Vele autocars staan nu stil, maar niet de autocarondernemers!

Vernieuwende ideeën uitproberen

Deel dit artikel met uw collega's

De FBAA publiceerde vorig jaar op haar Facebookpagina regelmatig getuigenissen van autocarondernemers, over hun ervaringen tijdens de COVID-19 crisis. Die werden geïllustreerd door drone-beelden van hun stilstaande voertuigenpark. De crisis is er nog steeds, maar de ondernemers zijn niet bij de pakken blijven zitten. Wel integendeel. Ze passen zich aan en proberen nieuwe ideeën uit. Hier volgt een selectie van hun getuigenissen.

Nieuwe bestemmingen uitzoeken

David De Vriendt - Reizen De Vriendt - januari 2021

“Toen deze beelden midden mei genomen werden, stonden bijna alle bussen stil, iets wat wij in die (normaal gezien drukke) periode nog nooit hadden meegemaakt."

"Omdat wij ook niet bij de pakken wilden blijven zitten, zijn wij intussen ook blijven doorwerken aan de ontwikkeling van onze reisfolder voor 2021. Bij het opmaken van onze brochure hebben wij goed nagedacht over welke bestemmingen in deze nieuwe tijden beter in de markt liggen. Zo hebben wij o.a. verre bestemmingen (die niet op 1 dag rijden kunnen bereikt worden) dit jaar grotendeels achterwege gelaten.” Half december was onze nieuwe reisfolder klaar. Deze werd goed onthaald door onze klanten. Wij mochten onmiddellijk heel wat boekingen noteren voor onze reizen, maar die boekingen zijn jammer genoeg grotendeels stilgevallen sinds onze regering de huidige maatregelen heeft verlengd tot 1 maart."

"Nu is het bang afwachten en hopen dat de cijfers binnenkort terug de goede kant opgaan (als er genoeg gevaccineerden zijn). Onze hele sector heeft echt nood aan een heropstart vanaf april. Met die datum in gedachten hebben wij ook onze reizen voorzien. Van alle reizen die vorig jaar zijn kunnen doorgaan, zeiden de passagiers dat ze blij waren dat ze nog eens konden weggaan. We merken ook nu dat heel wat van onze klanten er echt naar uitkijken om terug met ons op reis te kunnen gaan." "Laat ons hopen dat wij dit verschrikkelijke virus binnenkort echt klein gaan krijgen en wij onze klanten terug gaan kunnen geven waar wij het beste in zijn : een deugddoende vakantie onder vrienden!"

Versterkingsritten zijn belangrijk voor de chauffeurs

Jos Croonen van Kroon Reizen - januari 2021 “Het opnieuw starten van schoolvervoer was voor ons een pluspunt aangezien onze belangrijkste klanten de scholen blijven. Als dat zo blijft, dan zien we de toekomst hoopvol in.” “Uiteindelijk mogen we nu blij zijn dat we ook De Lijn aan het helpen zijn. Dat geeft wat werk voor de touringcars en verloopt heel goed. Wij zetten momenteel drie voertuig in en we hopen dat dit ook nog even zo zal blijven. Rijden voor De Lijn is vooral heel belangrijk voor de chauffeurs die zo lang thuis gebleven zijn. Alle vaste chauffeurs zijn terug aan het werk. De afspraak dat gemaakt werd tussen de FBAA en De Lijn dat ervoor zorgt dat de chauffeurs voltijds worden betaald, is zeer motiverend. Het is belangrijk voor hen om te kunnen blijven werken binnen het bedrijf waar ze een toekomst kunnen inzien.”

Trouwe klanten behouden

Gery Thielens van Gery Tours - oktober 2020 " We hebben gelukkig trouwe klanten die regelmatig mee gaan naar onze optredens en die elkaar kennen. Die zullen snel weer met ons willen reizen. Het is vooral belangrijk om het vertrouwen van de andere klanten opnieuw te winnen. Als dat lukt, denkt ik dat we weer met klanten op reis kunnen vertrekken. ”

Inspelen op de huidige noden

Margaux Cannaerts van Autobussen Cannaerts - januari 2021

“Een paar jaar geleden zijn wij een heel grote lijndienst verloren. We hebben ons toen daarom gefocust op woon-werk verkeer. We focussen ons nu nog meer op het personeelsvervoer aangezien telewerken het nieuwe normaal wordt. Door het telewerken verwatert de groepsdynamiek van het team. Wij wouden daar op inspelen door op onze website een teambuilding à la carte-systeem voor te stellen. Daguitstappen die gecreëerd kunnen worden met transport, catering en activiteiten. Voor elke dienst is een prijs gebonden dat organisatoren onmiddellijk in uw winkelmandje kan steken. De week erop kan hij vertrekken met de groep. Het is een uniek concept in de toeristische sector.

Om mensen aan te moedigen om toch de bus te nemen in de toekomst zijn onze bussen sinds 1 januari ook gecoated met een antivirale en antibacteriële coating-laag. Dat werd ook gecommuniceerd naar onze partners en klanten. Het doet hen plezier dat we daar mee bezig zijn. Het zijn moeilijke tijden. Innovaties en inspelen op de noden van nu zijn belangrijker dan ooit!

This video has been disabled until you accept marketing cookies.Manage your preferences here or directly accept targeting cookies

Diversiteit brengen in de diensten en geruststellen

Malik Abrighach van Belgium Limousine Services - december 2020 “Als gevolg van het telewerk, de lockdown en de rode zones is het zakentoerisme zwaar getroffen. Begin september hebben wij een minibus ter beschikking gesteld van de krant L’Echo voor hun rubriek “Wallonië onderneemt”. CEO’s ontdekten per bus de maatschappijen van het Waals Gewest. Voor de toekomst veranderen we niet van Bussiness Model. We proberen andere diensten aan de bedrijven aan te bieden. Ze moeten ervan overtuigd worden dat de voertuigen veilig zijn. Ze worden schoongemaakt voor en na elke opdracht en de lucht binnenin wordt door de daartoe voorziene systemen gezuiverd. Er is dus geen reden om de autocar niet te nemen, want op dit moment is er geen enkel vervoersmiddel dat veiliger is.”

This video has been disabled until you accept marketing cookies.Manage your preferences here or directly accept targeting cookies

Heeft ook uw bus- of autocarbedrijf een nieuw activiteit uitgewerkt tijdens de crisis?

Wij delen dat graag in dit e-zine. Stuur uw nieuwe activiteit/nieuwe aanpak naar magazine@fbaa.be en inspireer de sector.