Lion’s City benadert de touringcar

Rij-impressie met FCBO-instructeurs

Op Busworld in oktober in Brussel toont MAN in Belgische première de volledige nieuwe Lion’s City, de 4de generatie van de lijnbus. Op onze kennismakingsdag met MAN reden onze instructeurs met de 3de generatie van de Lion’s City in een TEC-uitvoering. Het is duidelijk dat de Lion’s City het comfort van de touringcar stilaan benadert. De trip in Brussel overtuigde de instructeurs van het gebruiksgemak en de wendbaarheid van het voertuig. Soepel en aangenaam om te rijden, luidde het.

Deel dit artikel met uw collega's

Welke ervaring hadden onze rijinstructeurs?

Pascale Verdoy, rijinstructeur voor Wallonië, vond het management van de Lion’s City best ok, net als de gemakkelijke toegang en de correcte afwerking van de deuren. Ook het brandblussysteem in de motor en het eenvoudige dashboard spraken haar geweldig aan. De aanpassing van de chauffeursstoel, het te vlug opspringen van de lichten in het dashboard (net een kerstboom bij heldere hemel) en het blokkagesysteem bij niet-sluitende deuren stipte ze aan met een minstreepje.

Eveneens positief waren de drukknoppen die de snelheid van de bus tot 30 of 50 km/h limiteren. Een conclusie die de andere instructeurs Geert Aerts en Patrick Knierim met haar deelden. Ze hadden de drukknoppen wel graag op het stuurwiel gehad.

Beiden vonden het dashboard sober, maar heel functioneel. Eveneens aangestipt met een plus was het bereik van de micro tot buiten de bus en de dubbele achteruitkijkspiegel, elektrisch af te stellen.

De Lion’s City vandaag: een comfortabele OV-bus.

Bereikbaarheid

Geert en Patrick noteerden verder als positief de gemakkelijke bereikbaarheid van het reservoir van de vloeistof voor de ruiten in tegenstelling tot dat voor de koelvloeistof, dat veel te hoog staat. De AdBlue- en dieseltanks daarentegen zijn wel gemakkelijk bereikbaar. Bijzonder pluspunt voor beide instructeurs is dat de motor na vier minuten stationair draaien stil valt. Dat komt het verbruik ten goede.

De extra’s

  • De bus had ook USB-stopcontacten aan iedere zitplaats maar vanaf de middendeur. De bedoeling is duidelijk: de passagiers zo vlug mogelijk laten doorschuiven naar het achterste gedeelte. Of alle passagiers dit zo zullen begrijpen is een andere vraag.


  • Handvaten zijn er voldoende, de stoelen met gerecupereerd leder sluiten goed aan.


  • De instructeurs vonden ook de mogelijkheid voor de chauffeur om de halteaanvraag uit te zetten een pluspunt. Op die manier ontneem je liefhebbers van “belleketrek” vlug hun speelplezier.
  • De bus biedt plaats aan 90 passagiers, daarvan 38 zittende, en 1 chauffeur. Doordat de bus op aluminiumvelgen rijdt, biedt hij plaats aan één extra persoon.


  • Op de vloer ligt een stijlvolle parketimitatie. De motor is vrij stil, enkel bij snelheden hoger dan 96 km gromt de motor als een gepensioneerde Harley Davidson. Maar ja, wanneer rijdt een lijnbus harder dan 96 km?


  • Op het moment van onze test wees de thermometer 35 graden aan. De airco werkte afdoend, maar we zaten wel maar met vier personen op de bus. Bij een volle bus wordt het bij hoge temperaturen misschien puffen…