MAN staat zijn mannetje

Rij-impressie met FCBO-instructeurs

Instructeurs Filiep Houthoofdt en Danny De Wilde trokken naar Kobbegem om de MAN Lion’s Coach aan een doorgedreven testrit te onderwerpen. Het startpunt bevond zich aan het Atomium, straks het decor voor Busworld 2019. Om met de deur in huis te vallen… deze generatie Lion’s Coach beloog ons niet. Mooi design, warm en comfortabel interieur en de aller recentste technologie aan boord en onder de motorkap. De gewaagde zwarte achterzijde benadrukt de ingeslagen weg inzake design.

Deel dit artikel met uw collega's

EEN FRAAIE CHAUFFEURSERVARING

Voor de chauffeur is de nieuwe Lion’s Coach een gedroomde werkplek.


  • Hij beschikt over individuele klimaatregeling, een grote en verwarmde zijruit en praktisch geplaatste 12-volt en USB-aansluitingen.
  • Het display oogt bijzonder mooi en alle meest noodzakelijke knoppen zijn binnen handbereik, net als de tachograaf.
  • Ingebouwd in het dashboard zit een naar afmetingen en gewichten instelbare gps met touchscreen die heel snel corrigeert bij het overslaan van een commando.
  • Er is aandacht besteed aan een ergonomische bestuurdersstoel die zich gemakkelijk laat afstellen.


Minpunt hier is dat hij niet kan zwenken om het in- en uitstappen te vergemakkelijken. Er is opbergruimte met een eerder kleine afsluitbare locker naast de bestuurder. De chauffeursmicrofoon is zoals bij de meeste autocars bevestigd aan de zetel. Frigo, keuken en toilet zijn afsluitbaar vanop de chauffeurspost. Maar… waar is het noodzakelijke vuilbakje naast de bestuurders?

Gevoel achter het stuur


De Lion’s Coach heeft een korte draaicirkel al stuurt deze MAN, naar onze testrijders hun gevoel, iets stroever dan zijn soortgenoten. Het instelbaar en multifunctioneel stuur ligt goed in de hand en alle info, zoals onder meer het verbruik, is makkelijk op te roepen. Eenvoudige opdrachten kunnen ook stemgestuurd worden gegeven.


De spiegels bieden voldoende zicht en de achteruitrijcamera is secuur. Toch ontneemt het neergelaten zonnescherm, ondanks de uitsparing, deels het zicht van de bestuurder in de rechterspiegel. MAN laat de kans liggen om met een bijkomende derde spiegel aan de rechterarm het zicht op de dode hoek aanzienlijk te verkleinen.

TOPCOMFORT VOOR DE PASSAGIERS

Het comfort voor de passagier is van hoge kwaliteit en beantwoordt hiermee aan de meest veeleisende klanten.


  • Het geluid van de motor is nauwelijks waarneembaar binnenin.


  • De autocar veert niet alleen heel zacht, de zetels zijn van voortreffelijke kwaliteit en bieden een goede steun. Een comfortabel detail zijn de verstelbare hoofsteunen. Iedere passagier beschikt over een USB-aansluiting en een smartphonehouder. MAN biedt vier soorten zetels aan met als top of the bill de Exclusivo Plus serie.


  • De service units hebben LED-verlichting en een blaasmondje. Ieder paar passagier heeft een aparte luidspreker die naar wens kan worden uitgeschakeld.


  • Filiep en Danny hadden een dubbel gevoel bij de afwezigheid van een cd- en dvd-speler. Alles gebeurt via een USB-aansluiting die geluid en beeld naar de monitoren kan sturen, er worden echter geen films verkocht op USB-stick. Wifi is er niet aan boord maar de bekabeling ligt er wel, net zoals de drie antennes op het dak. Wie later beslist wifi te installeren hoeft enkel een 4G-router te kiezen of een mediarouter met een grote hoeveelheid films, muziek en games.


  • In het gangpad ligt tapijt, met de fijne ribbel misschien wat moeilijker te onderhouden, en onder de zetels vinyl met houtmotief. Dit geeft de wagen een stijlvolle en warme aanblik. Het zwarte decoratief plaatje aan het bagagerek versterkt die indruk, net als de indirecte LED-verlichting over de hele lengte van de touringcar, die bovendien automatisch gaat dimmen bij vertrek zodat er voor de chauffeur geen weerkaatsing in de voorruit is. Veiligheid troef. De verwarming gebeurt in twee zones en is vrijwel geruisloos.

De MAN Lion's Coach volgens Geert Van Impe, Sales Director Bus&Coach bij MAN. Beluister zijn visie op de toekomst.

KRACHTIG MAAR ZUINIG

Het testexemplaar beschikte over enkele extra toeters en bellen waaronder een centrale stofzuiger die door de chauffeurs zeker op applaus zal worden onthaald.


  • Het 12 meter lange demovoertuig was uitgerust met een 420 pk sterke 6-cilinder met een max. koppel van 2.100Nm. Voor drieassers is er ook een krachtbron van 500 pk. De motorkracht wordt naadloos via de 12 versnellingen tellende TipMatic op de achteras overgebracht (een ZF 6-traps volautomaat is ook beschikbaar), die eveneens handmatig kan worden bediend. De versnellingsbak schakelt automatisch naar de meest optimale versnelling bij het gebruik van de attente retarder. De “kickdown” reageert alert maar kan niet worden aangewend wanneer dit rijtechnisch niet noodzakelijk blijkt te zijn, een slimme vondst.


  • Helemaal verfijnd rijplezier bij het gebruik van de Adaptive Cruise Control, instelbaar inzake volgafstand en snelheid maar vooral subtiel werkend om het comfort van de passagiers niet te belemmeren.


  • De EBA (Emergency Brake Assist) begint zonder aarzeling zelfstandig te remmen wanneer er plots een obstakel opduikt, haast onmisbaar in de huidige verkeerschaos. De gps-gestuurde Efficient Cruise in combinatie met de Efficient Roll zijn absolute blikvangers in gebruik maar vooral in verbruik.


  • Bij de afdalingen in ons traject verscheen het ECO-symbool meermaals op het display en één oog op de toerenteller toonde aan dat de motor in vrijloop draaide, zonder dat de ingestelde snelheid in de afdaling overschreden werd. Het systeem zet zichzelf schokloos buiten werking wanneer motorkrachtopnieuw noodzakelijk is. Dit moet hoe-dan-ook een aanzienlijke besparing opleveren.


  • Verbruiksgewijs bleef de teller na de test op net iets meer dan 27l/100km, bij de gekozen route en in combinatie met de verkeersdrukte een voortreffelijk resultaat.

(+) Pluspunten

- Ergonomische stuurpost

- Passagierscomfort

- Degelijke afwerking

- Prijs-kwaliteitverhouding


(--) Minpunten

- Beperkt zicht in spiegels bij neergelaten zonnescherm

- Plaatsing micro voor de gids

- Afwezigheid DVD-speler

BESLUIT


De Lion’s Coach straalt kwaliteit en degelijkheid uit. Alle hulpsystemen zitten op de wagen en hebben als voordeel dat ze de ongelijkheid in rijstijl tussen de chauffeurs weggomt en het comfort voor chauffeur en passagiers sterk verhoogt. Wie voor de Belgische configuratie kiest krijgt een haast volledig toegeruste wagen. Drie camera’s, twee koelkasten, koffiehoek, trekhaak, verwarmde voorruit, gps, skibakhaken, centrale koffervergrendeling, twee monitoren van 19 inch…. Allemaal standaard, je kan nog nauwelijks een optie kiezen. Hier kunnen de bestuurder, de passagiers en de ondernemer alleen maar gelukkig mee zijn.