Ondernemers bouwen hun bussen om tot mobiele testlabo’s

Meten is weten. Dat is nog maar eens gebleken tijdens de coronacrisis. Terwijl de bus- en autocarsector in een diepe winterslaap viel, bleven de ondernemers niet bij de pakken zitten. Met omgebouwde testbussen hielpen ze onder anderen mee de gezondheidscrisis de baas te kunnen.

© Jan Van der Perre

Deel dit artikel met uw collega's

Weidel Tours en UZ Gent testen in scholen en rusthuizen

Wanneer in oktober 2020 de bevolking eindelijk op grote schaal kan getest worden op het COVID19-virus, beslist zaakvoerder Tim Tfelt van Weidel Tours in Sleidinge om een van zijn bussen om te bouwen tot een testbus.

“Onze Sleepliner stond in de stelplaats al een half jaar stof te vergaren. Het was geen grote ingreep om de slaapcouchettes om te bouwen tot medische kabinetten met vaste tussenwanden. Met die bus reden we naar bedrijven om op locatie bij personeel sneltesten af te nemen,” licht Tim Tfelt het initiatief toe. “Onze chauffeur deed de administratie. Een zelfstandige verpleegster voerde de testen uit. Binnen het kwartier kenden we het resultaat.” Dagelijks werden er zo’n 150 à 200 sneltesten uitgevoerd. Zo spoorden ze elke dag 5 à 6 personen met een asymptomatische besmetting op.

Iedereen tevreden, zou je denken. “Maar we hadden de overheid in snelheid gepakt. Hoewel er een gebrek aan capaciteit in de testlabo’s was, werden we langs alle kanten tegengewerkt,” kijkt Tim Tfelt vandaag terug. Na twee weken mocht de sneltestbus niet meer uitrijden in afwachting van een wettelijk kader. “Nochtans was de vraag groot. We waren klaar om nog meer bussen om te bouwen. We hadden plannen om met collega’s samen te werken. Ik ben ervan overtuigd dat we na een maand twintig testbussen hadden kunnen laten rijden.” Het was een mooie compensatie geweest voor een bedrijf waar 80% van de normale omzet weggesmolten was.

Vanaf eind januari stelde Weidel Tours testbussen ter beschikking van UZ Gent. Het autocarbedrijf rijdt de omgebouwde bussen nu naar scholen, rusthuizen of gevangenissen. Daar voert personeel van het UZ de PCR-testen uit. Ook toen de vaccinatiecampagne van start ging, zag Tim Tfelt kansen voor de bussector. “We deden een voorstel om met een vaccinatiebus op locatie te gaan vaccineren. Onze bussen zouden flexibeler inzetbaar zijn,” deeltde zaakvoerder van Weidel Tours. Tot vandaag wacht hij op een antwoord van de overheid.

Mandel Car rijdt met een mobiel labo door Frankrijk

Ook Mandel Car sprong op de kar. Zo groot was die stap niet voor het familiebedrijf uit Izegem. “Met een medicar met bedden voor andersvaliden en een showcar voor een zetelproducent hadden we al ervaring met het ombouwen van bussen voor specifieke doelgroepen,” zegt Pieter-Jan D’Eigens van Mandel Car. De busondernemer liet een autocar ombouwen door Vantieghem Bus & Coach in Zwevegem. Naast het herinrichten van de binnenruimte in de compartimenten, zijn ook de twee koelkasten cruciaal. Na de afnames moeten de testen immers koel bewaard blijven om ’s avonds naar het labo gevoerd te kunnen worden. De bus werd vervolgens als mobiel testlabo ingeschakeld door Eurofins, een overkoepelende groep van kleinere labo’s. De exploitatie is handen van Mandel Car. Het labo is verantwoordelijk voor het medische gedeelte.

“In januari konden we de eerste bus in België laten rijden. Daarna volgden er één bus voor Nederland en drie bussen voor Frankrijk,” zegt Pieter-Jan D’Eigens. De chauffeur staat in voor het onderhoud en het reinigen van de bus. Omdat hij na de testdag nog moet doorrijden naar het labo, zijn het lange dagen voor hem. Toch zijn we blij dat we onze chauffeurs op deze manier aan het werk konden houden. Ook voor Mandel Car was het een welgekomen samenwerking. Om het rendabel te houden werkten we met contracten van zes maanden. Je kunt geen bus ombouwen voor drie weken,” besluit de zaakvoerder van Mandel Car.

De Polder bouwt lijnbus om tot testbus

In oktober 2020 bouwde Autocars De Polder uit Antwerpen de oude lijnbus 1301 om tot een COVID-19-testbus. Sindsdien rijdt het voertuig in opdracht van UZ Antwerpen rond in de provincie Antwerpen om ter plaatse coronatesten uit te voeren. Acht maanden later is het aantal testbussen zelfs opgevoerd tot vijf.

“Toen we de vraag kregen om een bus voor een mobiele testlabo ter beschikking te stellen, hebben wij die meteen positief beantwoord. In dergelijke crisis vonden we het onze plicht om te helpen waar we konden,” legt algemeen directeur Patrick Bral van De Polder de samenwerking uit. “De Polder levert de bussen en de chauffeurs. UZA zorgt voor de administratieve afhandeling. Altrio Thuisverzorging neemt de testen af.”

© De Polder

© Jan Van der Perre

De ombouw van de bus nam De Polder zelf voor haar rekening. De bus wordt in drie compartimenten ingedeeld. De chauffeur zit in een volledig afgescheiden ruimte. In het middengedeelte worden enkele stoelen weggenomen en een tafel geïnstalleerd voor de administratie, samen met een koelkast om de stalen te bewaren. “We moesten vooral voldoende verluchting, verwarming en verlichting voorzien en een bedrijfszekere energievoorziening. Vooral de koelkast moest altijd kunnen blijven koelen.”

“Onze chauffeurs hebben van de testbussen mee een succes gemaakt. Uiteindelijk bezitten zij de beste kennis van de wegen en het verkeer in Antwerpen, zodat we de bussen snel ter plaatse kregen. We hebben de bussen ook als prioritair voertuig laten erkennen. Op die manier konden we op sommige dagen tot 3000 testen afnemen,” aldus Patrick Bral. De directeur is vooral fier dat De Polder op deze manier heeft kunnen meewerken aan de strijd tegen COVID-19. “Financieel heeft dit ons geen voordeel gebracht. Laat ons zeggen dat we uit de kosten zijn. Daar kunnen wij mee leven.”