ELEKTRISCHE AUTOCARS VOORLOPIG BEPERKT INZETBAAR

Proefprojecten met elektrisch aangedreven autocars kennen een wisselend succes. De beperkte batterijcapaciteit, de lange laadtijden en het ontbreken van laadinfrastructuur vormen ernstige hordes om de autocars functioneel in te zetten, zelfs op intercity-busdiensten.

Deel dit artikel met uw collega's

Flibco en Voyages Léonard testten vorig najaar een elektrisch aangedreven BYD c9 tussen Brussel-Zuid en Brussels South Charleroi Airport. De aanwezige batterijen boden een actieradius tot 200 km en het opladen ervan duurde zo’n tweeënhalf uren. Om de autocar meermaals per dag in te zetten op het 60 km lange traject zijn meerdere laadbeurten noodzakelijk. “Een voorafgaand onderzoek is noodzakelijk om te bepalen waar en wanneer je de autocar inzet”, klinkt het bij Flibco. “Je moet kijken naar het traject, de topografie van het landschap, de laadmogelijkheden, de verkeerssituatie, het tijdstip waarop je de autocar laat rijden, de buitentemperatuur, enz. Tijdens het in- en uitstappen en de rusttijd van de chauffeur kan je de batterij slechts gedeeltelijk bijladen.”

“Opdat het zwaartepunt laag zou liggen, bevinden de batterijen van de BYD C9 zich onderaan. Omdat er vanuit Charleroi vooral low cost carriers vliegen, reizen passagiers hoofdzakelijk met handbagage en is er niet meteen een probleem om grotere koffers te laden. De kleinere kofferruimte speelt niet meteen voor het traject Brussel-Charleroi. De elektrische autocar is nieuw op de markt en het aanbod ervan is alsnog beperkt. De elektrische autocar kan een duurzame mobiliteitsoplossing zijn op specifieke trajecten. Op dit ogenblik wacht Flibco af om de BYD C9 in te zetten op een reguliere lijndienst. De voortdurende ontwikkeling van de batterijen inzake capaciteit en volume evenals de plaatsing van laadpunten door lokale overheden kan toelaten om elektrische autocars te laten rijden op meer en langere trajecten”, aldus Flibco.

Flixbus pioniert succesvol tussen Parijs en Amiens

In april 2018 startte Flixbus, in samenwerking met B.E. green, een dochteronderneming van Autocars Dominique, een eerste elektrische intercity-busdienst op de 150 km lange route tussen Parijs La Défense en Amiens. De Flixbus-lijn wordt ook wel eens de Macron-lijn genoemd omdat zij de Franse hoofdstad verbindt met de geboorteplaats van de Franse president. Er wordt gereden met twee Yutong ICe12 die zijn uitgerust met twaalf batterijen (250 kWh), goed voor ongeveer 200 kilometer. Het laden van de batterijen gebeurt aan de eindhalte, duurt zo’n 4 uren en kost zo’n 12 euro, tegenover goed 70 euro aan diesel om dezelfde afstand te overbruggen. Daar tegenover staat wel een aankoopprijs van 400.000 euro of zo’n 30% meer dan een klassieke autocar. Om de batterijen te kunnen plaatsen zonder al te veel in te boeten aan de beschikbare kofferruimte is geen toilet voorzien in de autocars.

Technische problemen fnuiken Flixbus-route tussen Frankfurt en Mannheim

Een tweede project dat Flixbus in oktober 2018 lanceerde tussen Frankfurt en Mannheim, via de luchthaven van Frankfurt en Heidelberg, werd vroegtijdig stopgezet. Met een bereik tot 320 km moesten de BYD C9-autocars het 150 km. lange traject feilloos overbruggen. De elektrische autocar zou viermaal per dag rijden en afhankelijk van de weersomstandigheden één- tot tweemaal per dag bijgeladen worden. Technische problemen leidden ertoe dat de autocars al in de eerste dagen na de voorstelling aan de kant stonden. Omdat de problemen aanhielden, schortte Flixbus het project op en besloot het zich te richten op autocars met biogas of waterstof-brandstofceltechnologie.

In samenwerking met Freudenberg Sealing Technologies werd een studie opgezet omtrent de bouw en inzetbaarheid van een Europese lange-afstandsautocar die minstens 500 km kan overbruggen via brandstofceltechnologie en waarvan het voltanken hoogstens 20 minuten duurt. Gelijktijdig wordt gevraagd om meer waterstof-tankstations te bouwen, die functioneren op basis van klimaatneutraal opgewekte energie.

Van Hool CX45e vanaf het najaar beschikbaar in Verenigde Staten

Van Hool stelde tijdens Busworld de elektrisch aangedreven CX45e-autocar voor de Noord-Amerikaanse markt voor. “De CX45e is nog niet operationeel en we werken thans aan een tweede prototype”, zegt woordvoerder Dirk Snauwaert. “Wij hebben de technologie en het vakmanschap in huis, maar de voertuigen worden gebouwd op vraag van de klanten. ABC gaat de CX45e in de VS commercialiseren vanaf de tweede jaarhelft. Op de Europese markt nemen wij eenzelfde houding aan en bouwen wij voorlopig alleen wanneer er concrete bestellingen zijn”.

Op dit ogenblik is de reikwijdte van elektrische autocars beperkt tot zo’n 400 km. Je kan ermee naar Parijs rijden op voorwaarde dat je aldaar kan bijladen. Parijs zou bijvoorbeeld een aantrekkelijke parking kunnen voorzien met faciliteiten om een autocar in vier uren te laden. Batterij-elektrisch zijn de mogelijkheden beperkt door het volume en het gewicht van de batterijen. Op dagtrips kan de e-autocar inzetten omdat je niet meteen een grote kofferruimte nodig hebt. Dezelfde beperking geldt ook voor hybride autocars omdat je twee aandrijflijnen moet plaatsen. Waterstof-brandstofcelautocars hebben een actieradius tot 450 km, kunnen worden volgeladen in 8 minuten maar het ontbreekt aan tankstations.

Meer weten over alternatieve aandrijftechnologieën?