CONTACT HOUDEN MET CHAUFFEURS EN BEDIENDEN IS ESSENTIEEL

Vlaamse ondernemers aan het woord

Vorige maand kwamen de autocarbedrijven door de COVID-19 crisis in een onwezenlijke situatie terecht. Scholen en verenigingen besloten om geen excursies meer te doen. De volle agenda raakte leeg. De autocarondernemers hebben sindsdien quasi geen autocars meer kunnen laten uitrijden. De Wat medewerkers zijn vaak werkloos thuis en wachten af.

Ondanks alles gaan de autocarondernemers door. Elke bedrijfsleider gaat anders met deze situatie om, en maakt er het beste van. Zowel voor de medewerkers als voor de klanten. Hoe steken de autocaristen hun personeel een hart onder de riem? Wat hebben ze al geleerd van deze crisis? En hoe gaan ze de heropstart van hun activiteiten aanpakken? We hielden een video-interview met 8 moedige Vlaamse ondernemers uit verschillende provincies, die met hun getuigenis iedereen uit de sector een hart onder de riem willen steken. Hieronder volgt een selectie daaruit. BEDANKT AAN HEN EN VEEL MOED VOOR ALLEN!

Deel dit artikel online met jouw collega's

Maggi Schollen van Linden Cars houdt regelmatig contact met haar chauffeurs en haar bedienden om hen te ondersteunen. Daarvoor gebruikt ze een gesloten Facebook-groep. Ze laat haar personeel ook graag creatief nadenken over de heropstart van de zomerreizen in België. De medewerkers in de groep stimuleren elkaar om ideeën te geven. Zo suggereerden ze al om deze zomer naar Center Parcs te reizen en naar Brugge. De bedienden van Maggi gaan met die suggesties aan de slag en mailen die naar de klanten, om hen perspectief te geven.

Francis Paulussen van Jacobs Transport raadt zijn collega’s aan om een gesloten Facebook-groep te gebruiken om nieuwigheden te delen met chauffeurs. Die info blijft immers privé. Ook in deze crisissituatie is die groep voor hem nuttig, omdat je makkelijk info over klanten en medewerkers kunt delen.

Ook Sam Van Uytfang van Fimatour contacteert zijn chauffeurs spontaan, om de twee dagen, met informatie over zijn bedrijf en de klanten. Hij apprecieert het enorm dat zij trouw hem blijven. Want de situatie is ook voor hen niet makkelijk.

Philippe Samyn leidt het bedrijf Heidebloem, dat gemengde activiteiten uitvoert: lijndiensten, personeelsvervoer en recreatief vervoer met de autocar voor buiten- en binnenlandse groepen. Hierdoor is er nog enige activiteit in het bedrijf. Want zijn lijndiensten lopen verder. Voor zijn autocarchauffeurs is deze situatie financieel en sociaal moeilijk. Zij zouden graag terug contact hebben met de klanten, en aan de voertuigen komen werken. Maar hij kan hen nog niet zeggen wanneer de activiteiten zullen hernemen. Wel wil hij hen een hart onder de riem steken, door hen regelmatig een stand van zaken te geven over de nieuwbouw voor zijn bedrijf. Die zit nog op schema, de bouwplannen gaan verder en de investeringen blijven lopen. Dat positief verhaal deelt hij mee in een Whatsapp-groep en zoom videochats, waarin hij foto’s plaatst en gesprekken voert.

Rik Vanheusden van De Zigeuner ziet zijn chauffeurs, waarvan de meesten in Diepenbeek wonen, geregeld wandelen langsheen zijn bedrijf. Zij hebben hem geholpen om een video te maken waarbij een drone 16 autocars heeft gefilmd die in de vorm van een hart waren opgesteld op zijn parking. Dit was Rik zijn manier om alle autocarchauffeurs van de sector en al zijn collega-ondernemers te ondersteunen. Die video staat op de Facebook-pagina van De Zigeuner.

Charlotte Eelbode verzorgt met De Meibloem lijndiensten en vrijetijdsvervoer met de autocar. Ze kan niet alle autocarchauffeurs aan het werk houden, maar probeert toch zo goed mogelijk voor een maximum onder hen een oplossing te vinden. Zo kunnen de autocarchauffeurs met een lijnbrevet enkele lijndiensten rijden, rijdt er een chauffeur momenteel met de vrachtwagen, en werken er enkele anderen mee aan de productie van de nieuwe groepsbrochure. Door hun terreinkennis kunnen ze immers ook toeristische uitstappen uitwerken en tips geven aan de groepsverantwoordelijken.