EXPERTENPANEL: wat met de cruise control?


Alert blijven rijden is essentieel

Deel dit artikel met uw collega's

ONZE FCBO-EXPERTS

Pascale Verdoy

Patrick Knierim

Danny De Wilde

Filiep Houthoofdt

Geert Aerts

Autocarchauffeurs moeten de ingebouwde cruise control kunnen en durven gebruiken. Wel moeten zij even attent blijven rijden met zowel de klassieke als de intelligente snelheidsregelaar. Dat is de mening van de FCBO-experten.

Dit e-zine brengt een artikelenreeks waarin een expertenpanel – samengesteld uit vijf FCBO-instructeurs – hun visie geven op onderwerpen die leven bij bus- en autocarchauffeurs.

Varianten

Bij de cruise control moet men een onderscheid maken tussen de klassieke snelheidsregelaar en de nieuwe toepassingen zoals de ‘adaptive cruise control’ of ‘intelligent cruise control’. Laatst genoemde varianten bouwen verder op de bestaande cruise control. Door een ingebouwd detectiesysteem meten ze de afstand tot de voorligger en passen ze de snelheid aan, om een kop-staart-aanrijding te vermijden.

Cruise control vervangt geen chauffeur

De cruise control blijft een rijhulpsysteem dat chauffeurs moeten durven gebruiken. Sommigen schakelen de cruise control bij mooi weer in op de klassieke lange, rechte trajecten. Anderen gebruiken het in vrijwel alle verkeers- en weersomstandigheden.

Toch blijkt dat enkele chauffeurs na het activeren van de cruise control minder aandachtig zijn. Vanuit dat oogpunt is het belangrijk dat chauffeurs in het kader van de Code 95-bijscholing worden opgeleid om beter te leren rijden met een snelheidsregelaar.

Geïntegreerde afstandsdetectie maakt het verschil

Chauffeurs moeten beseffen dat de cruise control automatisch en veel sneller reageert dan wat zij ooit kunnen doen. De afstand tot de voorligger behouden blijft belangrijk. Zeker bij de klassieke cruise control zonder geïntegreerde afstandsdetectie. Bij het rijden in colonne bijvoorbeeld kan onvoldoende afstand houden problemen geven. Het volstaat dat de eerste chauffeur zijn cruise control heeft ingesteld op 98 km/u, en de volgende chauffeur de snelheid beperkt tot 99 km/u. Wanneer de eerste autocar plots moet remmen, is de kans reëel dat het tweede voertuig er op inrijdt bij een onvoldoende tussenafstand.

Bij druk verkeer en minder gunstige weersomstandigheden is het zaak om de ingestelde snelheid aan te passen. Je kan die wijzigen naar 80 km/u, 70 km/u of zelfs 40 km/u. Daardoor rijd je automatisch tegen een meer constante snelheid. Dat is comfortabeler.

Bij het rijden aan constante snelheid, zal het brandstofverbruik bij een klassieke cruise control hoger liggen. De motor wil die snelheid immers aanhouden, ook bij een afdaling. Intelligente snelheidsregelaars daarentegen worden gekoppeld aan de gps. Ze passen de snelheid aan volgens het wegbeeld en houden rekening met het uitroleffect.

CONCLUSIE VAN DE EXPERTEN


De laatste technologische evoluties maakten van de cruise control een zeer handig rijhulpsysteem. Het anticipeert sneller op gevaarlijke situaties. Toch vervangt de cruise control de professionele chauffeur niet. Hij/zij moet in alle omstandigheden aandachtig blijven. Er bestaan verschillende types van cruise control, die elk op de juiste manier gebruikt moeten worden. Het is belangrijk dat de chauffeurs worden opgeleid om deze types nog beter onder te knie te hebben.