Nieuw atelier voor Voyages Degrève in Ath

Een logistieke, ecologische en ergonomische investering

In volle coronacrisis heeft Voyages Degrève in Ath in april een nieuw mechanisch atelier ingehuldigd dat eveneens uitgerust is met een carrosserie-eenheid. Een investering waar Yannik Balcaen, eigenaar van het bedrijf met een vloot van 90 voertuigen, nog geen moment spijt van heeft gehad ondanks de huidige vermindering van zijn activiteit.

Deel dit artikel met uw collega's

De hefbruggen, die ervoor zorgen dat de technici zeker in een comfortabele houding kunnen werken

700m² waar goed over nagedacht is

Yannik Balcaen van Voyages Degrève is nog geen beetje trots om ons in zijn nieuwe kleinood rond te leiden. “Ons vroegere atelier was echt te oud geworden”, zo legt hij ons meteen uit. “Bij het ontwerpen van dit nieuwe atelier, hebben we over alles grondig nagedacht. We wilden een moderne, comfortabele en ecologische bedrijfsinstallatie. "

"De muren en het dak zijn volledig geïsoleerd, er is natuurlijk licht in overvloed, aangevuld met LED-verlichting met aanwezigheidsdetectie. De verwarming op stadsgas is ook uitgerust met intelligente sensoren die de installatie uitzet als er een deur te lang blijft openstaan. We hebben de installatie uitgerust met 3 citernes van 25.000 liter water, met name voor het schoonmaken van de voertuigen. Op het dak ten slotte is alles voorzien om er zonnepanelen op te kunnen plaatsen.”

Aan de zijgevel van het atelier is een ruim laadperron ondergebracht dat overdekt is voor het comfort van de passagiers.

Een kwaliteitsvolle bedrijfsinstallatie

Met een hoogte van meer dan 6 meter vormt dit nieuwe atelier het werkkader van drie technici. Yannik Balcaen: “Een van de hoofddoelen van deze investering bestond uit het bieden van een kwaliteitsvolle bedrijfsinstallatie aan onze technici. Dit is de reden waarom we hebben gekozen voor het plaatsen van twee hefbruggen in plaats van de traditionele werkkuilen. Hierdoor heeft elke arbeider de mogelijkheid om de voertuigen, zelfs de dubbeldekkers, te plaatsen op een hoogte aangepast aan zijn lichaamslengte. Bovendien moeten ze niet meer in een werkkuil afdalen met zwaar materiaal of werken in een slecht verlichte omgeving. We investeren heel veel in ons personeel door hen opleidingen te bieden. Dit aangenaam werkkader heeft dus ook tot doel om hen aan ons te binden”, gaat hij verder.

Erkend hersteller

Naast deze ergonomische aspecten voor het personeel, biedt het atelier ook absoluut logistieke voordelen. “Met dit nieuwe atelier zijn we niet langer afhankelijk van de planning van de ateliers van de constructeurs”, vertelt Yannik. “Zo moeten we niet meer een voertuig voor soms wel twee werkdagen missen omwille van een zeer kleine herstelling. Zelfs onder garantie. Wij zijn immers erkend door Van Hool en binnenkort ook door Mercedes. Omdat de constructeurs de herstellingen alsmaar meer willen uitbesteden, betalen zij ons zelfs voor de herstellingen onder garantie die wij in hun plaats uitvoeren.

We koesteren echter geenszins de ambitie om een servicepunt te worden. Hoogstens zullen we een collega uit de buurt met pech uit de nood helpen. Deze installatie is in de eerste plaats voor intern gebruik. Zij laat ons toe het onderhoud van onze voertuigen te plannen naargelang hun rittenplan, wat een ontegensprekelijk voordeel oplevert. En last but not least, we kunnen er ook mee scoren bij het inschrijven op aanbestedingen.”

Yannick Balcaen is trots op zijn nieuwe atelier, dat hen de autonomie biedt zodat ze niet langer afhankelijk zijn van de planning van de ateliers van de constructeurs.