BlaBlaBus wil Europa veroveren

Op 17 juni reed de eerste BlaBlaBus van Amsterdam via Brussel naar Parijs. Daarmee werd de overname van OUIBUS door BlaBlacar afgerond. De volledige transformatie van de SNCF-dochter in BlaBlaBus zal dan vóór eind 2019 rond zijn. Car & Bus e-zine reed een stukje mee, de gelegenheid om Audrey Wolfovski, Country Manager France & Benelux te interviewen.

Deel dit artikel met uw collega's

Audrey Wolfovski,

Country Manager France & Benelux

BlaBlaCar is in Nederlandstalig België nauwelijks bekend. Kunt u uw bedrijf even voorstellen?

Audrey Wolfovski: Met meer dan 70 miljoen gebruikers in 22 landen brengt BlaBlaCar de grootste carpoolgemeenschap ter wereld samen. Het platform brengt bestuurders met vrije zitplaatsen en passagiers die in dezelfde richting reizen met elkaar in contact. Ze delen een reis en de bijbehorende kosten. Met de integratie van bussen op middellange en lange afstand en carpooling op korte afstand in het platform wil BlaBlaCar de referentiemarkt voor gedeelde mobiliteit op de weg worden. Overal waar een weg is, is er een BlaBlaCar, gemakkelijk, veilig en milieubewust. Onze grootste markten zijn Frankrijk, Polen, Italië en Spanje.

Waarom had BlaBlaCar interesse voor de overname van Ouibus?

Audrey Wolfovski : In feite hebben we twee aanvullende netwerken. De ongeveer 12 miljoen BlaBlacar-passagiers zitten niet op dezelfde routes als die van OUIBUS. De BlaBlaCar-gebruikers zitten meestal op dwarsende assen waar minder grote capaciteit nodig is maar op de grote assen is er meer vraag dan wij aanbod kunnen genereren. Ons voorafgaandelijk onderzoek gaf aan dat het dezelfde gebruikers zijn, maar met verschillende gebruiksscenario's. Dit werd ook snel bevestigd zodra de integratie van het OUIBUS-aanbod verscheen op het BlaBlaCar-onlineplatform, waarmee uiteraard gebruikersprofielen kunnen worden berekend en een dienovereenkomstig het aanbod kan worden aangepast.

Tot op heden had het OUIBUS-netwerk ongeveer 200 opstapplaatsen, meestal van stad tot stad, terwijl de BlaBlaCar een piek van 250.000 heeft. Het is de complementariteit van beide vervoerwijzen die ons de stap naar OUIBUS heeft doen zetten. Onze filosofie blijft echter hetzelfde: vervoer aanbieden van A naar B waarbij een overstap niet alleen van auto naar auto maar ook van auto naar bus of omgekeerd mogelijk is, eventueel aangevuld met nog andere vervoersmodi.

De eerste rit tussen Amsterdam en Parijs via Brussel wordt gereden door een Poolse onderaannemer. Gaan jullie niet de voorkeur geven aan lokale bedrijven die dichtbij staan in geval van defect en waarvan de chauffeurs ook de taal van de reiziger spreken? Hoe ervaren de contractanten van OUIBUS de overgang naar BlaBlaBus?

Audrey Wolfovski : We respecteren alle contracten van OUIBUS, maar we onderhandelen opnieuw met de uitvoerders volgens een principe van het delen van inkomsten, en dat hangt allemaal af van hun risicobereidheid. Die bereidheid blijkt groter in Oost-Europa. Vergeet echter niet dat Polen onze grootste BlaBlaCar-markt is. Hun chauffeurs zijn even goed opgeleid en hun voertuigen zijn van dezelfde constructeurs afkomstig. De prijs is wel doorslaggevend. We vragen enkel dat de chauffeurs Engels kunnen spreken, meer talen is een pluspunt.

Door de fusie tussen BlaBlaCar en OUIBUS vermindert vandaag (na het overkopen van Eurolines door Flixbus) de markt van het langeafstands-busvervoer tot twee spelers. Hoe bekijkt u deze rechtstreekse concurrentie?

Audrey Wolfovski : Vanaf deze zomer, zullen we nieuwe buslijnen lanceren in Duitsland, Frankrijk, België en Nederland. In deze landen is er naast FlixBus, dat deze markten volledig domineert, voldoende ruimte voor ons.

Tegelijk zullen we nieuwe verbindingen openen in Polen en Italië en gaan we BlaBlacar en BlaBlaBus gecombineerd aanbieden in Spanje en Groot-Brittannië op lokale routes. Ook Frankrijk zal een dichter netwerk krijgen.

Wat kan de markt verwachten van de harde concurrentie tussen u en FlixBus?

Audrey Wolfovski : Het is zeker dat we een tijd van sterke prijsagressie mogen verwachten. We moeten absoluut voet aan de grond krijgen en marktaandeel veroveren. Aan de ene kant zullen er daarom lagere prijzen zijn, maar aan de andere kant verhoogt de vullingsgraad nu al met een gunstige 10 %. We zijn overtuigd van de positieve synergie tussen onze twee aanbiedingen.

De rentabiliteit van het langeafstands-busvervoer is nog steeds negatief en agressieve prijsdalingen zullen het niet beter maken, hoe ziet u de toekomst?

Audrey Wolfovski : Toegegeven dat de sector vandaag niet winstgevend is, in tegenstelling tot ons aanbod BlaBlaCar-lange afstand. Voorlopig zal de winstgevende poot BlaBlaCar samen met onze derde poot, het BlaBlaLines (aanbod voor woon-werkverkeer n.v.d.r.), de verliezen van BlaBlaBus moeten opvangen maar wij bekijken ons mobiliteitsaanbod nu als één geheel. Op middellange termijn geloven wij dat de vraag nog meer moet toenemen dan het aanbod.

Jongeren maken het overgrote deel uit van ons cliënteel, ze consumeren mobiliteit op een hele andere manier dan hun ouders. Dat zal alleen maar toenemen. En hoewel het een beetje vroeg lijkt om te voorspellen hoe deze markt zal evolueren, verwachten we dat carpoolen zal worden gekozen voor de kortere afstanden, terwijl de bus zich al bewijst op de langere afstand. Voor nu richten we ons op het vermengen van twee culturen. Dat is ons businessmodel.

De BlaBlaBus-routes:

  • Brussel – Parijs
  • Brussel – Rijsel
  • Brussels Airport – Brussel – Rijsel- Paris CDG – Parijs
  • Luik – Leuven – Brussel – Parijs
  • Amsterdam – Rotterdam – Brussel – Parijs
  • Amsterdam – Utrecht – Brussel – Parijs
  • Amsterdam – Antwerpen – Rijsel – Parijs
  • Amsterdam – Rotterdam – Antwerpen – Parijs
  • Amsterdam – Den Haag – Rotterdam – Brussel – Londen
  • Amsterdam – Utrecht – Antwerpen – Brugge – Londen