2. BIJNA ZERO EMISSIE RIJDEN MET BIOGAS ALSOF HET EEN DIESELBUS IS

Met bussen op biogas voert EBS milieuvriendelijke busritten uit in de regio’s Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. De exploitatie ervan is vergelijkbaar met die van dieselbussen waardoor gas wordt gezien als de ideale, weliswaar tijdelijke, transitiebrandstof in afwachting van zero-emissie-busvervoer.

Deel dit artikel met uw collega's

De stand van zaken bij EBS

Egged Bus Systems maakt deel uit van de Israëlische Egged Group en werd in 2010 opgericht om mee te dingen naar openbaar vervoerconcessies in Nederland. Het bedrijf startte in december 2011 met 221 bussen in de concessie Waterland, ten noorden van Amsterdam. In december 2018 kwam daar een tienjarige concessie bij in de regio’s Voorne-Putten en Rozenburg, ten zuiden van Rotterdam, in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.

Overschakelen van diesel- naar gasbus is gemakkelijker dan naar elektrische bus

De overschakeling van diesel- naar aardgas- of biogasbussen verloopt voor de chauffeurs doorgaans vrij vlot. “Het is altijd even wennen, maar de technologie berust nog steeds op verbrandingsmotoren waardoor men niet echt anders moet gaan rijden”, geeft Wim Kurver, ceo van EBS aan. “Het is net zoals rijden met een nieuwe bus. Stuur en pedalen voelen wat anders aan, het dashboard oogt wat anders. Het enige waarop je moet letten, is dat het tanken wat langer duurt en de bus mogelijk ook wat hoger is”.

“Helemaal anders wordt het wanneer je overschakelt van dieselbussen naar elektrische bussen. Die overgang is veel groter. Zo’n elektrische bus is veeleer een rijdende computer met overal sensoren. Chauffeurs moeten de batterijcapaciteit in het oog houden. Door het intensieve gebruik verliest een batterij al snel 15% van zijn capaciteit, bij koude kan je zelfs 30% minder capaciteit hebben en komt misschien zelfs je ritplanning in het gedrang. Chauffeurs moeten ook leren hoe zij de pantograaf juist moeten aanklikken om bij te laden en hoe zij energiebewust met zo’n bus moeten rijden. De elektrische bus staat er vandaag al wel maar er duiken tijdens de exploitatie toch nog altijd kinderziekten op”.

Dagelijks verbruik in ongunstige omstandigheden juist inschatten

Wanneer je gebruik maakt van nieuwe technologieën duiken er, volgens Wim Kurver, zeker in de aanvangsfase onverwachte aspecten op:


  • Tijdens de hittegolf met temperaturen van 40°C en meer schakelden de compressoren om veiligheidsredenen automatisch uit omdat die zijn afgesteld op 35°C.


  • “Je moet vooraf ook heel goed het dagelijks verbruik inschatten rekening houdende met dagafstand en de opslagcapaciteit van de gastanks op je bus. Je moet daarbij uitgaan van het maximale verbruik in uitzonderlijke, ongunstige, omstandigheden wanneer de bus zo’n 400 km per dag moet rijden. Je kan dan grotere tanks voorzien of onderweg bijtanken. In het slechtste geval verhoog je de ‘technische reserve’ van je voertuigenpark opdat je kan beschikken over meer inzetbare bussen. Om dagelijks 100 bussen operationeel te houden heb je er dan misschien 110 nodig in plaats van 106 omdat je een bus onderweg moet vervangen”.

"Groengas" ?

Aardgas of groengas is een betrouwbare energiebron waarmee 75% minder CO2 wordt uitgestoten dan met diesel.

De uitstoot van stikstof (NOx) en fijnstoffen (PM10) is aanzienlijk lager dan die van fossiele brandstoffen maar er blijft wel een beperkte uitstoot. De totale kost is vergelijkbaar met die van een dieselbus waardoor gas wordt beschouwd als de ideale transitiebrandstof naar een emissievrij openbaar vervoer.


Groengasbussen versneld afschrijven of ombouwen naar zero-emissie-bussen

“Wij hebben gekozen voor groengasbussen maar het is waarschijnlijk de laatste maal geweest dat wij dergelijke bussen op CNG of biogas kunnen inzetten”, zegt Wim Kurver. “De omschakeling naar zero-emissie-busvervoer gaat razendsnel in Nederland. Met ‘oude’ maar weliswaar geavanceerde dieseltechnologie kom je echt niet meer in aanmerking bij aanbestedingen. Zelfs de groengasbussen zijn hier een tijdelijke oplossing omdat zij nog een beperkte uitstoot hebben. Steden en regio’s voeren de druk op om al volop met zero-emissie-bussen te gaan rijden. In een aanbesteding moet je vanaf het begin al een behoorlijke percentage zero-emissie-bussen voorzien om nog in aanmerking te willen komen. Een combinatie van factoren, waaronder het Bestuursakkoord Zero Emissie Busvervoer, duwen je naar elektrische bussen of waterstof-brandstofcelbussen hoewel laatstgenoemde bustypes slechts beperkt aanwezig zijn. Dit alles maakt dat wij onze voertuigen versneld moeten afschrijven. De concessie Voorne-Putten is wellicht één van de laatste opdrachten waar wij tot 2029 met de 43 Iveco Crossway LE Biogas kunnen rijden. In de concessie Haaglanden, die loopt tot 2030, is bepaald dat wij de bussen in 2026-2027 moeten ombouwen naar zero-emissie-bussen”.

Gasbus evenaart rijbereik van een dieselbus

De Iveco Crossway LE Natural Gas is voorzien van vier gecomprimeerde gastanks die werden geïntegreerd in het dak. Gecombineerd met een versterkte structuur wordt het zwaartepunt van de bus geoptimaliseerd waardoor de stabiliteit van de bus op de weg verhoogt en het rijcomfort voor chauffeur en reizigers verbetert. De vier tanks tekenen voor een gezamenlijk beschikbare capaciteit van 1.260 liter, waarmee je 500 tot 600 kilometer kan rijden. Daarmee evenaar je het bereik van een dieselbus en kom je alleszins een stuk verder dan met een elektrische bus.

EBS heeft voor de levering van biogas of groengas een samenwerkingsakkoord gesloten met Pitpoint. Biogas is een duurzame variant van aardgas en wordt gemaakt uit biogas dat ontstaat bij vergisting van groente-, fruit- en tuinafval, rioolslib en mest. Het Pitpoint-groengas wordt onder andere geproduceerd bij Meerlanden en Ecofuels en vervolgens in het landelijk aardgasnetwerk gepompt. Specifiek voor de exploitatie van de EBS-gasbussen opende Pitpoint twee gasstations in Spijkenisse en Hellevoetsluis waar de biogas-bussen worden getankt.

Icons made by Smashicons from www.flaticon.com