitenland stelt ze sowieso uit naar volgend jaar, om vooral de senioren onder haar klanten gerust te stellen. En als er oudere klanten toch geen voucher wensen, betaalt ze hen terug. Ze wil op de lange termijn denken naar haar klanten toe, en ethisch ondernemen.

Francis Paulussen van Jacobs Transport roept zijn collega’s nadrukkelijk op om bij de heropstart correcte prijzen te hanteren. Want anders wordt de crisis nog groter. Philippe Samyn van Heidebloem en Charlotte Eelbode van De Meibloem treden hem bij.

Waarom geen verzekering die een dekking voorziet tegen deze pandemie?

Philippe neemt ook andere ‘learnings’ mee naar later: de vergaderingen via video conferencing met collega’s van andere bedrijven, chauffeurs en andere medewerkers verliepen vlot en goed gestructureerd. Hij denkt erover na om meer te gaan vergaderen op die manier. Ook zal hij de preventieve maatregelen op gezondheidsvlak, die hij heeft toegepast tijdens deze crisis, meer gaan nemen en zullen die voor hem een standaard worden. Daarnaast pleit hij ervoor om pistes te bekijken die het mogelijk moeten maken om deze noodsituatie makkelijker te overbruggen, door een deel van de gemaakte kosten te kunnen recupereren. Vandaag lukt hem dat niet, omdat hij de verkoopsvoorwaarden niet kan toepassen bij de klanten zonder die te verliezen. Philippe denkt bijvoorbeeld aan een verzekering die een dekking voorziet tegen deze pandemie.

Waarom niet met voorschotten werken?

Ook Didier Tuyttens van ADS Autocars vindt het lastig om de annulatievoorwaarden toe te passen. Vooral scholen zeggen hun opdrachten af. Verenigingen verplaatsen hun uitstappen naar volgend jaar. Hij zoekt nu creatief naar manieren om zijn vaste kosten te blijven betalen, bijvoorbeeld door de onderhoudscontracten ‘on hold’ te zetten. Hij hoopt dat zijn hoogseizoen (de periode vanaf het derde trimester van het schooljaar tot oktober) zo goed als mogelijk wordt, om een broodnodige buffer aan te leggen voor de winter. Naar de toekomst toe wil hij meer met voorschotten werken, om de klanten meer aan zich te binden, en steeds beschermingsmateriaal op voorraad hebben (zoals handgel, handschoenen en een desinfecterend middel).