Eerste elektrische schoolbus voor Coach Partners

Leerlingen vroegen zelf om een emissieloze bus

Deel dit artikel met uw collega's

Maandag 18 januari 2021 was een mijlpaal voor Coach Partners. Het busbedrijf voerde zijn eerste rit uit met een volledig elektrische bus. De leerlingen van Europese School Berkendael (satelliet school van de Europese school van Ukkel) mochten als eerste meerijden met het duurzame en geluidloze voertuig. “Voor ons is dit de start van een nieuw tijdperk,” zegt Bert Desmet, CEO van Coach Partners.

De opmars van de elektrische bus is niet meer te stoppen. Steeds meer vervoersbedrijven bestellen emissieloze voertuigen. Coach Partners koos bewust om snel mee op die trein te springen. “We voelen dat men dit van ons verwacht. Er beweegt veel op het vlak van duurzaam vervoer, bij de overheid en in de maatschappij in het algemeen. Als bedrijf moeten we ons daar op voorbereiden. Wij moeten klaar zijn als op dat vlak alles gaat versnellen,” zegt Bert Desmet, CEO van Coach Partners.

Initiatief van de leerlingen en ouders

Het voertuig dat in Brussel nu dagelijks leerlingen van en naar school brengt, is de eerste elektrische bus die een vaste lijn bedient. Opvallend is dat het initiatief daartoe van de leerlingen zelf kwam. Het schoolvervoer wordt bij elke van de vier Europese Scholen georganiseerd door de ouders. “De ouders en de leerlingen zijn erg actief rond duurzame initiatieven,” zegt Ivo Schmidt van de ouderraad van de Europese School in Ukkel.

“De leerlingen van de Europese school in Ukkel hebben bijvoorbeeld al zonnepanelen op de schooldaken laten installeren, met de steun van Sun for Schools. Anderzijds rijden er dagelijks al meer dan 80 bussen door de stad voor de kinderen van de school in Ukkel. Aan de busbedrijven hebben wij gevraagd om geleidelijk tegen 2025 in te zetten op elektrische voertuigen. Voor onze kinderen en de luchtkwaliteit in Brussel is dat immers vanzelfsprekend.”

Coach Partners heeft meteen op die vraag ingespeeld. “Het is simpel: wij passen ons aan de markt aan. Ik verwacht niet dat de investering van deze bus zich direct zal terugverdienen,” weet Bert Desmet. “Maar dit is niet onze eerste zorg. Wij willen nu vooral leren. Daarom zullen er binnenkort nog twee bussen geleverd worden. De grote uitdaging zal de opschaling worden. Als je tientallen elektrische bussen hebt rondrijden, dan heb je daar een nieuwe infrastructuur voor nodig, met laadplatformen, planningstools en energievoorziening. Hoe pak je dat efficiënt aan?”

Filip Malefason (L) en Marc Hansen (R) van VDL

Samenwerking met VDL

Voor de levering van de elektrisch bus ging Coach Partners het niet ver zoeken. De buren van VDL in Roeselare hebben de elektrische bus gebouwd. “Uiteraard zijn wij blij dat Coach Partners voor ons koos. Maar het is ook een slimme keuze,” zegt Filip Malefason, managing director van VDL Bus & Coach Belgium. “Als de sanitaire crisis iets geleerd heeft, is het dat globalisering niet altijd de beste keuze is. Als constructeur is het een groot voordeel om dicht bij je klanten te zitten, en omgekeerd. We ondersteunen hen op vele vlakken, tot het voorzien van de laadinfrastructuur toe. Ook na de levering van de bus heb je elkaar nodig. We bieden een echt life cycle management aan.”

Toekomst zonder uitstoot

Bert Desmet verwacht dat door op die manier samen te werken, de overstap naar een emissieloze vloot versneld kan doorgevoerd worden. “We hopen binnen twee jaar 10 à 15 elektrische bussen op de baan te hebben. Daarmee kunnen we de vraag naar duurzame voertuigen van onze klanten en de overheid beantwoorden.” aldus Bert Desmet.

Bert Desmet (L) en Yves Delaere (R) van Coach Partners

Constructeur VDL is alleszins klaar om de productie op te drijven wanneer de vraag zal aanzwengelen. “Van dit type bus hebben wij al 800 exemplaren rondrijden in 10 landen. Samen reden ze al bijna 100 miljoen kilometers. We zijn met deze bus dus niet aan ons proefstuk toe. De batterij en de actieradius kunnen wij aanpassen aan de behoefte van de klant. Deze bus bijvoorbeeld kan in het stadsverkeer gemakkelijk 120 kilometer rijden. Voor een schoolrit is dat voldoende.” Terwijl de kinderen thuis afgezet zijn, rijdt de bus naar de stelplaats om een nachtje op te laden. Morgenvroeg rijdt ze weer vol groene energie met een bende tieners vol jeugdige energie naar de Europese school.

Copyright: Plug in-icon from www.wishforge.games