Mercedes-Benz levert een van zijn grootste drie bestellingen van het jaar in Europa aan het TEC

129 hybride Citarobussen doen hun intrede op de Waalse wegen

Deel dit artikel met uw collega's

Einde 2020 nam de TEC-groep zijn eerste nieuwe hybride gelede Citarobussen in gebruik in Nijvel, Luik en Bergen. In totaal zal de Waalse openbaarvervoeroperator tegen de zomer van 2021 zijn voertuigenpark uitbreiden en moderniseren met niet minder dan 129 nieuwe Mercedes-Benz-voertuigen. Dit vraagt om een gesprek met Peter de Brandt, senior sales manager bij Daimler Buses - EvoBus Belgium, en Stéphane Thiery, woordvoerder van het TEC.

Veiligheid, comfort en duurzaamheid

Na een aanbestedingsprocedure bestelde het TEC 129 hybride gelede bussen bij Mercedes. Deze gelede bussen van 18 meter lang, met drie of vier deuren, bieden plaats aan 155 passagiers waarvan er 37 kunnen zitten (4-deurs) en aan 163 passagiers waarvan er 42 kunnen zitten (3-deurs). Deze « Hybride Citaro » is uitgerust met een dieselmotor met een compacte hybride module die energie recupereert bij het remmen of vertragen. Die gerecupereerde energie versterkt de dieselmotor bij het starten en kan tot 8,5% brandstofbesparing opleveren.

De schuifdeuren, een integrale airconditioning, USB-opladers, lederen zetels, elektrische oprijhellingen voor PBM en een vloer in imitatiehout zijn maar enkele van de uitrustingselementen in deze nieuwe bussen die het reizen comfortabeler maken voor de reizigers.

En voor de chauffeurs zijn er de achteruitrijcamera’s, een remhulpsysteem dat de risico’s voor een botsing signaleert en een systeem dat een beter zicht naar alle hoeken biedt.

De logistieke handschoen werd opgenomen

Dat Mercedes-Benz deze opdracht heeft binnengehaald is volgens Peter de Brandt het logische gevolg van een offerte die ‘compleet’ was, zowel in termen van prijs-kwaliteitverhouding als van dienst-na-verkoop.

« Ons voorstel voldoet helemaal aan de wensen van het TEC om zijn passagiers comfort en veiligheid, de chauffeur ergonomie, de natuur een positief milieueffect en zijn eigen medewerkers een eenvoudig dienst-na-verkoopbeheer te bieden. Het contract omvat immers acht jaar onderhoud plus de opleidingen. Een andere troef is de lange levensduur van ten minste zestien jaar, die de Mercedes-Benz Citaro biedt », legt hij uit.

Deze opdracht, die rechtstreeks in de top 3 van de grootste verkopen door Mercedes-Benz in 2020 in Europa komt te staan, en zelfs in de top 3 van de voorbije tien jaar in België, is een grote logistieke uitdaging voor het merk : « Alles is zeer snel gegaan », gaat Peter de Brandt verder. « De aankondiging van de aanbesteding dateert van november 2019. Wij hebben op het bestek geantwoord op 10 februari en de beslissing is gevallen in maart. In december laatstleden hebben wij de eerste voertuigen geleverd en de laatste levering is voorzien nog vóór de zomer van 2021. Deze bussen worden gemaakt in Ligny (Frankrijk) en worden bij ons in Kobbegem onderworpen aan de gebruikelijke controles en klaargezet volgens het leveringsschema van het TEC. Het is op logistiek vlak een hele uitdaging, maar onze teams slagen met brio erin om alles naar wens te laten verlopen. »

Peter de Brandt vertelt over de technische troeven van de hybride Citaro.

This video has been disabled until you accept marketing cookies.Manage your preferences here or directly accept targeting cookies

Mobiliteit én leefmilieu verbeteren

« Deze bestelling is het gevolg van het feit dat een aantal gelede bussen hun levenseinde hadden bereikt en vervangen moesten worden », licht Stéphane Thiery toe. « En ze kadert helemaal in de Gewestelijke Beleidsverklaring, waarin het ontwikkelen van milieuvriendelijker openbaar vervoer een van de sterke engagementen is. Om daar op in te spelen, hebben wij beslist een opdracht voor hybride voertuigen zonder opladen op de lijn te lanceren. We hebben uiteindelijk in maart 2020 de opdracht aan Evobus toegekend, met de volgende weging in ons bestek : behoeften van de klant 40% - ongevallenpreventie 20% - behoeften van de chauffeur 15% - technische behoeften 15% en de globale kost over de hele levensduur 10%... mét een maximumbedrag voor dat laatste criterium. »

En zoals Philippe Henry, de Waalse minister van mobiliteit, al aangaf bij de eerste oplevering: « De komst van deze fonkelnieuwe hybride bussen draagt bij aan het verbeteren van het reizigerscomfort, terwijl tegelijk de vloot stap voor stap milieuvriendelijker wordt, waardoor twee prioriteiten waar de Waalse regering samen met het TEC naartoe wil werken, om tegelijk de mobiliteit en de luchtkwaliteit te verbeteren, waargemaakt worden. »

Een investering van 45 miljoen euro

Stéphane Thiery voegt daar nog aan toe : « Een deel van die 129 voertuigen zijn vandaag al in gebruik op de voorstedenlijnen (3-deurs) en stadslijnen (4-deurs). De covid-19-crisis heeft echter ook een impact gehad op de planning van deze uitrol. Een veertigtal bussen hadden vorig jaar al geleverd moeten worden en zullen pas dit jaar aankomen.

De eerste feedback van het personeel over wat al in gebruik is, is evenwel zeer positief voor wat het rijcomfort en het gemak van besturen van het voertuig betreft. Verder staat deze investering, in de grootteorde van 45 miljoen euro, synoniem voor het terugschroeven van onze milieu-impact dankzij de hybride motor, maar ook voor een kostenverlaging van ongeveer 8% dankzij het lagere brandstofverbruik van deze voertuigen, en dit zonder duurdere onderhoudsvereisten », besluit hij.

Eveneens vanuit de optiek om zijn vloot te moderniseren, legt het TEC momenteel de laatste hand aan de aankoopprocedures voor autocars van 12 en 15m lang en voor hybride standaardbussen van 12m lang.