DE LIJN: minder reizigers en minder ontvangsten in 2020

Deel dit artikel met uw collega's

De COVID 19-pandemie leidde vorig jaar bij De Lijn tot een inkomstendaling met 67 miljoen onder meer omdat er zo’n 60% minder ritten werden gereden. Ondertussen worden er met succes volop corona-versterkingsritten uitgevoerd. 105 busbedrijven zetten 424 touringcars in voor 850 versterkingsritten per dag.

Minder passagiers in 2020

Begin maart 2020, net voor de uitbraak van de COVID 19-pandemie in ons land, vervoerde De Lijn dagelijks nog zo’n 900.000 reizigers. Tijdens de eerste lockdown daalde dat tot 100.000, om vanaf september – met de heropening van de scholen – opnieuw te stijgen tot zo’n 400.000. Door de tweede COVID 19-golf daalde het reizigersaantal tot zo’n 350.000.

De gevoelige reizigersdaling vloeit voort uit het feit dat er zo’n 60% minder ritten werden gereden. Dat leidde tot een aanzienlijke daling van de dagelijkse ticketverkoop. 20% van de abonnementen werden niet verlengd. Het aantal nieuwe abonnementen daalde met 40%, wellicht omdat de verkoop ervan samenviel met de periode waarin de tweede COVID 19-golf zich begon te manifesteren. Dat houdt ook in dat De Lijn dit jaar zo’n 67 miljoen euro aan inkomsten moet derven.

Vlotte samenwerking met autocarchauffeurs

Om overvolle trams en bussen te vermijden, laat De Lijn dagelijks 850 versterkingsritten uitvoeren met 424 autocars van 105 bus- en autocarcarbedrijven, waarvan er slechts 23 al voor De Lijn reden. “Deze touringcars volgen de lijnbussen en stoppen ook aan dezelfde haltes. De samenwerking met de touringcarbedrijven en hun chauffeurs verliep vanaf het begin zeer vlot. Wij moeten de klanten soms nog wat meer sensibiliseren dat zij ook het tweede voertuig, de touringcar, mogen nemen”, stelde uittredend directeur-generaal Roger Kesteloot. Hij bedankte de privé-bedrijven ook voor het eerbetoon dat zij in november brachten aan de Lijnchauffeurs.

Tijdelijk of definitief afgescheiden chauffeurspost?

De chauffeursposten zijn op dit ogenblik nog steeds door een plastiekfolie afgescheiden van de passagiersruimte en reizigers kunnen tijdelijk vooraan niet in- en uitstappen. “Een volledig afgescheiden stuurpost heeft zijn voor- en nadelen, en zou in deze corona-tijd onmiskenbaar een voordeel zijn. Voor de bestelling van nieuwe voertuigen overleggen wij met de vakorganisaties of wij een afgescheiden chauffeurspost kunnen voorzien. Maar, wij willen ook het contact tussen chauffeur en klant behouden”, aldus nog Roger Kesteloot.