MAN en Neoplan in vijftien jaar uitgegroeid tot gevestigde waarden in België.

De combinatie van een goede prijs/kwaliteitsverhouding, een professionele ondersteuning en een gepersonaliseerde aanpak tegenover bus- en autocarondernemers hebben gemaakt dat MAN en Neoplan de voorbije 15 jaar zijn uitgegroeid tot gevestigde waarden op de Belgische markt.

Deel dit artikel met uw collega's

De aanwezigheid van MAN in de Belgische autobus- en autocarwereld gaat zelfs meerdere decennia terug. Zo was MAN gedurende vele jaren leverancier van motoren en assen voor bussen en autocars aan Van Hool en Jonckheere. Begin van deze eeuw zetten de eerste Belgische privé-busbedrijven jonge tweedehands autobussen in voor openbaar vervoerdiensten van De Lijn en de SRWT-TEC.

Vele jaren voor de overname van Neoplan door MAN in 2008 pronkten Belgische autocarondernemers reeds met de Duitse premium autocars in hun voertuigenpark. Voyages Leroy was wellicht de allereerste die in 1973 reed met een Neoplan. Ook Eltebe (nu Keolis) en de voormalige autocartouroperator Besttours pionierden met Neoplan-autocars die zij in Duitsland kochten.

In 1993 verhuisde MAN Truck&Bus naar zijn nieuwe hoofdzetel in Kobbegem. Achter het gebouw voor de importeur werden een moderne werkplaats en een centraal magazijn gebouwd. Meer en meer groeide de vraag naar een eigen Belgische busafdeling welke in 2004 werd opgericht onder de naam Neoman Bus België.

Gepassioneerde medewerkers met een affiniteit voor bussen

“Wij konden vanaf het begin rekenen op gepassioneerde medewerkers zowel in de verkoopafdeling als in garage”, beklemtoont Geert Van Impe, Sales Director Bus&Coach. “Zij wisten heel goed dat je de bus- en autocarmarkt totaal anders moet aanpakken dan die van het vrachtvervoer. Zij hebben er onder meer voor gezorgd dat wij in Kobbegem werken met gescheiden garages voor bussen en vrachtwagens. In een garage waar gesleuteld wordt aan een zware grondwerker kan je luttele ogenblikken later geen autocar binnen rijden. Je kan het ook niet maken dat een mecanicien met vuile schoenen over het vast tapijt van een autocar wandelt. Wij zijn in 2005 gestart met een klein verkoopteam dat in zijn eerste jaar 6 voertuigen verkocht."

"De doorbraak is er gekomen in 2007 met verkopen aan onder andere P. Van Mullem (nu Multiobus), Voyages Toussaint, Modern Toerisme (nu Keolis), Lauwers, … Het is vooral dankzij het vertrouwen dat kleinere bus- en autocarbedrijven ons hebben gegeven dat ook grotere bedrijven nadien klant zijn geworden. Jaar na jaar wist de busafdeling zo gestaag verder te groeien. Met succes, want de voorbije twee jaar hebben wij het grootste aantal nieuwe bussen en autocars in België verkocht. Bijzonder trots zijn wij bovendien op meerdere speciale projecten, geheel op maat van de klant, zoals de spelersbus van de Rode Duivels via Rantour en de “Office On Wheels” kantoorbus. De Lion’s Coach en de Lion’s City zijn zo alom tegenwoordig."

Focussen op privé-bedrijven

“Wij hebben ons vanaf het begin gefocust op privé-bedrijven. De kleinere en middelgrote ondernemingen zijn trouwens nog steeds belangrijke spelers in ons cliënteel. Als je samen met je hele team je energie in hen steekt, dan haal je daar ook meer voldoening uit. Zo blijf je klantgericht werken, hoor je wat de echte noden en behoeften van je klanten zijn en draagt de mond-aan-mond-reclame bij tot jouw groei”, zegt Geert Van Impe.

“Grote voertuigenparken geven wij, naar het voorbeeld van de truckafdeling, de mogelijkheid om te functioneren als een geautoriseerde werkplaats en servicepartner. Maar, je moet ook kunnen terugvallen op een betrouwbaar product waarvoor je kan rekenen op een performante naverkoopdienst. Wij investeren bijgevolg ook in de opvolging van onze after sales-medewerkers. Zij moeten niet alleen voldoende onderlegd zijn, zij moeten ook voorbereid zijn op de technische uitdagingen die eraan komen. Zo wordt er permanent geïnvesteerd in de toekomst om ook de jonge garde klaar te stomen.”

Dealers integreren in je service- en verkoopkanaal

“Wij zijn als invoerder zeer snel gegroeid van 50 naar 150 tot 200 bussen per jaar. Dat is heel leuk maar het betekent ook dat je jouw organisatie moet aanpassen aan die exponentiële groei. Aanvankelijk was alle technische ondersteuning gecentraliseerd in Kobbegem en werd er regelmatig geïnvesteerd onder impuls van een directie die het busverhaal onvoorwaardelijk ondersteunt. Nu hebben wij bijkomende filialen in Wommelgem, Doornik, Courcelles en Neufchâteau en kunnen busklanten ook terecht bij 24 privé MAN Servicepartners. Sommigen onder hen, zoals Vantieghem in Zwevegem, Neyt in Lokeren, Frederix in Paal en De Laak in Thimister, beschikken over een uitgebreide busafdeling maar ook andere servicepartners krijgen steeds meer bussen en autocars in hun garage”, vervolgt Geert Van Impe.

“In het begin is er enigszins een spanningsveld want je bouwt een netwerk uit omdat je verkoopvolume flink is gegroeid en je jouw klanten klantgericht wil ondersteunen. Maar, je rekent er wel op dat het rendeert voor dealers die jou hierin hebben gesteund en die jou willen helpen bij onderhoud en herstellingen. Ondertussen ben je zodanig gegroeid en kan je het netwerk mee inschakelen in je verkoopstrategie.

Dienstenpakket, opleiding en service creëren vertrouwen

MAN dankt zijn succes in België, volgens Geert Van Impe, ook aan investeringen buiten de verkoop en de technische ondersteuning. MAN Services is bijvoorbeeld een heel dienstenpakket voor bus- en autocarbedrijven. Naast een ‘after sales portal’, faciliteiten om originele onderdelen te kunnen bestellen, krijgt de klant toegang tot de MAN Academie, een trainingscentrum voor mecaniciens en chauffeurs. “Door de betrokkenheid van mecaniciens en chauffeurs te verhogen, krijg je ook hun vertrouwen en creëer je een goede basis voor een hecht partnership, waarin iedereen meedenkt en bijdraagt tot het succesverhaal. Met de twee jaar geleden gelanceerde MAN Lion’s Coach en de nieuwe MAN Lion’s City Efficient Hybrid, die wij nu in 12 en 18 meter variante voorstellen op Busworld 2019 schrijven wij een nieuw hoofdstuk in dat verhaal. Vanaf 2020 komen daar de elektrisch aangedreven MAN Lion’s City E bij evenals de mini- en midibus-uitvoeringen op basis van de MAN TGE ”, licht Geert Van Impe toe.

De geplande, significante, uitbreiding van het steunpunt in Kobbegem voorziet bijkomende onderhoudsplaatsen voor bussen en autocars evenals een banden- en glasservice. De toekomst is dus duidelijk verzekerd.

Meer weten over de voertuigen van MAN? Lees de rij-impressies van onze instructeurs: