De belangrijkste nieuwigheden op een “BUSWORLD”-rijtje

Deel dit artikel met uw collega's

Alstom neemt eerste SRS ground-based laadpunt in gebruik


In het Franse Nice functioneert het al 15 jaar voor trams: Alstom's SRS ground-based laadsysteem. Nu heeft Alstom een uitvoering voor e-bussen gepresenteerd in Malaga. Ground-based of inductief opladen van batterijen kan laden via een pantograaf vervangen. Het is een prototype dat Alstom heeft gebouwd. SRS werkt via inductieplaten – of rail zoals in Nice - die in de grond zijn aangebracht. De e-bus rijdt de halte op en maakt met zijn 'SRS control unit' via wifi contact met het SRS-laadsysteem. De tolerantie die de chauffeur heeft om de bus boven de inductieplaten te plaatsen, is in de lengterichting 70 cm en zijdelings 25 cm. Het duurt één seconde voor voertuig en SRS-lader contact met elkaar hebben gemaakt. De communicatie tussen voertuig en het SRS-systeem zorgt voor snelladen van de batterijen, vier tot vijf minuten voor een volle lading. SRS is in principe voor iedere elektrische bus en batterijtechniek geschikt.

Daimler


Daimler brengt de wereldpremière van de Sprinter Travel 75, inzake eMobility de eCitaro, en de onthulling van het nieuw OMNIplus logo.

Ebusco


Ebusco toont zijn prototype:

- Ebusco 3.0: Ultra licht in gewicht, zero emissie, laag geluidsniveau, langere levensduur en een range tot 450 kilometer.

- Ebusco 2.2: Nog op de stand: de gloednieuwe Groningen-Drenthe bus die vanaf december 2019 in Groningen-Drenthe zal gaan rijden.

Isuzu


Isuzu toont in wereldpremière de elektrische versie van de Novo Citi Life.

IVECO


Op Busworld toont Iveco zijn nieuw gamma minibus Daily MY2019 met gasmotor en in toerisme-uitvoering. Daarnaast komt ook het gamma Crossway en Evadys aan bod, net als de elektrische versie van de Crealis.

Indcar


Indcar, een Spaans bedrijf gespecialiseerd in de productie van carrosserie van minibussen en midibussen, toont zes voertuigen van zijn brede assortiment.


  • Strada e-City Low Entry : Een 100% elektrisch voertuig met nul emissie, ideaal voor stadscentra en buurten.
  • Mobi City L7: Het kleinste busje in het assortiment. Met een lengte van 7 meter en een breedte van 2 is deze stedelijke minibus speciaal ontworpen voor de smalste straten.
  • Mobi Low Entry L8.5: Een van de best verkochte modellen in het Indcar-assortiment is het Low Entry mobi-model.
  • Wing 2020: De Wing 2020 op basis van de nieuwe Iveco Daily wordt uitgerust met een 220 pk-motor en heeft veel bagageruimte.
  • Next L9: De L9 wordt aangedreven door DAF. De Next is het krachtigste voertuig van Indcar.
  • Mago2: De Mago 2 is het meest emblematische model.

Karsan


Karsan pakt uit met een speciaal voor de West-Europese markt ontwikkelde bus Atak Electric. Grootste verrassing: de elektrische aandrijflijn van BMW. De bus meet ook maar acht meter met een capaciteit van 52 passagiers. Karsan mikt met deze bus op stadskernen van middelgrote en kleinere steden. Op 9 augustus 2019 kocht Karsan zich in voor 50% in het Franse Hervouet Corporate Industry om meteen al een filiaal/invoerder in West-Europa te hebben.

MAN


MAN Truck & Bus toont op Busworld een breed scala aan stads- en streekbussen, touringcars en minibussen. De Lion's City 19, Lion's Intercity en zijn D15-motor, evenals de eTGE-wagen en TGE City in het minibussegment gaan in première. De volledig elektrische MAN Lion's City E wordt voor het eerst aan het grote publiek aangeboden voor tests op de weg.


MAN Lion's City 12 E : MAN toont op zijn stand de volledig elektrische Lion's City E, in een standaardversie van 12 meter, die is uitgerust met 35 zitplaatsen. Deze bus heeft een autonomie tussen 200 en 270 kilometer.

Otokar


Otokar toont op Busworld heel wat primeurs:


  • De blikvanger is de nieuwe 12m elektrische stadsbus met pantograaf.
  • Ook zal er een Low Entry Bus in klasse 2 geïntroduceerd worden. Deze 12m intercity bus/lijnbus zal ook beschikbaar zijn in een 13m variant.
  • De facelift van de Otokar Navigo U, de bestseller van Otokar, is present. Deze schoolbus komt standaard met automaat en liftvoorbereiding.
  • De Otokar Ulyso TH is een 10m touringcar met lift en mogelijkheid tot 8 rolstoelplaatsen.
  • Otokar toont ook de Kent CNG, nu met een CNG Cummins motor.
  • Als laatste wordt de facelift van de Otokar Territo gepresenteerd. Deze 12m & 13m schoolbus krijgt een 300pk Cummins motor.

Solaris


Solaris gaat drie emissievrije voertuigen presenteren met daarnaast de wereldpremière van het nieuwe batterijtype Solaris High Energy:


  • Solaris Urbino 18 Electric: In Brussel toont Solaris de elektrisch gelede bus van 18 meter uitgerust met geavanceerde rijassistentiesystemen (ADAS). Het Mobileye Shield Plus-apparaat minimaliseert het risico op ongevallen met voetgangers of fietsers.
  • Solaris Trollino 24 : De dubbelgelede Trollino 24, het langste voertuig dat tot nu toe door de Poolse fabrikant is gemonteerd, is een wereldpremière. De aandrijflijn bestaat uit twee tractiemotoren van elk 160 kW, die twee aandrijfassen aandrijven.
  • Solaris Urbino 12 waterstof : een volledig emissievrij voertuig, uitgerust met een ultramoderne brandstofcel van 60 kW die fungeert als een miniatuur waterstofcentrale aan boord van het voertuig.

Tribus


Het Nederlandse bedrijf Tribus lanceert drie nieuwe producten:


  • De elektrische stadsbus Movitas: Bijzonder aan deze midi stadsbus zijn de duurzame toepassingen zoals elektrische aandrijving, vierwielbesturing, warmtepompsysteem en dubbelglas met hoge isolatiewaarde.
  • Civitas Economy: Deze lagevloerbus is ontwikkeld op basis van een VW Crafter. De standaarduitvoering zal beschikken over acht zitplaatsen en één rolstoelplek. Bijzonder aan deze ombouw is de toepassing van het geïntegreerde ‘rolstoel-vastzetsysteem’ TriflexAIR.
  • Vernieuwde vloer TriflexAIR 2.0: een constructie met modulaire basiselementen en een afdekvloer voor diverse opstellingen.

Temsa


Behalve het gekende gamma, presenteert Temsa op Busworld de nieuwe “Temsa Approach” en zijn nieuw batterijpak. De Belgische verdeler DV Bus & Coach verhuist van Lier naar Mechelen waar behalve kantoren ook een magazijn met wisselstukken komt.

Volvo


  • 15 meter lange uitvoering van de Volvo 9700
  • Volvo 9900
  • De wereldpremière van Volvo 7900 Electrid Articulated. Deze elektrische gelede bus vervolledigt het gamma elektrische bussen. De bus biedt ruimte aan 150 passagiers. De Volvo 7900 Electric Articulated in commerciële configuratie zal verkrijgbaar zijn in twee lengtes: 18 en 18,7 meter. De batterijen worden zowel via snellaadstations opgeladen, als via nachtelijk opladen.

Van Hool met drie wereldpremières


Van Hool presenteert 3 wereldpremières op een stand van 2.600m² in de centrale hal 5:


  • De EX11, het nieuwste en kortste model van het EX-gamma. Met deze 11 meter lange variant heeft Van Hool nu 9 versies binnen het EX-gamma.
  • De Fuel Cell-aangedreven Exqui.City 18m voor de Franse stad Pau. De Exqui.city18 Pau heeft een capaciteit van 125 passagiers. In 10 minuten is hij helemaal bijgetankt om 300 km autonoom te rijden.
  • De elektrisch aangedreven CX45E. De CX45E is een vol-elektrisch aangedreven autocar voor de Noord-Amerikaanse markt. Van Hool heeft het Amerikaanse Proterra, toonaangevend producent van batterij-technologie voor zware voertuigen, geselecteerd voor de toelevering van de E2 batterij-technologie. Het 100% elektrisch aangedreven voertuig zal een actieradius hebben van +300km, en vooral worden ingezet voor woon-werkverkeer van groepen en transporten van personen over kortere afstanden.

VDL


  • VDL Futura FDD2-141/2600 : Deze touringcar is uitgerust met een unieke 48+2+1+1 stoelindeling.
  • VDL Futura FHD2-129/2100: Een toonbeeld van luxe. De VDL Class 500 stoelen met verstelbare hoofsteunen bieden de reiziger optimaal zitcomfort. Met de 53+1+1 opstelling wordt een hoog aantal stoelen gecombineerd met een comfortabele stoelafstand.
  • FHD2-139/2300 : Deze Futura kan met een lift en het snelsluitsysteem tot 15 rolstoelpassagiers mee laten rijden.
  • Citea SLE-129 Electric: Deze full size Low Entry bus voor openbaar vervoer wordt tijdens Busworld voor het eerst getoond. Snelladen gaat via een op het dak gemonteerde pantograaf onderweg. Daarnaast wordt ook de range Citea SLFA-180 getoond.
  • Citea LLE diesel: Deze bus vermindert het verbruik en drukt de reparatie- en onderhoudskosten. Meest zichtbaar is het nieuwe design.