Volvo schudt met 9700 de markt op

Rij-impressie met FCBO-instructeur Filiep Houthoofdt

Volvo presenteert op Busworld zijn gloednieuw gamma touringcars 9700 en 9900. Onze test met de rijkelijke uitgeruste 9700 Superior over de Oost-Vlaamse heuvelwegen met 430 pk sterke motor loste onze verwachtingen in: een laag verbruik (22 liter), een comfortabele en wendbare touringcar, de weldaad van de I-shift, de Scandinavische degelijkheid en de concurrentiële prijs. Volvo schudt met deze wagen de markt op.

Deel dit artikel met uw collega's

De voorgevel van de 9700 met een lichtjes uitgezakte onderbuik is sober en heeft een lachend trekje, herkenbaar vanuit het vrachtwagensegment. Volvo kiest bewust voor sobere modellen. Die blijven langer jong en fris. Onder de motorkap valt de verstevigde front impact op die nog de helft beter de energie bij een ongeval absorbeert. De gekende beveiligingsplaat onderaan ontbreekt uiteraard niet. In het motorcompartiment hangt ook een branddetectie- en blussysteem.

Volledig nieuw

Voor wie er mocht aan twijfelen, dit is een volledig nieuw voertuig, veel stijver dan het vorig model wat zich uit in een nog beter rijgedrag, zegt Benelux-manager Ivar Van Asperen. Alles is nieuw behalve de stoelen, verschuifbaar in rails, met een usb-aansluiting achteraan elke stoel. Nieuw is het doorzichtig zonnescherm aan elke stoelenrij. De 9700 heeft een horizontale vloer met verdiept gangpad, de 9900 heeft een theatervloer.

Nog een pluspuntje bij een eerste verkenningsrondje is hoe gemakkelijk het afvalwater te lozen valt via een drukknop in het toilet. Het bijvullen van water stelt evenmin een probleem. De slaapplaats van de chauffeur gaat niet tegelijkertijd open als de koffers. De scheidingswand tussen de slaapcabine en de kofferruimte kan ook weg zodat nog meer bagage vervoerd kan worden. De koffers zijn afsluitbaar vanuit de chauffeurszetel, de linkse en rechtse koffers zijn afzonderlijk te openen.

Chauffeurspost

De chauffeur kan rekenen op een comfortabele en feilloos af te stellen bestuurderszetel, met standaard verwarming en in optie zetelventilatie. Zweedse soberheid maar een logisch ingedeelde chauffeurspost voorzien van alle functies binnen handbereik, ook de tachograaf. Aan bestuurdersondersteuning geen gebrek.


Standaard is het voertuig uitgerust met een noodremvoorziening, die waarschuwt voor een dreigende aanrijding en zo nodig zelf ingrijpt. De ‘Lane Keeping Support’ waarschuwt bij het overschrijden van de wegmarkeringen, en het ‘Driver Alert Systeem’ geeft advies voor een pauze. Het audiosegment voldoet, met usb en Micro SD-kaart standaard. Zelfs een kluisje is voorzien, maar vreemd genoeg is een navigatiesysteem optioneel.

Rijgedrag


De eigenaars krijgen bij aankoop een dagje ‘Volvo Bus Driving Training’. Zo moet het ook, een absolute must om elkeen wegwijs te maken met een nieuw voertuig en alle mogelijkheden optimaal leren te benutten. Zo is het even wennen om met de automatische retarder om te gaan.

Onze testrijder was heel enthousiast:


  • Het rijgedrag van deze Scandinavische volbloed vergt geen krachtpatserij. Het stuurwiel bevat geen toeters of bellen - voor Volvo leiden deze functies de aandacht van de chauffeur af - maar ligt goed in de hand.


  • In optie kan het alom geprezen Volvo Dynamic Steering-systeem dat niet aanwezig was op ons testvoertuig.


  • Fenomenaal, is de gerobotiseerde I-shift. Een sterk staaltje techniek die veeleisende trajecten alsook stadsverkeer zonder morren of schokken beantwoordt, ongeziene souplesse.


  • De eco-functie neemt haar functie serieus en laat zich zonder verlies aan rijcomfort optimaal kennen. Bij een snelheid hoger dan 80 km/u wordt de rijhoogte 20 mm verlaagd dankzij Dynamic Chassis Lowering. Dit heeft minder luchtweerstand tot gevolg wat zich in de positieve zin laat noteren in het brandstofverbruik. Aan stabiliteit tijdens onze rit geen gebrek.


  • De spiegels zijn verwarmd en inklapbaar. Een voorbeeld voor vele constructeurs is de aanwezigheid van een dodehoekcamera die bij het afslaan automatisch oplicht.


  • Ook de bochtverlichting is geen overbodige luxe, net als de koplampwissers. Alles standaard op de superior versie!


  • Een gratis app (gedurende twee jaar) geeft een wekelijks rapport over de gereden snelheid, de CO2-emissie, het verbruik en het stationair draaien.


  • De reisleider geniet alle comfort die hij/zij mag verwachten. Enkel een werkblad ontbreekt.

Minpuntje was de plaatsing van het koffieapparaat net voor de monitor aan de middendeur.


En zoals vaak het geval is, belemmert ook hier het neergelaten zonnescherm deels de rechterspiegel.

Conclusie


Deze nieuweling is eenvoudig efficiënt. In alle opzichten zal deze autocar voldoen aan ieders wensen, zowel bij de ondernemers als bij de chauffeurs en passagiers. Hier is in het Poolse Wroclaw zorgvuldig over nagedacht. Een mooi design, motorvermogen, rijcomfort, veiligheidsuitrustingen, … Het is allemaal voorhanden. Aan u om dit alles te ontdekken op Busworld.

Icons made by Smashicons from www.flaticon.com